گروه مسکن- شورای شهر تهران شهرداری تهران را ملزم به تدوین لایحه تعیین شاخص‌های انتخاب مدیران مجموعه شهرداری در دوره جدید مدیریت شهری کرد. شورای شهر تهران روز گذشته در جلسه‌ای غیرعلنی طرحی را به تصویب رساند که طبق آن شهرداری تهران مکلف شده است در مدت سه ماه آینده لایحه ضوابط و شاخص‌های انتصابات مدیران مجموعه شهرداری تهران را به شورای شهر ارسال کند تا پس از آن حداقل شرایط انتصاب مدیران شهری مشخص باشد. در این جلسه رحمت‌الله حافظی عضو شورای شهر تهران و موافق با تصویب این طرح اظهار کرد: با توجه به اینکه دوره جدید مدیریت در شهرداری تهران آغاز شده است و امکان تغییرات در سطح مدیران وجود دارد، بنابراین پیشنهاد دادیم تا مانند سازمان مدیریت برنامه و بودجه شرایط احراز پست‌های مختلف تعریف شود تا شهرداری بتواند طبق این شرایط مدیران خود را انتصاب کند.

محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه اصل موضوع مورد تایید است، گفت: پیشنهاد این است که این طرح را به گونه‌ای تصویب کنیم که شهرداری ملزم شود تا در مدت زمانی آیین‌نامه انتصابات مدیران خود را تهیه کند و در قالب لایحه برای تصویب به شورای شهر ارسال کند.

در انتصابات شهرداری دخالت نکنیم

علیرضا دبیر دیگر عضو شورا در بیان علت مخالفت خود با این طرح به آیین‌نامه شوراها اشاره کرد و افزود: طبق ماده ۸۲ اعضای شورای شهر نمی‌توانند در عزل و نصب مدیران شهرداری دخالت کنند؛ بنابراین پیشنهاد می‌دهم که شاخصه‌های انتخاب مدیران در شورای شهر تعیین شود و براساس یک نامه از طرف رییس شورا به شهرداری تهران ابلاغ شود.

رضا تقی پور سخنگوی شورای شهر تهران در مخالفت با فوریت این طرح تصریح کرد: با توجه به اینکه این طرح در دوره‌های مختلف شورا دارای سابقه است پس بهتر آن است که سوابق آن بررسی شود تا آیین‌نامه‌های متقاطع تدوین نشود.

مجتبی شاکری، دیگر عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طبق آیین‌نامه نمی‌توانیم در انتصابات دخالت کنیم و این طرح منتهی به تعیین شاخص‌ها می‌شود و محتوای آن به حالت نصیحت گونه تنزل پیدا می‌کند بنابراین پیشنهاد حذف این طرح را دارم.

در پایان پس از بحث و بررسی طرح، شهرداری تهران موظف شد تا در مدت ۳ ماه از تاریخ ابلاغ این مصوبه ضوابط و شاخص‌های انتصابات را در قالب لایحه به شورا ارسال کند.