فلز سرخ در انتظار مشتری

گروه بورس کالا- سحر نمایشی: روز یکشنبه در حالی فلز مس با افزایش قیمت بیش از ۸۰ تومانی در بورس کالای ایران مواجه شد که انتظار می‌رفت به دلیل نزولی بودن پارامترهای تاثیرگذار، قیمت‌ها نسبت به هفته گذشته کاهش بیشتری را تجربه کنند. اما به گفته کارشناسان دلیل این رشد اندک، افزایش میانگین نرخ مس طی هفته گذشته در بورس لندن است که در مقایسه با دوهفته قبل شاهد افزایش ۳۱ دلاری بوده است. البته این در شرایطی است که میزان تقاضا چه در بورس و چه در بازار آزاد همچنان نسبت به میزان عرضه پایین بود که به گفته کارشناسان حوزه فلزات پایه این کاهش تقاضا به دلیل افزایش دور از انتظار قیمت این فلز در بورس کالا بوده است؛ آن هم درست زمانی که تجار تصور می‌کردند اخبار مثبت سیاسی تقاضا برای این محصول را افزایش می‌دهد.

به این ترتیب روز گذشته، تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران شاهد عرضه بیش از ۱۷ هزار تن انواع محصول مسی بوده است؛ به طوری که در این روز شرکت ملی مس ۲۸۰۰ تن مس کاتد را در تالار محصولات صنعتی ومعدنی به فروش رساند. این شرکت همچنین، ۷۰۰ تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه شده شرکت صنایع ملی مس ایران در این روز می‌توان به ۱۴ هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۲۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز ۳۰۰ تن مس مفتول را روی تابلوی عرضه برد.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۹ هزار و ۳۱۱ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۸۲ تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول ۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده؛ در حالی که میزان تقاضا یک هزار و ۹۶۰ تن بوده است.

همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۸۹۴ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه، افزایش ۸۲ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول ۷۰۰ تن بوده است؛ در حالی که تقاضاکنندگان خواستار ۴۴۰ تن از این محصول بوده‌اند.

مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۹ هزار و ۹۹۴ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته با افزایش ۸۲ تومانی مواجه شد. کل عرضه برای این محصول ۳۰۰ تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد. این فلز در بازار آزاد نیز هم اکنون با قیمت ۲۱ هزار و ۲۰۰ تومان در هر کیلو معامله می‌شود که نسبت به روز شنبه افزایش ۱۰۰ تومانی در هر کیلو داشته است. همچنین تقاضا برای این فلز در بازار آزاد نیز نسبت به روز گذشته کمتر بود و فعالان بازار معتقدند تا ثبات قیمت‌ها، رکود تقاضا باقی خواهد ماند.

از طرفی قیمت سایر فلزات پایه در بازار آزاد تقریبا ثبات داشت و تنها فلز روی کاهش ۱۰۰ تومانی را نسبت به روز شنبه تجربه کرد. فعالان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند که با توجه به ریزش تدریجی نرخ ارز، احتمالا قیمت‌ها در هفته آینده کاهش بیشتری را تجربه خواهند کرد.

از سوی دیگر، به اعتقاد آگاهان اقتصادی روند افت قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی نیز ادامه خواهد داشت و همچنین وجود پیش‌بینی رشد اندک نماگرهای اقتصادی جهان در سال میلادی جاری و داده‌های آماری برخی قدرت‌های صنعتی از کاهش تولید و به تبع آن نبود افق روشن از چشم‌انداز اقتصاد جهان حداقل برای دوره میان مدت حکایت دارد. آگاهان اقتصادی افت قیمت‌ها در بازارهای کالایی جهان را ناشی از کاهش مصرف و نبود قدرت خرید عنوان کرده‌اند و درباره تاثیر پذیری بازار فلزات اساسی کشور از این روند معتقدند هر چند بازار فلزات پایه جهانی و داخلی در سال جاری به تبع انگیزه‌های صادراتی روند رو به رشدی را تجربه خواهد کرد؛ اما تولیدکننده داخلی با فشارهای مختلفی مواجه خواهد بود.

فلز سرخ در انتظار مشتری