گروه بنگاه‌ها- گروه استخراج کانه‌های فلزی در معاملات دیروز با پیشروی سهام «ومعادن» روز متفاوتی را با صف‌های خرید یکپارچه تجربه کرد.

معاملات پرحجم این گروه در حالی مورد اقبال سهامداران قرار گرفت که در پایان معاملات همچنان صف‌های خرید در سهام «ومعادن» و شرکت‌های زیرمجموعه این شرکت از جمله «چادرملو»، «گل‌گهر» و فولاد صبانور باقی ماند.
معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات درباره روند معاملات این گروه دلیل اصلی این رشد را اقبال دوباره بازار به این گروه دانست و تاکید کرد: در آستانه انتشار گزارش‌های 6 ماهه، بازار در حال گرایش به سمت شرکت‌هایی است که از رشد اخیر بازار جامانده بودند.
علی‌اکبری اضافه کرد: در این بین «ومعادن» و شرکت‌های زیرمجموعه این گروه که با وجود پتانسیل‌های بالای خود از این رشد جامانده بودند، مورد توجه قرار گرفتند.
وی در این زمینه تصریح کرد: براساس آخرین برآوردهاNAV «ومعادن» معادل یک هزار و 150 تومان است که با قیمت‌های کنونی این سهم در محدوده 65 درصد NAV خود در حال معامله است که اختلاف قابل توجهی نسبت به سایر هلدینگ‌ها دارد و بر جذابیت کسب بازدهی کوتاه‌مدت در این سهم علاوه بر قابلیت‌های سرمایه‌گذاری بلندمدت آن می‌افزاید. وی با اشاره به خوش‌بینی سیاسی و اقتصادی ایجاد شده در جامعه خاطرنشان کرد: در آستانه انتشار گزارش‌های 6 ماهه بازار به دنبال شناسایی گروه‌های پیشرو است که در این بین گروه «ومعادن» با P/E پایین خود از پتانسیل بیشتری برای رشد برخوردار است.
به گفته وی P/E شرکت‌های زیرمجموعه «و معادن» طی سال‌های گذشته همواره معادل 10 مرتبه بوده اما در حال حاضر این گروه با P/E معادل 8 نه تنها از ارقام گذشته خود پایین‌تر است که به نسبت دیگر شرکت‌های بازار نیز رشد نکرده است. علی‌اکبری تاثیرگذارترین شرکت‌های گروه در سودآوری «ومعادن» را «گل‌گهر»، «چادرملو»، «ملی مس»، «فولاد خراسان» و «فولاد صبانور» دانست و تاکید کرد: باید منتظر آخرین برآوردهای این شرکت‌ها در بودجه 6 ماهه و اثرات آن در سودآوری «ومعادن» باشیم.
معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری معادن و فلزات با اشاره به ورود فولاد ارفع تا دو ماه آینده به فرابورس گفت: NAV ومعادن تحت تاثیر عرضه این سهام افزایش خواهد داشت. وی افزود: فولاد ارفع در سال 92 سودآوری 200 میلیارد تومانی را تجربه کرد و در سال 93 با تکمیل ظرفیت در ادامه طرح‌های توسعه خود به سودآوری بیشتری خواهد رسید.
وی در ادامه همچنین با اشاره به طرح‌های توسعه شرکت فولاد صبانور گفت: فاز اول کنسانتره این شرکت با 320 هزار تن ظرفیت راه‌اندازی شد و فاز دوم آن تا آذرماه به بهره‌برداری می‌رسد. به گفته وی همچنین طرح توسعه 600 هزار تنی کنسانتره فولاد صبانور نیز تا پایان امسال به نتیجه خواهد رسید. معاون مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در پایان با اشاره به روش‌های تامین مالی شرکت‌های گروه گفت: به طور معمول شرکت‌های زیرمجموعه «ومعادن» از طریق بانک‌ها و انتشار انواع اوراق صکوک و مشارکت تامین مالی خود را انجام می‌دهند و چادرملو اوراق مشارکت 150میلیارد تومانی خود را به زودی منتشر خواهد کرد.