همراهی «فرانسه» با صهیونیست‌ها علیه ایران

پوتین: فرصتی واقعی برای حل پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد فرانسه اسیر صهیونیست‌ها

چهار شرط پاریس برای توافق با تهران

گروه دیپلماسی- در شرایطی که دور سوم مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ تا ۲۴ ساعت دیگر در شهر ژنو برگزار خواهد شد، تحولات و تحرکات هفته اخیر می‌تواند بر روند مذاکرات تاثیرگذار باشد. مذاکراتی که به گفته ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه، فرصتی واقعی برای حل پرونده هسته‌ای ایران است، اما در مقابل، فرانسوا اولاند رییس‌جمهوری فرانسه این فرصت را منوط به تحقق چهار شرط کرده است.

به گزارش «ایسنا»، فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه روز یکشنبه در سفر به اراضی اشغالی در یک کنفرانس خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مدعی شد که پاریس هرگز اشاعه هسته‌ای را تحمل نخواهد کرد و چهار درخواست را که به ادعای او برای موفقیت‌آمیز بودن هر توافقی باید اجرایی شود، مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اولاند گفت: «فرانسه خواهان یک توافق موقت است، ولی بر مبنای چهار نکته. اولین درخواست این است: هم‌اکنون همه تاسیسات هسته‌‌ای ایران را تحت نظارت‌های بین‌المللی قرار دهید. نکته دوم: غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورید. سوم اینکه ذخایر فعلی را کاهش دهید. و در نهایت ساخت رآکتور (آب سنگین) اراک را متوقف کنید. اینها نکاتی هستند که برای ما به منظور تضمین هرگونه توافقی ضروری هستند.

سفر اولاند به اراضی اشغالی در آستانه آغاز مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو در روز چهارشنبه صورت می‌گیرد. دور قبلی مذاکرات ۱۶ آبان به مدت سه روز بدون توافق پایان یافت و فرانسه نسبت به شرکای غربی‌اش رویکرد سرسختانه‌تری اتخاذ کرد که با استقبال رژیم صهیونیستی مواجه شد.

نتانیاهو روز یکشنبه در کنفرانس خبری مشترک‌اش با رییس‌جمهور فرانسه گفت: «من نگرانم که این توافق صورت گیرد و با یک حرکت قلم، تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد، تحریم‌هایی که اجرای آنها چند سال طول کشید و در ازای آن ایران عملا چیزی را از دست نداد. وی در ادامه مدعی شد: «کاملا مشخص است که این توافق فقط برای ایران خوب است و برای سایر کشورهای جهان واقعا بد است. توافق پیش روی ایران، کابوس جهان است.»

همچنین قرار است نتانیاهو روز چهارشنبه برای گفت‌وگو با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه به مسکو سفر کند. این سفر بخشی از تلاش‌های او برای متقاعد کردن کشورهای جهان به توافق نکردن با ایران است. او علاوه بر آن درباره این مساله جمعه هفته جاری با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در بیت‌المقدس صحبت خواهد کرد. به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، اگرچه نتانیاهو خبر سفر کری به اراضی اشغالی را پس از پایان مذاکرات ژنو با ایران اعلام کرده است، اما وزارت خارجه آمریکا هنوز سفر وی را تایید نکرده است.

گفت‌وگوی تلفنی روحانی و پوتین در آستانه مذاکرات ژنو

رییس‌جمهور روسیه دیروز دوشنبه در تماس تلفنی با همتای ایرانی خود اعلام کرد که فرصتی واقعی برای حل پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی و پایان دادن به اختلافات غرب با تهران در این رابطه وجود دارد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «ولادیمیر پوتین» در گفت‌وگوی تلفنی با «حسن روحانی» ضمن بیان این مطلب گفت: «فرصتی واقعی برای حل نگرانی‌های بین‌المللی درباره پرونده هسته‌ای ایران وجود دارد.»

