به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، دکتر حسن روحانی در پیامی به همایش تجلیل از خادمان و فعالان صنعت گردشگری که دیروز در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تبریک روز جهانی گردشگری خاطرنشان کرد که صنعت گردشگری موثرترین ابزار دیپلماسی عمومی در ایجاد تعاملات فرهنگی و برقراری صلح و دوستی است.
رییس‌جمهوری با یادآوری تمدن هفت هزار ساله ایران، از فعالان صنعت گردشگری خواست که به ترویج و توسعه این ابزار کارآمد اهتمام بورزند. رییس جمهور در بخشی از پیامش می‌گوید: «در شرایطی که اقتصاد کشور نیاز به بهره‌گیری از سرمایه «امید» برای ایجاد رونق و رشد دارد، هرگونه تلاش برای بهره‌گیری از خرد جمعی و «تدبیر» راهگشا شایسته تقدیر است. توسعه پایدار کشور مستلزم برنامه‌ریزی، مدیریت و بهره‌برداری بهینه از منابع در اختیار است. یکی از مهم‌ترین زمینه‌هایی که با توجه به قابلیت‌های تاریخی، فرهنگی و محیطی کشورمان می‌تواند در روند توسعه ملی موثر واقع شود صنعت گردشگری است. این صنعت علاوه بر سودآوری اقتصادی و اشتغالزایی، حفظ هویت و پایداری فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی را نیز به دنبال دارد.»
رییس‌جمهور همچنین به مشکلاتی که دامنگیر این بخش بوده اشاره کرد و افزود: «درطی سال‌های گذشته به دلیل برخی ملاحظات و مشکلات، این صنعت نتوانسته جایگاه خود را آن‌طور که شایسته ملت بزرگ ایران است بیابد.» وی در پایان این پیام تاکید کرد: «با ابلاغ پیام صلح و دوستی ملت ایران، اعلام می‌دارم که جمهوری اسلامی ایران با پیشینه تمدنی درخشان، مشاهیر و مفاخر ادبی، علمی و مذهبی، تنوع فرهنگی و قومی کم نظیر، اقلیم چهار فصل و مردمان میهمان‌نواز آمادگی خود را برای میزبانی شایسته از گردشگران و علاقه‌مندان ابراز می‌دارد.» این پیام توسط مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و معاون میراث فرهنگی کشور در همایش قرائت شد. همچنین در این همایش، معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور با تشریح ابعاد گوناگون گردشگری، خواستار افزایش توجه هر چه بیشتر به ابعاد فرهنگی، علمی و پژوهشی در صنعت گردشگری شد. محمدعلی نجفی در این همایش گفت: اگر چه توجه به امکانات و خدمات مورد نیاز گردشگران اهمیت دارد و توجه به امکانات و زیرساخت‌های گردشگری لازمه توسعه این صنعت است، اما به طور حتم تنها توجه به بعد امکانات و توسعه گردشگری کافی نیست بلکه باید به مسائل عمیق‌تری در حوزه گردشگری توجه شود. وی افزود: توجه صرف به امکانات، خدمات و زیرساخت‌های گردشگری و غفلت از مسائل علمی، فرهنگی و پژوهشی در این صنعت مانند آن است که فردی مطالعه کتابی را از نیمه آن کتاب شروع کرده باشد. از این رو در کنار توجه به مسائل مرتبط با خدمات، امکانات و تامین زیرساخت‌های گردشگری، باید به ابعاد علمی و فرهنگی این صنعت نیز بیش از پیش توجه کرد. وی در ادامه به بررسی مشکلات پیش روی صنعت گردشگری در کشور پرداخت و ادامه داد: اولین مشکلی که در صنعت گردشگری با آن روبه‌رو هستیم این است که مدیران و برنامه‌ریزان این صنعت هنوز شناخت کاملی از این بخش ندارند و برنامه‌های مناسبی برای این بخش تنظیم نشده است. معاون رییس‌جمهور افزود: دومین مشکل مهمی که در حوزه صنعت گردشگری در ایران با آن رو‌به‌رو هستیم این است که مردم اعم از خواص یا عوام، آمادگی و آموزش لازم را برای توسعه این بخش پیدا نکرده‌اند. بنابراین برخی از مردم اگر چه گردشگری را یک موضوع درآمدزا و اقتصادی می‌دانند، اما گاهی اوقات ابهاماتی نیز درباره مفسده‌انگیز بودن این صنعت دارند. معاون رییس جمهور با اشاره به علاقه‌مندی مجموعه دولت و دیگر وزارتخانه‌های دولتی برای توسعه صنعت گردشگری خاطرنشان کرد: در صحبت با وزیر امور خارجه کشورمان از وی درخواست کردم که توسعه گردشگری به عنوان یکی از شاخصه‌های کاری سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف قرار گیرد. وی خطاب به سفرای کشورهای خارجی افزود: امیدوارم دولت‌های شما نیز این کار را انجام دهند و توسعه گردشگری به عنوان یک دغدغه مهم فرهنگی در دستور کار سفرا و مسوولان نمایندگی‌های کشورهای خارجی در ایران قرار گیرد.