فعالیت «آ.س.پ» در صنعت ساختمان‌سازی گسترش می‌یابد

وقتی نامی از آ.س.پ به میان می‌آید در نخستین واکنش، ذهن پایتخت‌نشینان به برج معروف آ.س.پ در یوسف‌آباد معطوف می‌شود، اما غافل از اینکه این ساختمان‌ساز مشهور پروژه‌های بزرگ دیگری هم اجرا کرده است که البته کمتر نامی از آنها برده می‌شود.

برج بین‌المللی تهران که اکنون بر فراز تپه‌های شمال‌غرب تهران در منطقه اتوبان کردستان سر برافراشته است، یکی از پروژه‌هایی است که آ.س.پ از بیخ و بن آن را ساخته است. این برج که در ۵۶طبقه ساخته شده از ماندگارترین آثار ساختمان‌سازی امروز است. در گفت‌وگو با مهندس مسعود نورانی به بررسی روند ساخت برج بین‌المللی تهران و دیگر پروژه‌های ساخته شده از سوی این شرکت پرداخته‌ایم.مهندس نورانی متولد سال ۱۳۳۴ و دانشجوی دوره دکترای مهندسی ساختمان در دانشگاه لندن است. گفت‌وگوی دنیای اقتصاد با مهندس نورانی، مدیرعامل آ.س.پ را در ادامه بخوانید: آ.س.پ چگونه به وجود آمد؟

این شرکت در سال ۱۳۴۸ تحت نام شرکت «نسبی کسمایی و شرکا» تاسیس شد و در سال ۱۳۵۱ به نام شرکت «آ.س.پ» تغییرنام داد. سه سهامدار عمده شرکت هم شامل آقایان اسدی، سلطانی و مظفرپناه‌پور بودند که نام شرکت هم از ترکیب نام‌های این سه نفر گرفته شده است.

بعد از انقلاب هم اموال سهامداران فوق به نفع بنیاد مستضعفان مصادره و بعدها در سال ۶۵ طی موافقتنامه‌ای از بنیاد به بانک صادرات منتقل شد. در آن زمان مسوول تنظیم موافقتنامه بین دو طرف من بودم که در نتیجه این توافقنامه، کل سهم به نام بانک صادرات ایران انتقال یافت.

فعالیت اصلی آ.س.پ چیست، آیا آپارتمان‌ساز است یا انبوه‌ساز؟

کل فعالیت‌های شرکت برای ساخت آپارتمان‌های مسکونی، تجاری و اداری است که به نام «مجتمع‌های زیستی» معروف هستند.

می‌توان گفت، عملیات ساختمانی شرکت هم روی آپارتمان‌سازی و هم روی انبوه‌سازی مسکن در ارتفاع متمرکز است. تمام فعالیت‌های ساختمانی هم مشمول عملیات این شرکت می‌شود و شرکت در زمینه فعالیت در این بخش‌ها محدودیتی ندارد. به لحاظ تخصصی بودن کار ساختمان‌سازی، شرکت‌هایی تاسیس شدند که با حمایت نهادهای مالی از جمله بانک‌ها بتوانند خارج از سیستم دولتی و در قالب قانون تجارت به این امر بپردازند.

این شرکت‌ها به لحاظ پیچیده و تخصصی بودن ساختمان‌های مرتفع باید یک سیستم هماهنگ و متمرکز در تصمیم‌گیری ایجاد کنند. این سیستم هماهنگ و متمرکز در شرکت آ.س.پ از مراحل اولیه تا پایان که شامل مکان‌یابی، تخصیص زمین، تهیه طرح، اجرا و فروش و خدمات بعد از آن است به طور کاملا هماهنگ شده، رعایت می‌شود.

ترکیب سهامداران شرکت چگونه است؟

شرکت‌های بین‌المللی توسعه ساختمان، پیمان غدیر، خانه سازی باغمیشه، مهندسی ساخت و گاز پارس (پارس سازه) و سرپناه فارس ترکیب سهامداران شرکت را تشکیل می‌دهند.

مهم‌ترین پروژه‌ای که آ.س.پ تاکنون اجرا کرده، چه بوده است؟

برج بین‌المللی تهران را می‌توان مهم‌ترین پروژه‌ای عنوان کرد که تاکنون آ.س.پ آن را اجرا و تکمیل کرده است.

