جهان‌سهم _ روز پنجشنبه قیمت مس با 3/2 درصد کاهش به ۷ هزار دلار به ازای هر تن رسید که این بالاترین کاهش در ۴ ماه اخیر است. اما روز جمعه قیمت فلز سرخ رشد کرده و بخشی از کاهش آن جبران شد. در این بین سخنان ژانت یلن، معاون بن برنانکه، رییس بانک مرکزی آمریکا که قرار است در ماه ژانویه جانشین وی شود، جهت گیری آینده سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا را نشان داد.
در روزهای اخیر به دلیل انتشار خبرهای مختلف درباره وضعیت اقتصاد آمریکا، چین و منطقه یورو، نوسان قیمت مس شدید بوده است. در آمریکا طی هفته گذشته خبرها از شاخص‌های اقتصادی مثبت بودند؛ به‌ویژه گزارش روز جمعه وزارت کار این کشور نشان داد کارفرماها در بخش غیرکشاورزی این کشور در ماه اکتبر ۲۰۴ هزار فرصت شغلی ایجاد کرده‌اند که بسیار بالاتر از انتظار اقتصاددان‌ها بوده است.
این خبرها باعث شد احتمال محدود شدن زودهنگام سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی افزایش یابد و ارزش دلار رشد کند؛ عاملی که سبب شد از ابتدای هفته روند کاهش قیمت مس آغاز شود. از سوی دیگر روز سه شنبه دنیس لاکهارت، رییس فدرال رزرو ایالت آتلانتا گفت، احتمال آغاز بحث درباره کاهش خرید اوراق قرضه دولت در ماه دسامبر وجود دارد.
اما یک عامل دیگر کاهش شدید قیمت مس، انتشار گزارش افزایش تولید مس در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده این فلز در جهان است. در ماه اکتبر تولید مس تصفیه شده در این کشور با ۲۳ درصد افزایش به ۶۳۷ هزار تن رسیده است.
اما در منطقه یورو، روز چهارشنبه اعلام شد تولید صنعتی در ماه سپتامبر نسبت به آگوست ۵/۰ درصد کاهش یافته است. افول تولید صنعتی و اقدام احتمالی بانک مرکزی اروپا برای حمایت از رونق اقتصادی و مبارزه با کاهش نرخ تورم دو عامل فشار بر قیمت مس هستند. کاهش تولید صنعتی از تقاضا برای مس می‌کاهد و اقدام احتمالی بانک مرکزی اروپا به کاهش ارزش یورو منجر شده است.
در این میان برخی تحلیلگران با اشاره به کاهش مداوم ذخیره مس در انبارهای تحت نظارت بورس لندن و نیز رشد مناسب اقتصاد چین معتقدند به‌زودی کاهش اخیر قیمت مس جبران خواهد شد. اما نباید انتظار داشت قیمت‌ها رشدی قابل ‌ملاحظه داشته باشند، زیرا عرضه در حال افزایش است و رشد تقاضا خیلی بالا نخواهد بود.
روز جمعه قیمت مس رشد نسبی داشت، زیرا ژانت یلن، در سخنانی گفته است: «عملکرد اقتصاد و بازار کار بسیار پایین‌تر از ظرفیت خود است و تا وقتی شرایط به میزانی قابل‌ملاحظه بهتر نشود، بانک مرکزی نمی‌تواند حمایت از اقتصاد را محدود کند. بهبود شرایط اقتصادی مطمئن‌ترین راه بازگشت سیاست‌های پولی بانک مرکزی به وضعیت طبیعی است.» این سخنان نشان می‌دهد سیاست‌های انبساطی به زودی محدود نخواهد شد.
نمودار ذیل، تغییرات قیمت مس را در یک ماه اخیر نشان داده شده است:

بررسی علل نوسان اخیر قیمت جهانی مس