دنیای اقتصاد- وزیر امور خارجه درخصوص گفت‌وگوی تلفنی روحانی و اوباما در صفحه فیس‌بوک خود نوشت: در زمانی که من جلسه عدم‌تعهد را اداره می کردم، ۶-۵ بار آمریکایی‌ها تماس گرفته بودند تا گفت‌وگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفت‌وگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی انجام شد که در آن بر اراده سیاسی طرفین برای حل موضوع هسته‌ای تاکید شد. همچنین عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه تعلیق غنی‌سازی به‌صورت کامل را غیرممکن دانست؛ اما گفت که چارچوب‌های غنی‌سازی، سطح، میزان، شکل و محل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد. روایت گفت‌وگوی اوباما و روحانی از زبان ظریف

دنیای اقتصاد - بعد از گفت‌و‌گوی تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا، روایت‌هایی از سوی این دو نفر درخصوص گفت‌و‌گویشان مطرح شد. دیروز هم محمد جواد ظریف در صفحه فیس‌بوک شخصی خود جزئیاتی از این دیدار را نوشت. وزیر امور خارجه در این خصوص گفت: نمی‌دانم چرا برخی در تهران سفر و مکالمه (روحانی و اوباما) را که خاری در چشم بدخواهان ایران و اسلام و انقلاب است، با این حرکات نسنجیده زیر سوال می‌برند.

متن یادداشت ظریف در صفحه شخصی اش به شرح زیر است:

«دوستان سلام

صبح جمعه را از ساعت ۵ و ربع با نوشتن گزارش قبلی برای شما شروع کردم و چون هنوز وقت نمازصبح نشده بود، قسمتی از گزارش را قبل از نماز و بقیه را بعد از نماز نوشتم. بعد هم نگاهی داشتم به برخی از پیام‌های شیرین شما که خستگی هر کار سخت و حرف ناسزایی را رفع می‌کند.

با ریاست محترم جمهوری صبحانه خوردم و حدود ساعت ۸ و نیم صبح برای فراهم کردن مقدمات جلسه وزرای امورخارجه عدم‌تعهد که به ریاست بنده برگزار می‌شد به مقر سازمان ملل متحد رفتم.

ساعت ۹ و ربع جلسه با سخنرانی رییس‌جمهور، دبیرکل ملل متحد و رییس مجمع عمومی آغاز شد و تا ۱ و نیم بعداز ظهر ادامه داشت و حدود ۳۰ وزیر و نماینده عالی‌رتبه کشورهای عضو در مورد حاکمیت قانون در روابط بین‌الملل سخنرانی کردند.

پس از بازگشت به هتل برای خداحافظی با دکتر روحانی و هیات همراه ایشان متوجه شدم که آقای اوباما می‌خواهد تلفن بزند. از آغاز هفته که مقامات آمریکایی درخواست ملاقات بین دو رییس‌جمهور را مطرح کرده بودند و به دلایل مختلف عملی نشده بود، کم و بیش تماس‌های غیررسمی بین دو هیات ادامه داشت. در این میان ملاقات بنده و آقای کری در حاشیه جلسه ۱+۵ صورت گرفت و بعد هم در ادامه تماس‌های غیررسمی مشخص شده بود که ممکن است دو رییس بتوانند تلفنی صحبت کنند. در زمانی که من جلسه عدم‌تعهد را اداره می‌کردم ۵-۶ بار آمریکایی‌ها تماس گرفته بودند تا گفت‌وگوی تلفنی را تنظیم کنند و نهایتا این گفت‌وگو در آستانه ترک هتل توسط دکتر روحانی انجام شد که در آن بر اراده سیاسی طرفین برای حل موضوع هسته‌ای در کمترین زمان ممکن و دستور به آقای کری و بنده برای رسیدن به راه‌حل سریع تاکید شد. مکالمه محترمانه و مثبت بود و ان‌شاءالله شروع خوبی برای کاری بس دشوار که حمایت همه را می‌طلبد و صبر مردم و اعتماد به کارگزاران و خودداری از قضاوت‌های سریع و جناحی و .....

که در طریقت ما کافریست رنجیدن

البته می‌دانید که این غزل با این بیت شروع می‌شود که

منم که شهره شهرم به عشق ورزیدن

منم که دیده نیالوده ام به بد دیدن

ان‌شاءالله یادبگیریم به هم خوب نگاه کنیم و اعتماد کنیم. مخصوصا به منتخب مردم ایران.

دیروز هم که شنبه بود از ساعت ۷ صبح در هتل با چند تن از ایرانیان که از شهرهای مختلف آمده بودند، دیدار داشتم و از ساعت ۱۰ صبح تا ۵ بعدازظهر یکسره در محل سازمان ملل متحد با ۹ وزیر امورخارجه دیدار و مذاکره داشتم که حتی نماز ظهر و عصر را هم همان جا کنار راهرو خواندم و دو تکه پیتزای سبزیجات که دوستان از بیرون تهیه کرده بودند را سرپایی خوردم.

آخر سفر فهرست کامل ملاقات‌ها را تقدیم خواهم کرد. فکر نمی‌کنم کشور مهمی مانده باشد که با رییس‌جمهور یا وزیرش (یا هر دو) در این سفر ملاقات نشده باشد. آن‌ هم به درخواست خودشان و بعضا با پیگیری شدید.

خدا نگهدارتان و به امید دیدار»