لیست اکازیون‌های بازار مسکن

بخشی از فروشندگان در بازار مسکن پایتخت، فهرستی از املاک اکازیون را برای فروش به متقاضیان معرفی کردند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، آگهی‌های مطبوعاتی فروش ملک و همچنین بنگاه‌های مسکن درحالی از هفته گذشته با افزایش فایل‌های فروش با شرایط اکازیون در بازار مسکن مواجه شدند که عمده این فایل‌ها با یک ویژگی مشترک به بازار تقاضا معرفی شده‌اند. اغلب فایل‌هایی که طی هفته گذشته به‌عنوان فایل‌های اکازیون بازار ملک به متقاضیان معرفی شده‌اند آپارتمان‌های لوکس و بزرگ متراژ تخفیف خورده یا ویلاهای تفریحی در نواحی خوش آب و هوای اطراف پایتخت یا شمال کشور هستند.

به نظر می‌رسد این اقدام در ادامه تحرکات قبلی سازندگان و مالکان واحدهای لوکس و گران‌قیمت و همچنین املاک ویلایی خارج از پایتخت برای فروش این املاک و ورود به بازار پرکشش تقاضای مصرفی مسکن صورت می‌گیرد. عمده این آگهی‌ها با توضیحاتی طولانی برای شناساندن ویژگی‌های منحصربه‌فرد این واحدها، قیمت مناسب آنها در مقایسه با واحدهای مشابه منطقه و همچنین شرایط ویژه پرداخت برای خریداران همراه است؛ طوری‌که کادر حاوی این گروه آگهی‌ها بعضا چندین برابر کادر آگهی‌های فروش معمولی آپارتمان‌های مسکونی و سایر املاک معرفی شده به بازار تقاضای ملک است. بازار معاملات مصرفی مسکن هم‌اکنون در حالی با افزایش نسبی حجم معاملات از سال گذشته از رکود مطلق خارج شده و در فاز پیش رونق درحال پیش‌روی است که بازار معاملات املاک و واحدهای مسکونی لوکس، گران‌قیمت و بزرگ متراژ همچنان در رکود به سر می‌برد.

هر چند بازار املاک لوکس از زمان‌های گذشته تاکنون کمترین واکنش‌ها را نسبت به دوره‌های رکود و رونق داشته است، به این خاطر که همیشه متقاضیان این واحدها از میان طبقات و اقشار مرفه جامعه بوده‌اند اما هم‌اکنون به‌رغم خروج بازار معاملات مصرفی مسکن از فاز رکود، رکود در بازار این گروه آپارتمان‌ها همچنان ادامه دارد. بسیاری از کارشناسان زمینه اصلی این رکود را عرضه بیش از حد واحدهای لوکس و گران‌قیمت در نتیجه ساخت‌وساز بی‌رویه این گروه آپارتمان‌ها طی حدود یک دهه گذشته می‌دانند؛ طوری‌که هم‌اکنون بیشترین مازاد عرضه در بازار آپارتمان‌های لوکس و گران‌قیمت اتفاق افتاده است، حال آنکه عمده متقاضیان حاضر در بازار خرید مسکن متقاضیان مصرفی واحدهای معمولی کوچک متراژ و میان متراژ هستند.

