گروه بورس کالا- حدیث موسوی: هفته گذشته همچون هفته‌های ماقبل، بازار آهن دستخوش رکود تقاضا و کاهش نسبی در سطح قیمت‌ها بود.
البته اوج این کاهش قیمت در روز شنبه مشهودتر از روزهای دیگر هفته بود؛ چرا که با انتشار اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌ای ژنو و تصور قریب‌الوقوع بودن دستیابی به یک متن تفاهم‌نامه مشترک بین ایران و گروه ۱+۵، نه تنها بازار طلا در سراشیبی سقوط تازه‌ای قرار گرفت، بلکه بازار ارز نیز از جمله دلار پس از تجربه مدتی تثبیت در کانال ۳۰۰۰ تومانی بار دیگر وارد محدوده ۲۹۰۰ تومانی شد. از اینرو بازار آهن نیز که خود از قبل به دلیل رکود تقاضا انگیزه لازم را برای کاهش نرخ داشت با این بهانه ریزش دوباره‌ای را به ثبت رساند. البته در این میان کاهش قیمت شمش‌های وارداتی به کشور نیز قابل توجه بود؛ چراکه روز شنبه بیلت‌های وارداتی روس و ترک به ترتیب با افت ۲۰ و ۱۰ تومانی در هر کیلو روبه‌رو شدند.
یکشنبه، اما کمی از التهاب موجود در بازارهای موازی کاسته شد، هرچند این عامل دیگر توان لازم را برای اثرگذاری در بازار مقاطع و مثبت کردن آن نداشت. به این ترتیب در این روز نه تنها انواع شاخه‌های تیرآهن بلکه میلگردهای موجود در بازار نیز که مدتی بود ثبات قیمت را تجربه می‌کردند، با ریزش مجدد قیمت‌ها روبه‌رو شدند و این روند را تا روز سه‌شنبه و در واقع تا یک روز مانده به تعطیلات مربوط به عزاداری تاسوعا و عاشورا ادامه دادند.
به گفته یکی از فعالان بازار، افزایش قیمت‌ آهن‌آلات در شرایط تورمی تا جایی ارزنده است که واردات را توجیه‌پذیر نکند و کاهش آن در وضعیت رکودی تا آن سطح مناسب است که صادرات را به عنوان تنها راه برای جلوگیری از تداوم ریزش قیمت‌ها، به تولیدکننده‌ها و تجار پیشنهاد ندهد. بنابراین در شرایط فعلی که تلاش‌های فراوانی برای آزادسازی کامل صادرات فولاد برای سامان دادن به بازار نیمه جان آهن صورت گرفته به نظر نمی‌رسد روند کاهشی قیمت‌ها تا بیش از اتمام فصل پاییز طول بکشد؛ چرا که پیش‌بینی می‌شود با بهبود خریدهای سلف از بورس کالا که زمان تحویل آنها اسفندماه است و افزایش معاملات بازاری به منظور دپو کردن در انبار و از سوی دیگر تسریع در روند صادرات محصولات فولادی، مقاطع به رغم چند ماه کاهش قیمت، از حدود دو ماه آتی رنگ ثبات یا حتی نوسانات محدود افزایشی را به خود خواهند دید.
هفته‌ای گرم و سرد برای رینگ فولاد!
روند نزولی قیمت‌ها و حجم پایین معاملات در بازار آزاد در حالی است که تالار صنعتی بورس کالا برای دادوستد عرضه‌های فولادی حالتی دوگانه داشت؛ چرا که روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه هفته گذشته که رینگ فولاد میزبان فولادسازان خصوصی و دولتی بود، سلف سبدمیلگردهای عرضه شده با قیمت پایه ۱۷۱۰ تومان با سردی خریداران روبه‌رو شدند، اما ورق‌های فولاد مبارکه و مواد اولیه‌ای همچون شمش و تختال فولاد خوزستان، استقبال نسبتا خوبی را از سوی معامله‌گران تجربه کردند.
به گفته یکی از کارگزاران، معاملات فولاد در هفته آینده نیز چندان متفاوت و پررونق‌تر از هفته گذشته نخواهد بود، زیرا در تاریخ چهارشنبه، ۲۹ آبان ماه دوباره مذاکرات هسته‌ای ایران و غرب برگزار خواهد شد که از چند روز مانده به آن، با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌های گوناگون راجع به نتایج احتمالی، خریداران ترجیح می‌دهند از بازار و بورس کالا عقب ‌بکشند و معاملات خود را به پس از اعلام نتایج آن موکول کنند.
پیش‌بینی رونق معاملات آهن از ابتدای ۲۰۱۴
از سوی دیگر در حالی‌که تا پایان فصل پاییز تمامی فاکتورهای موجود در بازار کماکان حاکی از رکود تقاضا و کاهش سطح عمومی قیمت آهن‌آلات هستند، نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه از ابتدای سال آینده میلادی، معاملات فولاد در داخل و خارج از کشور با رونق و بهبود نسبی مواجه خواهند شد. کارشناسان بازار معتقدند: در بازار داخل، به واسطه تامین اعتبارات عمرانی و کلید خوردن پروژه‌های مسکونی جدید و در بازارهای جهانی نیز به دلیل ارائه آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و اروپا، پیش‌بینی غالب این است که شاهد تسریع در روند مبادلات محصولات فولادی از ابتدای سال ۲۰۱۴ باشیم.