گروه بنگاه‌ها- دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران معتقد است که تزریق بودجه‌های عمرانی و تسهیل صادرات محصولات فولادی، بازار فولاد را از رکود خارج می‌کند و می‌تواند ضررهای تولید‌کنندگان را کاهش دهد.

سید‌رسول خلیفه‌سلطان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: توافق ایران در مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 در ژنو، موجب امیدواری شده و انتظار می‌رود برخی از مشکلات صنعت فولاد کشور که با تحریم‌ها ارتباط دارد، به زودی برطرف شود.
وی افزود: بر اثر پیگیری‌های به عمل آمده از سوی انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران و نگاه دولت یازدهم و مسوولان‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت از ابتدای 1392 تاکنون بیش از یک میلیون تن سهمیه صادراتی برای فولاد اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: رکود بازار فولاد در چند ماه اخیر در کنار کاهش نقدینگی کارخانه‌های نورد به عنوان مهم‌ترین معضلات کنونی صنعت فولاد کشور محسوب می‌شود. رکود بی‌سابقه فعلی و کاهش شدید فروش واحدهای تولیدی دلایل متعددی دارد که مهم‌ترین آن توقف پروژه‌های ساختمانی و کاهش بودجه‌های عمرانی است.
خلیفه‌سلطان خاطر‌نشان ساخت: حجم نقدینگی مورد نیاز کارخانه‌های نوردی برای خرید مواد اولیه (بیلت و اسلب) در حدود 85 درصد فروش آنها را به خود اختصاص می‌دهد و برای تامین نقدینگی مورد نیاز، ناگزیر از مراجعه به نظام بانکی هستند.
به گفته وی، مدیران واحدهای فولادسازی بخش خصوصی هنگام مراجعه به سیستم بانکی با مشکلات مختلفی مانند نرخ‌های سرسام آور تسهیلات، اعتبار سنجی‌های سخت گیرانه و عدم امکان گشایش اعتبار داخلی در معاملات بین بانکی مواجه می‌شوند.
دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد، بر لزوم توجه به مساله تامین مواد اولیه کارخانه‌های فولادسازی تاکید کرد و گفت: اتخاذ سیاست‌های نامناسب موجب شده تا زنجیره تولید فولاد کشور از توازن مناسبی برخوردار نباشد و در برخی از بخش‌ها مانند گندله‌سازی با کمبود شدیدی مواجه شود.
خلیفه‌سلطان تاکید کرد: کمبود گندله‌سازی تعادل عرضه و تقاضا را برهم‌زده و این مساله در مورد کنسانتره، قراضه و آهن اسفنجی نیز وجود دارد که در این خصوص به برنامه‌ریزی راهبردی کوتاه و دراز‌مدت نیاز داریم.
وی با بیان اینکه، موضوع توازن بین بخشی در زنجیره فولاد میان مسوولان‌ ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تولید‌کنندگان این بخش در دست بررسی است، گفت: می‌توان نوید داد که با دقت نظر در برنامه‌ریزی‌های راهبردی، ظرف چهار سال آینده، امکان اینکه ظرفیت تولید فولاد کشور به مرز 35 میلیون تن برسد، وجود دارد.