نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سهام عدالت در حال حاضر قابلیت خرید و فروش توسط مردم را دارد و آزادسازی این سهام در گرو دستور دولت است؛ ولی دست‌هایی به خاطر منافع و رانت شخصی، مانع خرید و فروش سهام عدالت توسط مردم می‌شوند.
محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات طرح آزادسازی سهام عدالت گفت: سهام عدالت در حال حاضر قابلیت خرید و فروش توسط مردم را دارد که انجام این اتفاق در گرو تصمیم و صدور دستور آزادسازی توسط دولت است و امیدواریم در کوتاه ترین زمان ممکن این موضوع توسط دولت تصویب شود.
پورابراهیمی افزود: در صورت عدم‌موافقت دولت با آزاد‌سازی سهام عدالت، طرحی در مجلس در حال تهیه و تدوین است که با قید دو فوریت مطرح خواهد شد و دو ماه پس از تصویب این طرح، خرید و فروش سهام عدالت توسط مردم عملی می‌شود.
وی با بیان اینکه علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز با این طرح موافق است تصریح کرد: تعداد زیادی از اعضای کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و اصل ۴۴ نیز با این طرح موافقند و شفاف‌سازی، وصول مطالبات دولت، جبران کسری بودجه و نقدشدن سهام عدالت از جمله مواردی است که در این طرح دیده شده است.
نماینده مردم کرمان در مجلس خاطرنشان کرد: در صورت اجرایی شدن طرح آزاد‌سازی و خرید و فروش سهام عدالت، می‌توان سهام‌ مردم را در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بازار کرد.
وی افزود: تاکید ما بر حفظ این سهام توسط مردم به دلیل ارزش بالای آن است؛ اما در صورت فراهم آمدن سازوکار آزادسازی سهام عدالت، مردم به عنوان سهامدار می‌توانند سهام خود را بفروشند.
زمان آزادسازی سهام عدالت
پورابراهیمی در خصوص زمان دقیق آزاد‌سازی سهام عدالت هم گفت: در صورتی که جمع‌بندی بحث آزادسازی سهام عدالت طی روزهای آینده صورت بگیرد و به مراحل تهیه و تدوین بودجه برسد، موضوع آزادسازی این سهام در بودجه سال ۹۳ گنجانده می‌شود و برنامه‌ریزی‌های مشخصی در خصوص خرید و فروش سهام عدالت توسط مردم صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره به بخشی از معضلات سهام عدالت افزود: بخشی از این مشکلات به مطالبات بلندمدت دولت بابت سهامی که به ۴۱ میلیون نفر داده شده برمی‌گردد که مبلغی در حدود ۴۴ هزار میلیارد آن واگذار کرده و ۱۰ هزار میلیارد تومان سود برگشتی و تخفیفی داده شده است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: بر این اساس نیز خالص مطالبات دولت از سهام عدالت در حال حاضر ۳۴ هزار میلیارد تومان است که این رقم معضلی برای دولت شده است.
پورابراهیمی مشکل دیگر را تصدی‌گری در سهام عدالت ارزیابی و تصریح کرد: براساس قانون، دولت باید سهام عدالت را واگذار کند تا تصدی‌گری از دولتی‌ها گرفته شود؛ اما در حال حاضر به دلیل وجود برخی منافع برای دولت و رانت‌های موجود، این اتفاق نمی‌افتد.
وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی نیز به عنوان مجری واگذاری سهام عدالت در کشور به دلیل وجود منافع ناشی از ادامه تصدی گری برای دولتی‌ها، از این کار سرباز می‌زند و در بخش تعاون و وزارت رفاه هم به دلیل وجود برخی منافع از جمله پاداش‌ها و حقوق و مزایا، اراده‌ای برای آزادسازی سهام عدالت وجود ندارد و آزادسازی این سهام برای آنها به معنی از دست دادن منافع و مزایاست.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام اینکه هدف سهام عدالت ایجاد فرهنگ سهامداری در بین اقشار مردم بود تصریح کرد: متاسفانه تاکنون هیچ اقدام جدی برای آزادسازی سهام عدالت صوت نگرفته است و این سهام تنها به عنوان برگه‌ای بی‌ارزش در دستان مردم است که هیچ خاصیتی ندارد.
ارزش هر برگ سهام عدالت
دو میلیون و 500 هزار تومان
نماینده مردم کرمان در مجلس ارزش فعلی هر برگه سهم عدالت را بین 5/2 تا 3 میلیون تومان برآورد کرد و گفت: بر اساس تخمین‌ها، آزاد شدن صد در صد سهام عدالت مشمولان به طور میانگین 15 سال به طول می‌انجامد، اما از آنجا که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، سقف مقرر را 10 سال تعیین کرده است، مشمولان می‌توانند مابه التفاوت اقساط سهام خود را خریداری کنند.
وی افزود: با پرداخت این مابه التفاوت از ارزش فعلی سهام عدالت جهت آزادی‌سازی و یافتن قابلیت خرید و فروش، ارزش هر برگ سهام عدالت یک میلیون و 500 هزار تومان ارزیابی می‌شود.