آینده نامشخص طلا
گروه بازار پول- طلای جهانی اولین روز هفته کاری خود را با کاهش قیمت شروع کرد. صبح دیروز، دوشنبه قیمت هر اونس طلای جهانی چهار دلار کاهش یافت.
در آخرین روز کاری بازار جهانی در هفته گذشته عوامل تاثیرگذار مثبت و منفی روی قیمت طلا به تعادل نسبی رسیده بودند و به‌رغم اینکه طلا به خبرسازترین کالای مبادله‌ای در بازار آزاد تبدیل شده بود، قیمت آن در روزهای پایانی هفته تغییر چندانی نکرد. یک تحلیلگر بازار نیز درباره قیمت جهانی طلا گفت: من فکر می‌کنم که بازارها بر اساس نامزدی «یلن» و اجرای برنامه تعدیلی فدرال رزرو در سال آینده، قیمت‌گذاری می‌شوند. وی افزود: ما فکر می‌کنیم، تا زمانی که قیمت اونس جهانی کمتر از ۱۳۰۰ دلار است، طلا روند منفی دارد. زمانی دیدگاه ما تغییر می‌کند که قیمت‌ها از این سطح بالاتر رود. قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی در اثر نگرانی از کاهش خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی آمریکا حدود ۲۵ درصد کاهش یافت. هفته گذشته، «یلن»، رییس آینده فدرال رزرو، روشن ساخت که وی به سیاست‌های محرک فدرال رزرو تا زمانی‌که مقامات از ترمیم اقتصادی پایدار اطمینان یابند، ادامه خواهد داد؛ اما پس از افزایش قیمت‌ها در پی این اظهارات، قیمت طلا کاهش یافت و در حدود ۱۲۹۰ دلار مقاومت کرد. دیروز نیز قیمت طلا به ۱۲۸۶ دلار رسید. «فیلیپ فیوچر» گفت: از نظر فنی، احتمالا قیمت طلا در ۱۲۹۵ تا ۱۳۰۰ دلار مقاومت شدیدی در برابر افزایش نشان دهد. صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سفته‌بازان برای سومین هفته متوالی، طلا را از سرمایه‌های خود خارج کردند. ایجاد تغییری با این حجم در سبدهای سرمایه‌گذاری در چنین مدت زمانی از ماه مارس تاکنون بی‌سابقه است. البته برخی از تحلیلگران معتقدند با وجود کاهش ناشی از اعلام آمارهای ایجاد اشتغال در آمریکا، این بازار به دلایل تقاضای فیزیکی طلا مانع از افت بیش از حد بهای آن می‌شود و در حال نوسان است. به هر حال نگاه‌ها به روزهای پایانی هفته جاری است تا روشن شدن سیاست‌های پولی آمریکا تکلیف طلا را روشن کند.
البته بازار داخلی از افزایش قیمت طلای جهانی تاثیر چندانی نپذیرفت و همچنان انتظار پیامدی تعیین‌کننده را می‌کشد.
