گروه بازرگانی- ششمین نشست کمیسیون امور اجتماعی و تشکل‌ها در اتاق تهران در حالی به مسائل مختلف مربوط به تشکل‌ها و تقویت آنها پرداخت که انتشار گزارش بین‌المللی فضای کسب‌وکار و نزول رتبه ایران در این شاخص نیز از مسائل جدی مورد بحث اعضای کمیسیون بود. لزوم و چگونگی تقویت رابطه اتاق بازرگانی به عنوان مادر تشکل‌ها و سایر تشکل‌های بخش خصوصی نیز از دیگر محورهای سخنان اعضا و میهمانان کمیسیون بود که بر پیگیری آن در نشست‌های بعدی و همفکری بیشتر بر سر چگونگی تحقق آن نیز تاکید شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی و صنایع، معادن و کشاورزی تهران، محمدمهدی راسخ رییس کمیسیون با اشاره به گزارش بهبود فضای کسب‌وکار در کشورهای مختلف دنیا، نزول رتبه ایران در این رتبه‌بندی را خبری بد خواند و با اشاره به نزول رتبه ایران در سال‌های اخیر گفت: در این مورد البته تنها دولت مسوول نیست و بخش‌های دیگر نیز مسوول هستند، چون مولفه‌های شاخص بهبود فضای کسب‌وکار موضوعات گسترده‌ای را در بر می‌گیرد که مشمول حوزه قوای مقننه و قضائیه نیز می‌شود. او با اشاره به صعود کشورهایی چون سنگاپور، مالزی، کره‌جنوبی و گرجستان در بهبود فضای کسب‌وکار ابراز امیدواری کرد دولت تدبیر و امید موفق شود تا موانع موجود در حوزه کسب‌وکار را کاهش دهد.
محمدحسین برخوردار عضو کمیسیون یکی از موانع جدی موجود را بزرگ بودن دولت برشمرد و با اشاره به آمار و ارقامی که دولت تنها باید برای پرداخت حقوق و مزایای کارکنان فعال و بازنشسته خود هزینه کند، تاکید کرد: بهبود فضای کسب‌وکار با کوچک‌سازی دولت و تقویت بخش خصوصی است که امکان‌پذیر خواهد شد. عضو هیات رییسه اتاق تهران با اشاره به بهره‌وری پایین ادارات و نهادهای دولتی گفت: برای خروج از وضعیت کنونی و تغییر فضا باید امور به بخش خصوصی چابک و آماده به کار منتقل شود.
حسین ساسانی نیز با اشاره به وضعیت کشور در شاخص بهبود فضای کسب‌وکار نقش بخش خصوصی را نیز حائز اهمیت دانست و گفت: در گزارش‌های مشابهی که منتشر شده آمار بخش خصوصی همچون بهره‌وری هیات مدیره شرکت‌ها نیز در طول این سال‌ها کاهش یافته است. دبیر کل کنفدراسیون صنعت توضیح داد: در گزارش رقابت‌پذیری دنیا در شاخص بهره‌وری هیات مدیره در ۱۴۸ کشور جهان رتبه ما در سال گذشته ۱۰۵ بوده که در سال جاری به ۱۱۹ تقلیل پیدا کرده است. همچنین در شاخص رفتار اخلاقی شرکت‌ها نیز از رتبه ۶۶ به ۸۲ تنزل کرده‌ایم.