کرملین با تایید این گفت‌وگوی تلفنی اعلام کرد که روسای جمهوری ایران و روسیه علاوه بر موضوع هسته ای، در مورد تحولات سوریه نیز با یکدیگر رایزنی کرده‌اند. گفت‌وگوی تلفنی پوتین و روحانی در حالی انجام شده که قرار است از روز چهارشنبه ۲۹ آبان، دور سوم مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۵ در ژنو آغاز شود. علاوه بر آن پوتین در همین روز (چهارشنبه) با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

گفت‌وگوی تلفنی کری و لاوروف درباره مذاکرات هسته‌ای ژنو

وزیران خارجه روسیه و آمریکا در تماسی تلفنی نشست آتی ایران و ۱+۵ را مورد بررسی قرار دادند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روسیا الیوم، سرگئی‌لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا شب گذشته طی تماسی تلفنی مقدمات برگزاری کنفرانس ژنو ۲ درباره حل بحران سوریه و همچنین نشست ایران و ۱+۵ را که قرار است اواخر هفته جاری در ژنو برگزار شود، مورد بررسی قرار دادند. در این تماس تلفنی که به ابتکار طرف آمریکایی انجام شده است، دو طرف درباره مسائل دیگر نیز به گفت‌وگو پرداختند.

انتقاد لس‌آنجلس تایمز از تلاش‌ کنگره برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران

همزمان یک روزنامه آمریکایی تاکید کرد که تلاش گروهی از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که از سنا تایید تحریم‌های جدید علیه ایران را در شرایطی که مذاکرات درباره توافق با تهران ادامه دارد خواستار شده‌اند، «زمان‌بندی بسیار بدی» دارد.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سرمقاله خود با اعلام این خبر گزارش داد: «۶۳ عضو سنای آمریکا روز پنج‌شنبه به رهبری مایکل مک‌کال و برد شرمن نامه‌ای برای سران سنا ارسال کردند و اتخاذ اقدامی در زمینه قانون جلوگیری از ایران هسته‌ای را که در ماه ژوئیه در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، خواستار شدند. این قانون تحریم‌ها علیه برخی مقامات ایرانی را تشدید می‌کند و دولت‌های کشورهایی را که کالاها، خدمات یا فناوری‌های آمریکا را به ایران می‌رسانند، تنبیه می‌کند.»

این روزنامه آمریکایی در ادامه نوشت: «اعضای مجلس نمایندگان آمریکا این استدلال را مطرح می‌کنند که چون تحریم‌های موجود ایران را به میز مذاکرات آورد، «تهدید افزایش تحریم‌ها می‌تواند ایران را به کنار گذاشتن اهدافش متقاعد کند.» اما این تهدید چه این قانون اجرا شود و چه نشود، وجود دارد. سوال این است که آیا تلاش عجولانه برای اعمال تحریم‌های جدید در زمان فعلی مذاکرات حساس بین ایران و گروه ۱+۵ را تضعیف می‌کند یا خیر.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که نظارت بر این مذاکرات را از جانب آمریکا بر عهده داشت، شکی ندارد که تحریم‌های جدید چنین تاثیری خواهند داشت. او در روزهای اخیر هشدار داد که «اگر کنگره اقدام یک‌جانبه‌ای برای افزایش تحریم‌ها اتخاذ کند، این مذاکرات را متوقف خواهد کرد و باعث از هم پاشیدن آن خواهد شد.

باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری‌اش نسبت به اقدام کنگره هشدار داد و گفت: «دلیلی ندارد که ما علاوه بر تحریم‌هایی که بسیار موثرند و در درجه اول آنها را به میز مذاکرات آورده‌اند، تحریم‌های جدیدی وضع کنیم. اگر مشخص شود که آنها نمی‌توانند با جدیت به میز مذاکرات بیایند و این مساله را حل کنند، می‌توان تحریم‌ها را تشدید کرد.»

در ادامه این گزارش آمده است: «تضمینی وجود ندارد که مذاکرات فعلی مثمرثمر باشد. پس از گمانه‌زنی‌های بسیار درباره قریب‌الوقوع بودن یک توافق، مذاکرات هفته گذشته بدون توافق پایان یافت. با این حال شواهد محکمی وجود دارد که نشان می‌دهد دولت حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در زمینه یک توافق هسته‌ای جدی است. علاوه بر آن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود اعلام کرد که دولت ایران گسترش برنامه هسته‌ای‌اش را از ماه اوت تقریبا متوقف کرده است. در پایان این گزارش می‌خوانیم: همان‌طور که کری گفت، کنگره باید «آرام باشد» و اجازه دهد، مذاکرات تداوم یابد.

همراهی «فرانسه» با صهیونیست‌ها علیه ایران