کاهش ارزش دلار پس از سه روز
نرخ دلار آمریکا و یورو دیروز در بازار داخلی کاهش یافت. متوسط نرخ دلار در بازار داخلی برای سه روز متوالی بدون هیچ تغییری ثبت شده بود، اما دیروز نرخ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. بازار تهران معمولا هر روز تغییرات پنج تا ۱۰ تومانی نرخ دلار را ثبت می‌کرد و ثبات کامل نرخ دلار حتی برای سه روز در هفته‌های اخیر بی‌سابقه بود. کاهش نرخ دلار بعد از ثبات چند روزه آن، گمانه زنی‌ها پیرامون قیمت مناسب دلار برای بازار داخلی را دوباره شدت بخشید. اخیرا رییس‌کل بانک مرکزی به منظور روشن ساختن نظرش در مورد نرخ دلار عدم مخالفت خود را با کاهش نرخ ارز اعلام کرد و گفت که تنها با نوسانات شدید مخالف است و کاهش نرخ ارز در بلند مدت مطمئنا به نفع اقتصاد ایران است. تقویت هشت درصدی ارزش ریال در مقابل دلار طی ماه‌های گذشته موجب شده تا بازهم موجی از امیدواری به تداوم ارزان شدن دلار در کشور ایجاد شود. برخی از تحلیلگران بازار اعتقاد دارند طی هفته‌های آینده باید در انتظار کاهش قیمت دلار در بازار آزاد بود. پس از روی کار آمدن دولت جدید، قیمت دلار در بازار داخلی کاهش یافت. برخی تحلیلگران این اتفاق را به سیاست عرضه ناگهانی ارز از سوی بانک مرکزی مربوط دانستند و گروهی دیگر براین باورند که موج امید تازه در اقتصاد ایران و همچنین نمایان شدن نشانه‌هایی در مورد رفع برخی از تحریم‌ها در ارزانی دلار و تقویت ریال موثر بوده است. به‌علاوه یکی از تحلیلگران بازار اظهار کرد: تک نرخی شدن ارز دولتی، باعث می‌شود تقاضای ارز در بازارداخلی کاهش یابد که این موضوع می‌تواند به کاهش قیمت دلار در بازار کمک کند. اما اکثر کارشناسان روند مذاکرات ۱+۵ را مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر نرخ عنوان می‌کنند، بر این اساس اظهارنظر قطعی راجع به سرنوشت دلار بدون اطلاع از آینده مذاکرات میسر نیست.
نگاه بازار به برنانکه
روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته جاری، برای بازار آزاد جهانی روزهای مهمی خواهند بود. «برنانکه» روز چهارشنبه سخنرانی می‌کند، در همین روز شاخص بهای مصرف آمریکا، میزان خرده‌فروشی آمریکا و میزان فروش خانه‌های دست‌دوم این کشور اعلام می‌شود و پس از آن صورت‌جلسه نشست اکتبر بانک مرکزی آمریکا منتشر خواهد شد. سخنان «برنانکه» قبل از انتشار آمار مزبور صورت خواهد گرفت، ولی کارشناسان معتقدند بین محتوای سخنان رییس فعلی فدرال رزرو و جهت انحراف آمارهای مزبور از مقدار پیش‌بینی‌شده رابطه معناداری وجود خواهد داشت. همه نگاه‌ها به روز چهارشنبه است تا آمارها تخمینی از اوضاع اقتصادی آمریکا به‌دست دهند. به اعتقاد کارشناسان در صورت مساعد نبودن اوضاع اقتصادی این کشور، سیاست‌های تورمی و فوق انبساطی در اقتصاد آمریکا ادامه می‌یابد و افزایش قیمت طلای جهانی را موجب می‌شود.
اما ارزی که این روزها خود را در رقابت یورو و طلا با دلار دخالت نمی‌دهد و روند مستقلی را پیش گرفته پوند انگلیس است. در انگلیس، بانک مرکزی تمامی شرایط را اعم از نرخ بهره و نیز میزان خرید اوراق قرضه ثابت نگه داشته است، البته پوند در اثر این خبر افت زیادی را تجربه نکرد.
در حقیقت آمارهای اقتصادی انگلیس به بهبود محسوس اقتصاد این کشور دلالت دارند و همین سبب شده که بسیاری به کاهش زودتر از موعد خرید اوراق قرضه و نیز افزایش نرخ بهره امیدوار باشند؛ اما در عوض آمار بیکاری ۷/۷ درصدی تا هدف ۷ درصدی بانک مرکزی این کشور فاصله زیادی دارد و نیز ارزش پوند برای تقویت صادرات این کشور در حال حاضر بالاتر از حد مورد نظر است. روز چهارشنبه هفته جاری آرای اعضای بانک مرکزی انگلیس در مورد نرخ بهره و میزان سرمایه خرید اعلام می‌شود و سیاست این کشور در خصوص مسائل مزبور را روشن خواهد ساخت. روز پنج‌شنبه نیز آمارهایی از کشورهای چین، ژاپن، فرانسه و آمریکا منتشر می‌شود که همه از کشورهای تاثیرگذار در اقتصاد جهانی هستند. بر این اساس هفته آینده احتمالا تغییرات زیادی را در بازار جهانی شاهد خواهیم بود که با تمایل اقتصاد ایران به گسترش روابط با کشورهای خارجی برای ما نیز حائز اهمیت
خواهد بود.