*فروش ویژه لوکس‌ها، بزرگ متراژها و ویلا

هم‌اکنون عمده فایل‌های معرفی شده به بازار فروش مسکن در صفحات ویژه املاک خاص و اکازیون آگهی نامه‌های مطبوعاتی و همچنین فایل‌های در اختیار بنگاه‌های مسکن مربوط به واحدهای لوکس و بزرگ متراژ است؛ هرچند در میان آنها فایل‌های دیگری ازجمله آگهی‌های فروش ویلا با شرایط ویژه نیز دیده می‌شود که به نظر می‌رسد با توجه به رکود مطلق در بازار این واحدها و ویلاها، سازندگان و مالکان قصد دارند با فروش آنها به بازار ساخت یا سرمایه‌گذاری برای خرید واحدهای مصرفی وارد شوند؛ البته از آنجا که چشم‌انداز جهش قیمت مسکن در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و حتی سال‌های پیش رو در بازار ملک متصور نیست به نظر می‌رسد عمده کسانی که این فایل‌ها را به بازار تقاضا معرفی کرده‌اند سازندگان هستند. هم‌اکنون بازار مسکن به‌خصوص در بخش آپارتمان‌های مصرفی و معمولی، خالی از هرگونه تقاضای سوداگری است و به نظر نمی‌رسد تلاش مالکان واحدهای لوکس به معنای جدیت آنها برای سفته بازی در بازار واحدهای مصرفی باشد. عمده این فروشندگان، سازندگانی هستند که سرمایه‌های آنها به‌طور متوسط برای سومین سال متوالی در بازار واحدهای لوکس و گران‌قیمت یا ویلاهای تفریحی فروش نرفته حبس شده است و هم‌اکنون در آستانه ورود بازار مسکن به فاز رونق تلاش دارند هرچه سریع‌تر این سرمایه‌ها را به چرخه ساخت‌وساز برگردانند.

* تمرکز اکازیون‌ها در مناطق پرساخت

تحقیقات «دنیای اقتصاد» از آگهی‌های فروش املاک خاص و اکازیون شهر تهران نشان می‌دهد عمده این واحدها در مناطق پرساخت پایتخت یعنی ۵ منطقه اول تهران تمرکز دارد؛به‌خصوص در مناطق ۱ تا ۳ و ۵ شهر تهران!به عنوان مثال، ۲ واحد از یک مجتمع مسکونی نوساز در شهرک غرب، ۱۶۰ مترمربعی با قیمت ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به ازای هرمترمربع به بازار فروش مسکن عرضه شده است. این واحدها در طبقات دوم و پنجم واقع شده‌اند و مالک در متن آگهی تاکید کرده آپارتمان‌های معرفی شده با شرایط کاملا استثنایی و تکرار نشدنی به بازار مسکن معرفی شده‌اند. همچنین در منطقه ۵، واقع در محدوده پونک، خیابان عدل، آپارتمان نوساز ۱۱۷ مترمربعی، مترمربعی ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان به بازار مسکن عرضه شده است؛ مالک این واحد در آگهی خود اعلام کرده است این واحد فوق لوکس و با چشم‌انداز عالی ساخته شده و قیمت پیشنهادی از هر حیث زیر قیمت منطقه محسوب می‌شود.

*تخفیف دوم پای قرارداد

برخی از فروشندگان واحدهای اکازیون لوکس یا ویلاهای خاص، اعلام کرده‌اند حاضر به اعمال تخفیف بیشتری در زمان انعقاد قرارداد با خریدار هستند و از این لحاظ علاوه‌بر تخفیف درنظر گرفته شده نسبت به سایر املاک مشابه در منطقه، تخفیف دومی نیز برای خریدار واقعی درنظر خواهند گرفت. به‌عنوان مثال در محدوده پونک، واحد فوق لوکس ۱۱۰ مترمربعی با قیمت کل ۶۵۰ میلیون تومان به متقاضیان عرضه شده است که فروشنده در متن آگهی اعلام کرده است تخفیف دومی را نیز در زمان انعقاد قرارداد با خریدار اعمال خواهد کرد.

*فروش یکجای آپارتمان و ویلا

در میان این آگهی‌ها برخی سازندگان درصدد فروش یکجای واحدهای آماده و نوساز خود برآمده‌اند. سازنده‌ای در منطقه شهران، اعلام کرده است آپارتمان‌های کلید نخورده خود را تنها مترمربعی ۴ میلیون و۸۰۰ هزار تومان به متقاضیان می‌فروشد، این سازنده همچنین اعلام کرده است این آپارتمان‌ها قابلیت فروش اقساطی نیز دارند و با پرداخت ۶۰ درصد قیمت این واحدها به‌صورت نقدی، نحوه پرداخت قسطی مابقی مبلغ به دلخواه خریدار و متناسب با شرایط وی تعیین خواهد شد.