دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری: شهردار اراک درخصوص مشکل آلودگی هوای شهر اراک و اقدامات انجام شده گفت:
ترافیک اراک باعث دوچندان شدن آلودگی هوا، افزایش زمان سفرهای درون‌شهری و مصرف سوخت می‌شود که با اجرای طرح ترافیک در بعضی از مناطق شهر می‌توان موجب کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی هوا شد. همچنین ماموران راهور استان هم با مشکلات کمتری درخصوص برطرف کردن مشکل ترافیک مواجه خواهند شد.
حسن قربانی با اشاره به اینکه ایجاد و توسعه فضای سبز یکی از اقدامات اساسی و موثر برای کاهش آلایندگی و حفظ سلامت شهروندان است، تصریح کرد: فضای سبز شهری با مجموعه عناصر گیاهی موجود در سطح شهر و اطراف شهرها که توسط شهرداری و سایر نهادها و دستگاه‌ها ایجاد می‌شود، اهداف مختلفی چون کنترل آلایندگی فعالیت‌های صنعتی، ایجاد فضای مناسب برای گذران اوقات فراغت شهروندان در ایام تعطیلات، تلطیف هوا، تزریق اکسیژن به محیط و زیبایی مناظر را دنبال می‌کند. وی افزود: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اراک با توجه به این مهم از ابتدای سال جاری به منظور کاهش آلودگی هوای اراک اقدام به کاشت حدود ۶۲ هزار و ۵۰۰ اصله نهال و درخت و همچنین احداث ۱۲ پارک محله‌ای واقع در شهرک‌های گردو، هپکو، جهانگیری، جنب بلوار مهارت، پل باقی زاده،۴۵ هکتاری انتهای هپکو و درمانگاه قدس شهر اراک کرده است.
شهردار اراک در ادامه با تاکید بر اینکه سرانه فضای سبز در شهر اراک به ازای هر نفر ۲۱ متر مربع و بالاتر از حد استاندارد در ایران است، گفت: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اراک در تلاش است این سرانه را با توجه به آلودگی هوای شهر اراک و گستردگی محدوده جمعیتی
به ۳۵ متر مربع برساند. وی افزود: ساخت پارک بانوان و پارک ۴۵ هکتاری که عملیات لوله‌گذاری و مکانیزاسیون سیستم آبرسانی آن در دست اجرا است از اقدامات مهم سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری برای کنترل و کاهش آلودگی هوای اراک است که امید است اجرای این مهم در تمام نقاط کلان شهر اراک جدی گرفته شود.
شهردار اراک همچنین ساخت ۵ تقاطع غیرهمسطح شهر اراک را از اقدامات مهم شهرداری برای کاهش آلودگی هوا،
روان‌سازی ترافیک و همچنین دسترسی آسان شهروندان به هسته مرکزی شهر برشمرد و اظهار کرد: احداث تقاطع غیرهمسطح علم‌الهدی به کمربندی جنوبی شهر صنعتی و تقاطع غیر همسطح ورودی شهر سنجان نیز در دستور کار شهرداری قرار گرفته است که با شروع به کار این پروژه‌ها گام مهمی در راستای کاهش آلودگی هوا و روان سازی ترافیک برداشته می‌شود.
وی در ادامه ۴۰ درصد آلودگی هوای شهر اراک را ناشی از تردد خودروهای تک‌سرنشین و مشکلات ترافیکی عنوان کرد و گفت: سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری با اختصاص ۹ جایگاه CNG در سطح شهر و دارا بودن مرکز معاینه فنی خودرو در حال خدمت رسانی به شهروندان است که مرکز معاینه فنی با انجام تست ماشین‌های دوگانه‌سوز به صورت دو شیفت با استقبال زیادی از سوی شهروندان مواجه شده و گام موثری در راستای کاهش آلودگی هوا که بخشی از آن مربوط به نقص فنی خودروها می‌باشد، برمی‌دارد.
وی همچنین در ادامه، احداث پارکینگ‌های سطح شهر را از دیگر اقدامات شهرداری به منظور اجرای طرح کاهش آلودگی هوا برشمرد و بیان کرد: احداث پارکینگ طبقاتی میدان شهدا و میدان شورا که عملیات اجرایی آن رو به اتمام است، اقدامی بسیار مهم و موثر در کاهش آلودگی هوا و ترافیک هسته مرکزی شهر اراک است.