افزایش قیمت‌ها در بازار ارز و سکه - ۸ مهر ۹۲
گروه بازار پول - روز گذشته بهای ارز و سکه در بازار از ابتدا با افزایش قیمت مواجه شد و بازهم با قیمت‌های قبلی فاصله گرفت. بازار داخلی همچنان از اظهارنظرهای مخالفان دولت در مطبوعات و راهروهای مجلس و حتی خبرگزاری‌ها نیز تاثیر می‌گیرد. مقایسه برخی دستاوردهای دیپلماتیک دولت با اقدامات نامطلوب از منظر برخی همچنان درقالب نوشته‌ها به بازار جو منفی می‌دهد.
روز گذشته البته در مجلس برخی از مسوولان همراه رییس‌جمهور در وزارت خارجه برخی خبرهای نادرست در خصوص تقاضای اولیه گفت‌وگوی تلفنی دو رییس‌جمهور ایران و آمریکا را رد کردند. با این حال تیترهای روزنامه‌های مخالف دولت و اظهارنظر برخی نمایندگان مخالف همچنان با زیر سوال بردن تلاش‌های دیپلماتیک دولت موجب بر هم خوردن روند تعدیل قیمت‌ها و خوش‌بینی‌های بازار شد؛ آن‌چنان‌که دورنمای رسیدن به حداقل نگرانی‌ها در اقتصاد را با ابهام مواجه می‌سازد.
بااینکه مقامات ارشد کشور از جمله ائمه جمعه نیز از تلاش‌های رییس‌جمهور در سازمان ملل و نشست‌های حاشیه‌ای آن قدردانی می‌کنند و گزارش‌های دریافتی صدا و سیما نیز عموما از استقبال عموم مردم، حکایت دارد، با این حال برخی همچنان نظرات انتقادی شدیدی دارند. بازار ارز بنا بر ماهیت ریسک‌گریزی خود، از هر گونه اتفاق ناهماهنگ بیم دارد.
خوش‌بینی در این بازار به سرعت می‌تواند رنگ ببازد و دلارهای در راه بازار به خانه‌ها باز گردد. واکنش‌ها به اتفاقات سیاسی از دو سال قبل به شکل افزایش قیمت ارز بروز و ظهور یافته و انعکاس قیمت تابلوها بر تصمیم سازی فعالان اقتصادی به سرعت قابل لمس است.
دیروز، اما در بازار بهای دلار تا مرز ۳۰۹۰ تومان افزایش یافت و دوباره در مسیر تعدیل قرار گرفت.با این حال نسبت به روزشنبه حداقل ۳۰ تومان افزایش یافت. یورو تا ۴۱۳۰ تومان بالارفت و ۱۱۰ تومان گران شد. بهای پوند انگلیس نیز تا ۴۹۳۰ تومان افزایش یافت و ۱۰۰ تومان گران شد.
بهای درهم امارات هم دیروز با ۲۰ تومان تا ۸۴۰ تومان رشد کرد. همچنین در بازار سکه بهای هر سکه طرح جدید تا ۹۹۵ هزار تومان و در برخی نقاط تا یک میلیون تومان بالارفت و حداقل ۱۵ هزار تومان گران شد. نیم سکه هم ۲۰هزار تومان افزایش یافت و ربع سکه هم ۵ هزار تومان افزایش ثبت کرد. بهای گرم طلای ۱۸ عیار هم با ۳۸۰۰ تومان افزایش مواجه شد.
در بازار داخلی البته امکان تعدیل قیمت ارز و سکه در روزهای آتی با از سرگذراندن این شوک‌های ناپایدار وجود دارد.
افزایش قیمت دیروز در حالی است که بهای طلا در بازارهای جهانی همچنان بر نرخ ۱۳۳۶ دلار بسته مانده بود. نظرسنجی‌ها برای قیمت طلا در نظرسنجی دیروز کیتکو اغلب افزایشی بود، براین اساس انتظار می‌رود تا بهای طلا همچنان در بازارهای جهانی مسیر افزایشی بپیماید. در نظرسنجی بلومبرگ نیز اکثریت با طرفداران افزایش قیمت طلا است.

