گروه بورس کالا - طیبه شهبازی: به‌رغم اینکه اغلب پیش‌بینی‌ها از بهای جهانی طلا در آغاز معاملات هفته جدید، افزایشی بود، روز گذشته قیمت این فلز، با کاهش 8 دلاری نسبت به آخرین قیمت ثبت شده در روز جمعه (1290 دلار) مواجه شد. در این روز طلا در کمترین قیمت به 1282 دلار و در بیشترین بها با همان قیمت روز دوشنبه معامله شد.
این مساله نشان داد که تصمیم جانت یلن - رییس احتمالی آینده بانک مرکزی آمریکا - برای ادامه سیاست خرید اوراق قرضه به میزان ۸۵ میلیارد دلار، نتوانست به میزان قابل توجهی به صعود ارزش طلا کمک کند و تنها برای دو روز (پنج شنبه و جمعه گذشته) طلا را متاثر ساخته و بهای آن را افزایش داد.
این همه در شرایطی بود که بنا بر تازه ترین نظرسنجی رویترز، سرمایه گذاران بین المللی نسبت به ادامه اجرای محرک پولی آمریکا اطمینان دارند؛ این مسائل به طور طبیعی باید بر قیمت طلا می‌افزود ضمن اینکه شاخص ارزش دلار نیز به دلیل صحبت‌های اخیر یلن، در هفته اخیر تضعیف شده و روند کاهشی داشته است.
به باور برخی کارشناسان اقتصادی، از لحاظ فاندامنتالی دلیلی برای ریزش روز گذشته اونس طلا، وجود نداشت و سرمایه‌گذاران برای هفته جاری نیز انتظار اخبار خاصی را ندارند. تنها روز چهارشنبه قرار است اخبار خرده فروشی آمریکا اعلام شود و همچنین برنانکه رییس فعلی فدرال رزرو آمریکا نیز در این روز سخنرانی خواهد کرد.
به همین دلیل انتظار نوسانی شدن بازار طلا وجود دارد و گفته می‌شود در پایان این روز اونس طلا، مسیر خود را پیدا خواهد کرد. هفته آینده که هفته آخر ماه نوامبر است، آبستن آمارهای اقتصادی است که بر روند اونس طلا تاثیر خواهد گذاشت. برخی تحلیلگران اقتصادی در داخل کشور بر این باورند که روند روز گذشته قیمتی برای طلا در بازارهای بین‌المللی، به دنبال مکانیزم عرضه و تقاضا صورت
گرفته است.
به دنبال ریزش بهای جهانی طلا، روز گذشته بازار طلا و سکه تهران نیز از قیمت‌ها کاست. در این روز در ساعات ابتدایی معاملات، از بهای سکه نقدی طرح جدید، ۱۰ هزار تومان کاسته شد که به نسبت روزهای گذشته ریزش زیادی به حساب می‌آمد.
تغییرات قیمت دلار اما بسیار محدود بود و به نسبت آخرین قیمت روز دوشنبه، کاهش کمی را تجربه کرد. تابلوی معاملات آتی سکه نیز روز سه شنبه قرمز و با ریزش‌های کمتر از یک‌درصد پذیرای معامله گران بود و دو سررسید نزدیک این بازار (آذر و دی) بیش از یک درصد (حدود ۱۰ هزار تومان) کاهش قیمت داشتند. به تدریج ریزش‌های آتی شدت بیشتری گرفت و به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید. همین اتفاق در بازار نقدی سکه نیز رخ داد.
از سوی دیگر طبق توافق قبلی، فردا قرار است نمایندگان ایران و ۱+۵ در ژنو دیدار دوباره ای داشته باشند و با وجود خبرهای ضدونقیض مثبت و منفی از داخل و خارج از کشور پیرامون این رویداد، باز هم واکنش خاصی از سوی بازار ارز و سکه دیده نشد. فرانسه به عنوان یکی از ۶ کشور عضو گروه ۱+۵، در آستانه این مذاکرات، با حفظ مواضع سختگیرانه خود در قبال ایران، برای حمایت از توافق هسته‌ای با کشورمان، شروطی را تعیین کرده است.
در سوی دیگر شایعاتی شنیده می‌شود مبنی بر اینکه مقامات آمریکایی به برخی درخواست‌های مقامات رژیم صهیونیستی پیرامون ایران، بی اعتنایی کرده‌اند. از طرفی در مجلس شورای اسلامی صحبت از این بود که در صورتی که تحریم‌ها علیه کشورمان شدت بگیرد، ایران از گفت و گوهای ۱+۵ کناره‌گیری کند. گرچه ارزش خبری این اتفاقات کم نبود، اما تاثیری بر بازارها نداشت.
ریزش‌های روز گذشته آتی سکه کمی بیش از روزهای اخیر بود که منجر شد به میزان اندکی بر حجم معاملات افزوده شود. هفته آینده برای بازار آتی سکه اهمیت زیادی دارد؛ چراکه به دلیل تغییر ساعت معاملات، معامله گران باید زودتر از همیشه برای آغاز داد و ستدها حاضر شوند و به نظر می‌رسد هیجان ایجاد شده برای تعیین قیمت سررسیدهای جاری سکه در دوره پیش گشایش و فشار و عرضه و تقاضا در این زمان، تا حدودی رونق را به این بازار بازگرداند.

ریزش آتی کمی شدت گرفت

ریزش آتی کمی شدت گرفت