نیاز جدی به تعامل دولت و بخش خصوصی
pic۱
«شاهرخ ظهیری»، پیشکسوت صنعت غذا معتقد است: اگر چشم انداز ترسیم شده برای صنعت غذا در همایش روز جهانی غذا، مورد توجه مسوولان و تصمیم سازان قرار گیرد، این همایش می تواند به پویایی صنعت غذا بسیار کمک کند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران و رییس کمیسیون صنایع غذایی و کشاورزی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تعامل میان دولت و بخش خصوصی، زمینه ساز توسعه تولید و صادرات محصولات باکیفیت در صنعت غذا می شود، تصریح کرد: ایران در صورت داشتن یک برنامه منظم، می تواند علاوه بر تامین نیاز داخلی غذایی کشور، مازاد تولیدات کشاورزی را در قالب صادرات، عرضه کند.


مسیر هموار برای بخش خصوصی
pic۲
«حمیدرضا کمال علوی»، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان ماءالشعیر و مالت ایران نیز گفت: در جریان همایش روز جهانی غذا، صنعتگران توانستند ایده ها و راهکارهای تولید را به اشتراک بگذارند و چالش های موجود در عرصه تولید و صادرات را به گوش مسوولان برسانند. وی از سوی دیگر، خواستار همدلی دولت و بخش خصوصی در مسیر عبور از تحریم ها که آسیب زیادی را به بخش صنعت کشور وارد کرده، شد و تاکید کرد: با روی کار آمدن دولت جدید، امیدها نسبت به افزایش این همدلی افزایش یافته و به نظر می رسد که اقتصاددانان دولت یازدهم، این اصل جدی که باید «بخش خصوصی در اقتصاد، جایگزین بخش دولتی شود» را به خوبی پذیرفته اند.


نقش تشکل‌ها در تامین غذا
pic۳
به گفته «جمشید مغازه ای»، رییس انجمن صنفی بیسکوییت، شیرینی و شکلات ایران، آینده صنعت به ویژه صنعت غذای کشور با توجه به تغییرات سیاسی و اقتصادی به وجود آمده در تصمیم سازان کشور، روشن تر شده است و عملا همایش بزرگداشت روز جهانی غذا نیز که با تعامل بخش خصوصی و بخش دولتی یعنی کانون انجمن های صنایع غذایی ایران و سازمان غذا و داروی کشور برگزار شد، نقطه آغاز تعامل برای تسهیل امور صنعت و رفع موانع بود. وی تاکید کرد: آنچه امروز بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد، نقش تشکل ها در ارتقای کیفیت مواد غذایی و تولید غذای ایمن و سالم است که البته خوشبختانه این نیاز جدی، از تریبون صنعت در همایش روز جهانی غذا، به خوبی به گوش مسوولان و تصمیم سازان رسید و ایده ها و راهکارهای تولید به اشتراک گذاشته شد که امیدواریم این امر، زمینه ساز حل مشکلات بخش خصوصی کشور باشد.


ورود متخصصان برای رفع مشکلات
pic۴
اما ‍«پیمان فروهر»، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب های معدنی و آشامیدنی ایران نیز از جمله صنعتگرانی است که به ورود افراد متخصص در دولت تدبیر و امید برای رفع موانع پیش روی صنعت غذا و مشکلات صنعت بسیار امیدوار است و همایش بزرگداشت روز جهانی غذا را فرصت بسیار مناسبی قلمداد می کند که طی آن، بسیاری از چالش های جدی صنعت غذا از تریبون صنعتگران فعال این حوزه، به گوش مسوولان و تصمیم سازان کشور رسید و نشان داد که ارج نهادن به مقوله غذا و تامین امنیت غذایی تا چه حد قابل توجه و مهم است. وی تامین غذای سالم را ضامن بالا رفتن سطح رفاه نسبی جامعه دانست و بر اجرایی شدن این موضوع تاکید کرد.


ظرفیت حضور صنعتگران در تصمیم سازی ها
pic۵
به اعتقاد «بهروز فروتن»، دیگر پیشکسوت صنعت غذا، نحوه برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا با تعامل مناسب میان دولت و بخش خصوصی نشان داد که هم اکنون یک ظرفیت عظیم برای حضور بخش خصوصی در تصمیم سازی ها ایجاد شده و اساسا ما خواستار حضور صنعتگران خوشنام در جلسات تصمیم سازی مسوولان در جهت اتخاذ تصمیات متعادل و کاربردی با محوریت توسعه تولید در صنعت غذا هستیم. وی می‌گوید: با بروزرسانی و یکدست شدن قوانین دست و پاگیری که صنعتگران را در عرصه تولید به ویژه در صنعت غذا محدود کرده، می‌توان به توسعه صنعت غذا و عرضه آن در بازارهای جهانی در قالب صادرات امیدوار بود.


«گرانی های بی‌هدف» تیری بر دل تولید
pic۶
«رضا باکری»، دبیر انجمن صنایع فراورده های لبنی ایران نیز معتقد است: برای بقای حوزه های مختلف صنعت غذا به ویژه صنایع لبنی راهی جز تولید کردن برای مردم و صیانت از حقوق مصرف کنندگان وجود ندارد و این اصل اساسی بدین معنا است که «گرانی های بی‌هدف» ناشی از برخی رقابت های کور، تنها کاهش تقاضا در بازارها را به دنبال خواهد داشت. وی تاکید دارد که اگر سهم دولت از فعالیت های اقتصادی کاهش یابد، بخش خصوصی مسوولیت پذیر، آمادگی پذیرش و جایگزین شدن سهم دولت از تولید و اقتصاد ملی را دارد وچشم انداز ترسیم شده در همایش بزرگداشت روز جهانی غذا نیز که با حضور فعال صنعتگران بخش خصوصی همراه شد، مهر تاییدی بر این موضوع است.