فراخوان صرافان
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از صرافان دارای مجوز خواست ضمن مراجعه به «کانون صرافان ایرانیان» نسبت به پرنمودن فرم‌های درخواست گواهی نماد (توکن) اقدام کنند.
به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، اداره نظارت بر موسسات پولی غیربانکی با صدور اطلاعیه‌ شماره 2 ضمن بیان این مطلب اعلام کرد: از آنجا که این بانک در حال جایگزینی سامانه سنای 2 به جای سامانه سنای موجود است؛ بنابراین مقتضی است مدیران عامل شرکت‌های صرافی سراسر کشور به همراه کلیه کاربران سامانه سنا از روز دوشنبه 8/7/1392 الی جمعه 12/7/1392 با در دست داشتن مدارک و مستندات ذیل، از ساعت 9 الی 17 به محل «کانون صرافان ایرانیان» واقع در تهران، میدان هفتم تیر، ابتدای خیابان مفتح جنوبی، کوچه شیمی، پلاک 84 ، طبقه چهارم مراجعه و نسبت به پر کردن فرم‌های درخواست گواهی نماد(توکن) اقدام کنند.

پیش‌بینی‌ها همچنان از افزایش قیمت می‌گویند
موضوع خطر ورشکستگی دولت آمریکا و ادامه اجرای طرح محرک پولی موجب شد تا اکثر تحلیلگران اقتصادی بلومبرگ برای دومین هفته متوالی به افزایش قیمت جهانی طلا در هفته جاری رای دهند.
تقریبا ۶۳ درصد شرکت کنندگان به افزایش رای داده‌اند. ۲۶ نفر در عوض به کاهش رای داده‌اند و همچنین ۱۱ درصد هم معتقدند که بهای طلا در این هفته تغییری نخواهد داشت و در سطوح فعلی باقی خواهد ماند. به گزارش سایت طلا، در نظرسنجی این هفته از ۲۷ کارشناس اقتصادی بلومبرگ، ۱۷ نفر پیش‌بینی کردند قیمت طلا این هفته افزایش خواهد یافت، ۷ نفر نظری مخالف گروه اول داشتند و۳ نفر معتقد بودند این هفته قیمت‌ها تغییر زیادی نخواهد داشت.
بر اساس این گزارش، قیمت جهانی طلا پس از آنکه در ماه آوریل سقوط کرد از ماه جولای تاکنون ۵/۸ درصد افزایش یافته و بیشترین رشد سه ماهه خود را در سال‌جاری میلادی به ثبت رسانده است.
بر این اساس، هفته گذشته فدرال رزرو آمریکا به طور غیر منتظره‌ای کاهش خرید اوراق قرضه ماهانه را به تاخیر انداخت و اعلام کرد سیاست‌های انقباضی پولی خطراتی را برای اقتصاد کشور به دنبال دارد.
کارشناسان اقتصادی با توجه به عدم کاهش محرک پولی آمریکا و خطرات ناشی از سقف بدهی این کشور پیش‌بینی کردند میزان خرید طلا در هفته جاری با افزایش روبه‌رو خواهد شد.
بهای اونس جهانی طلا در بازار لندن از آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی تاکنون ۲۰ درصد کاهش یافته و بامداد روز شنبه در سطح ۱۳۳۶ دلار به معاملات هفته پایان داد.
سطح کنونی قیمت طلا ۳۰ درصد کمتر از بهای ۱۹۲۱ دلار در سپتامبر سال۲۰۱۱ است.
رییس فدرال رزرو سنت لوئیس ۲۰ سپتامبر سال‌جاری میلادی اعلام کرد احتمالا بانک مرکزی آمریکا میزان خرید اوراق قرضه ماهانه را تا حدی در ماه آینده کاهش خواهد داد.

سقف بدهی‌های آمریکا چالش دوم نرخ طلا
تا پیش از برجسته‌تر شدن نگرانی بازارهای مالی از چالش جدید دولت اوباما با نمایندگان کنگره بر سر تصویب طرح افزایش سقف بدهی‌های ملی، مهم‌ترین عاملی که بر سر راه نوسان قیمت طلا بود، انتظار برای کاسته شدن از حجم خرید اوراق قرضه در این کشور بود که ماهانه 85 میلیارد دلار توسط بانک‌های دولتی برای آن هزینه می‌شد. این احتمال در روزهای اخیر با قوت گرفتن اختلاف تازه دولت و کنگره رقیبی تازه پیدا کرده است.
وزارت دارایی آمریکا هشدار داده است که در صورت عدم افزایش سقف بدهی‌ها دولت آمریکا تا اواخر سپتامبر اعلام ورشکستگی خواهد کرد. این مساله در تاریخ این کشور بی‌سابقه است.
سقف بدهی‌های دولت آمریکا در سال 2011 میلادی نیز به چالش جدی بین اوباما و کنگره تبدیل شد و سرانجام کنگره با افزایش سقف بدهی‌ها به 7/16 تریلیون دلار موافقت کرد.
بر اساس این گزارش ورشکستگی احتمالی دولت آمریکا می‌تواند موجب کاهش شدید ارزش دلار و افزایش قیمت جهانی کالاهای مختلف از جمله طلا و نفت شود.