دنیای اقتصاد- اگر چه کارشناسان و فعالان بازار خرید و فروش تلویزیون از کاهش شدید حجم کالاهای قاچاق در بازار این کالا خبر می‌دهند، اما همچنان گروهی از فروشندگان معتقدند این پدیده در بازار آنطور که ادعا می‌شود ریشه‌کن نشده است و هنوز هستند افرادی که خرید کالای بدون گارانتی، ولی ارزان‌تر را به خرید نمونه‌های گران‌قیمت ترجیح‌ می‌دهند.
به گفته‌ این دسته از فعالان بازار، رشد نمایندگی‌های فروش و ثبات قیمت‌ها طی ماه‌های گذشته در کنار ارائه برخی از تخفیف‌ها به مشتریان در قالب پرموشن (هدایای ضمن خرید) تا حدود زیادی به رشد تقاضا در بازار منجر شده است. اما بخشی از تقاضای بازار همچنان از طریق قاچاق تامین می‌شود.
البته نمایندگی‌های فروش و مسوولان اتحادیه‌و سازمان‌های مربوطه به سختی زیر بار این قضیه می‌روند و با تکیه به موضوع تامین ۹۵ درصدی نیاز بازار از طریق تولید داخلی می‌گویند، در صورت وجود قاچاق حجم آن اصلا به چشم نمی‌آید. به عنوان مثال شهیدی رییس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری همواره به این موضوع تاکید داشته و چندی قبل به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است، در شرایطی که بیش از ۹۵ درصد یا شاید بیشتر از نیاز بازار را تولیدات داخلی تامین می‌کند حجم کالاهای قاچاق در حد ناچیزی است. چرا که بخشی از نیاز بازار نیز از طریق واردات کالاهایی که در ایران خط تولید ندارند تامین می‌شود. سایر مقام‌های پاسخگو در این زمینه هم با تایید به حجم تولیدات داخلی سعی در نادیده گرفتن قاچاق در بازار لوازم صوتی و تصویری دارند.
اما ابراهیم درستی رییس اتحادیه لوازم صوتی و تصویری به «دنیای اقتصاد» اعلام کرده است، ما نمی‌توانیم منکر قاچاق شویم و در حال حاضر بخشی از نیاز کشور از طریق مرزهای غیرقانونی بانه و بخش از طریق مرزهای شمال شرقی و بخشی نیز از طریق راه‌های دیگر تامین می‌شود. به گفته وی، باید در این زمینه کنترل بیشتری قبل از ورود کالا به مرزها صورت گیرد. نه اینکه کالا از مرز وارد شده و به قلب کشور برسد و تازه به فکر مبارزه با قاچاق بیفتیم.
با گشتی در بازار لوازم صوتی و تصویری و گپ و گفت‌وگو با فعالان بازار نیز متوجه می‌شویم که برخی از فروشگاه‌ها همچنان به عرضه کالاهای بدون گارانتی مبادرت ورزیده و حتی برخی از خریداران برای خرید این کالا به مناطق شناخته شده نظیر بانه و... مراجعه می‌کنند.
محمد نعمت‌الهی یکی از کسبه بازار تلویزیون در خیابان جمهوری در این مورد به «دنیای اقتصاد» گفت: طی یک‌سال اخیر مسوولان سعی کردند در مقابل مسیرهای غیرقانونی ورود تلویزیون به بازار ایران مانع ایجاد کنند که البته در این زمینه تا حدود زیادی موفق بوده و مرز بانه بسیار محدود شده است. در ضمن عرضه‌کنندگان کالاهای بدون گارانتی در بازار هم تا حدودی نسبت به قبل کاهش یافته‌اند. اما شاهد هستیم که خریداران راه‌های جدید و دروازه‌های جدیدتری را برای ورود این کالا یافته‌اند. به گفته وی، شنیده می‌شود برخی از نمونه‌های قاچاق از طریق مرزهای شمال شرقی وارد بازار ایران می‌شوند. به گفته وی، حتی شنیده می‌شود برخی از واردکنندگان غیرقانونی به واردات قطعات تولیدی یا تعمیری از مبادی غیر رسمی مبادرت ورزیده‌اند. حسینی یکی دیگر از فعالان بازار هم به «دنیای‌اقتصاد» گفت: خرید کالای ارزان‌تر موضوعی است که همیشه برای خریداران کالاهای گوناگون به ویژه کالاهای گران‌قیمتی نظیر تلویزیون، سینمای خانگی و... جذاب بوده و هست. به همین دلیل به سختی می‌توان تمام دروازه‌های ورودی غیرقانونی ورود کالا به کشور را بست.
به گفته این فعال بازار، البته تا حدودی تقاضا برای کالاهای قاچاقی و بدون گارانتی در بازار نسبت به سابق کم شده است. اما مرزهای ورودی غیرقانونی همچنان مشتریان خود را دارند. وی همچنین افزود: برخی می‌گویند از آنجا که تلویزیون‌های جدید گران‌قیمت هستند و در صورت بروز مشکل برای نمونه بدون گارانتی هزینه سنگینی روی دست خریدار می‌ماند فروش نمونه‌های بدون گارانتی کم شده است. این موضوع صحت دارد. اما برخی از شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پس از فروش در صورت بروز عیب و ایراد برای تلویزیون با دریافت هزینه آن مشکل را رفع می‌کنند. به گفته وی، از طرفی خریدار به این موضوع هنوز اعتقاد دارد که گارانتی در ایران تنها در حد یک حرف است و در صورت بروز مشکل شرکت عرضه‌کننده سعی می‌کند از زیر بار مسوولیت شانه خالی کرده و ایراد را به استفاده نادرست یا نوسانات جریان برق و عدم استفاده از ابزارهای محافظ برای دستگاه ربط دهد. به همین دلیل گروهی که البته تعداد آنها نسبت به سال‌های قبل بسیار کم شده است همچنان به خرید نمونه‌های بدون گارانتی اقدام می‌کنند.
یکی دیگر از فعالان بازار هم در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: معمولا تلویزیون‌های جدید و گران طول عمر بالایی دارند و در صورت استفاده صحیح دچار ایراد نمی‌شوند. همین موضوع دلیلی شده است تا برخی شجاعانه‌تر برای خرید کالای بدون گارانتی اقدام کنند.
روزبه سعیدی یکی دیگر از فعالان بازار لوازم صوتی و تصویری هم با بیان این مطلب که تقاضا برای نمونه‌های بدون گارانتی در حوزه کالاهایی نظیر سینماهای خانگی، دستگاه‌های پخش‌کننده بلوری و دی‌وی‌دی پلیرها و... بیشتر است تا تلویزیون می‌گوید: دستگاه‌های این چنینی در بازار به راحتی بدون گارانتی وجود دارند و وضعیتی متفاوت با تلویزیون دارند.