توجه به کاهش سهم غذا در سبد خانوار
pic۷
«محسن لزومیان»، رییس اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان ایران هم با بررسی اوضاع کنونی صنعت غذای کشور، به کاهش سهم غذا در سبد هزینه خانوار به دلیل ورود کالاهای جدید به این سبد اشاره می‌کند و می‌گوید: کالاها و خدمات جدید، جا را برای برخی محصولات غذایی در سبد خانوار تنگ کرده اند و این امر بیانگر اهمیت تنوع بخشی به محصولات صنعت غذا و تامین نیاز بازار به تناسب مقتضیات روز است. به گفته وی، همایش روز جهانی غذا فرصت مناسبی را فراهم کرد تا دغدغه هایی این چنین در صنعت غذا، به گوش فعالان بخش خصوصی و تصمیم سازان کشور برسد.


«جوان‌گرایی» راهبرد اقتصاد روبه توسعه
pic۸
«مانی جمشیدی»، عضو هیات مدیره کانون صنایع غذایی ایران نیز شاید، جوان ترین عضو صنعت غذا است که معتقد است: راه برای حضور بیشتر جوانان در تصدی و انجام فعالیت های اقتصادی بسیار هموارتر از گذشته است. او که از اصحاب رسانه هم است، نقش رسانه ها را نیز در تبیین و اطلاع رسانی چالش های مختلف صنعتگران کشور بسیار موثر می داند و تاکید دارد که اگر رسانه ها نباشند تا مباحث مطرح شده در همایش هایی چون همایش بزرگداشت روز جهانی غذا را به گوش متولیان امر و مسوولان برسانند، قطعا بسیاری از هزینه‌کردها در این مسیر و مسیرهایی این چنین ابتر خواهد بود.


صادرات «فراوری» به جای محصول «خام»
pic۹
«محمدرضا هاتفی مینایی»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان روغن زیتون و زیتون شور ایران نیز می گوید: برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد تا مسوولان دولتی، با شنیدن مشکلات بخش صنعت، جهت حل مشکلات این بخش، حساس تر شوند. وی البته بر ضرورت ادامه چنین برنامه هایی در حوزه صنعت غذای کشور تاکید دارد و معتقد است: با ایجاد بستر مناسب تولید و عرضه محصولات غذایی، می‌توان به جای صادرات محصولات خام، ایران را به عنوان صادرکننده مواد فراوری شده در عرصه جهانی مطرح کرد.



«تغذیه» سرلوحه برنامه های دولت جدید
pic۱۰
«علیرضا مروت پور»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان کارخانجات نان صنعتی و ماشینی کشور و عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران از جمله صنعتگرانی است که بر تامین امنیت غذایی در کشور بسیار تاکید دارد و می گوید: برگزاری همایش روز جهانی غذا تلنگری بود تا به تصمیم سازان یادآور شویم که استقرار نظام اثربخش مراقبت غذا و تغذیه باید در سرلوحه برنامه های دولت تدبیر و امید قرار گیرد. وی بر لزوم استفاده بهینه از منابع غذایی موجود و تامین منابع جدید غذایی، به کارگیری روش های مطلوب نگهداری و جلوگیری از ضایعات بی رویه محصولات کشاورزی و بسته بندی مناسب به منظور حفظ و بهبود کیفیت محصولات صنعت غذا تاکید کرد.


مشورت با بخش خصوصی برای وضع قوانین
pic۱۱
اما «مجید افلاکی»، دبیر انجمن صنایع فراورده های گوشتی ایران نیز معتقد است: امروز یکی از نیازهای جدی صنعت غذا، مشورت تصمیم سازان پیش از اتخاذ تصمیمات جدید با فعالان بخش خصوصی است تا فعالان اقتصادی و صنعتگران که مجریان نهایی قوانین هستند، با قوانین وضع شده ارتباط برقرارکنند و بتوانند در مسیر اجرای صحیح آنها گام بردارند. این فعال بخش خصوصی همچنین یادآور شد: همایش روز جهانی غذا عرصه را برای نمایش توانمندی های صنعت غذا فراهم کرد که ادامه چنین امری، می تواند زمینه ساز رشد و بالندگی بیش از پیش این صنعت در عرصه جهانی باشد.


شناساندن توانمندی های بخش خصوصی در صنعت غذا
pic۱۲
«علی شریعتی»، دبیر و نایب رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چیپس و اسنک ایران و قائم مقام دبیر اجرایی همایش بزرگداشت روز جهانی غذا، با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، تصریح کرد: این همایش نقطه عطفی در نشان دادن توانمندی و علاقه بخش خصوصی واقعی در رفع دغدغه های غذایی جامعه است؛ از سوی دیگر، این همایش توسط کانون انجمن های صنایع غذایی ایران با هدف اجرایی شدن یکی از اهداف بزرگ دولت تدبیر و امید برگزار شد که این هدف مهم، همان کاهش تصدی گری دولت در اقتصاد و واگذاری مسوولیت به تشکل های بخش خصوصی است. این فعال بخش خصوصی معتقد است: دولتمردان با کاهش سطح مداخله دولتی ها و شبه دولتی‌ها در صنعت، رونق دادن به حدود ۹ هزار واحد غذایی نیمه تعطیل و ثبات شرایط سیاسی و ارزی، رقابت‌پذیری در تولید محصولات غذایی کیفی و سالم را افزایش دهند.