در تکمیل این برج که تاکنون بیش از ۵/۹۸درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، شرکت آ.س.پ متولی انجام کلیه کارهای آن از ابتدا تا انتها بوده است. در مجموع کلیه عملیات اجرایی از سوی شرکت آ.س.پ و در قالب نظام پروژه‌های عمرانی به عنوان

.h(GENERAL CONTRACTOR) G.C به مرحله اتمام رسیده است.

ظاهرا مالکیت پروژه نیز در اختیار آ.س.پ بوده و بعدها به شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان سپرده شده است.

دوره دو ساله با توقف‌هایی همراه بوده است. در سال ۸۲ مالکیت برج بین‌المللی تهران به دلیل عرضه سهام این شرکت در بورس به شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان واگذار می‌شود و در نهایت در یک قرارداد پیمان مدیریت اجرای پروژه به آ.س.پ سپرده می‌شود، در حالی که پیش از این آ.س.پ هم مالک بود و هم مجری.

از سال ۱۳۸۴ که پروژه ۵۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، یک بازنگری جدی در انجام پروژه صورت می‌گیرد و از روش جدید ساخت در اجرای پروژه بهره‌گیری می‌شود.

این تغییرات که تحت عنوان بهره‌گیری از عامل چهارم انجام گرفت، سرعت پروژه را افزایش داد که پس از ۱۶ ماه از مرحله نازک‌کاری ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی داشت. کل پیشرفت پروژه در تیر ماه ۸۶ که عملا پایان کار بود، به ۹۷درصد رسید.

به عنوان مجری پروژه در مورد مزیت‌ها و مشخصات پروژه برج بین‌المللی تهران توضیحاتی بفرمایید؟

در این جا لازم می‌دانم که اشاره کنم شرکت ستک باتیمان، مشاور این پروژه بود و مشارکت گنو ایرانیان هم به عنوان عامل چهارم در پیشرفت فیزیکی پروژه تاثیرگذار بوده است.

درباره پروژه هم باید بگویم که این پروژه شامل ۵۶ طبقه و یک نیم طبقه هلی‌پد (ویژه فرود هلی‌کوپتر) است.

برج بین‌المللی تهران شامل ۵۵۷ واحد مسکونی و ۲۰ واحد اداری است. ۱۱۷۵ پارکینگ و ۶۵۰ انباری در سه طبقه زیرزمین هم از دیگر متعلقات این پروژه است. این برج مجموعا ۲۲۰هزار مترمربع زیربنا دارد که انصافا طراحان، مهندسان و کارگران آ.س.پ در احداث آن مرارت‌های بسیاری کشیده‌اند تا توانستند یکی از ماندگارترین اثرهای ساختمانی کشور را بسازند. در اینجا لازم است از زحمات تمامی افرادی که در احداث پروژه مزبور، آ.س.پ را یاری کرده‌اند، صمیمانه تشکر نمایم.

برج بین‌المللی تهران با زحمات چه افرادی ساخته شد؟

مجموعا ۷۵۰هزار نفر / روز در این پروژه کار کردند تا اکنون مردم شاهد برافراشته شدن این برج باشند.

از مزیت‌های پروژه می‌توان به استفاده از مصالح خشک در پروژه اشاره کرد که تحولی در صنعت ساختمان محسوب می‌شود.

در پروژه برج بین‌المللی تهران می‌توان ادعا کرد که بهترین مصالح ساختمانی در آنها به کار رفته است که تشریح جزئیات آن در حوصله این مصاحبه نیست.

طراحی سازه‌ای این پروژه نیز به گونه‌ای است که در هیچ یک از ساختمان‌های کشور نمی‌توان چنین طراحی مهندسی یافت.

حجم ریالی پروژه از سال ۷۴ تاکنون چقدر بوده است؟

با احتساب هزینه‌های مالی و زمین می‌توان گفت که حجم ریالی پروژه بالغ بر ۲هزار میلیارد ریال بوده است. ارزش دفتری این زمین را هم می‌توان در حال حاضر بالغ بر ۹۰میلیارد تومان برآورد کرد.

بهره‌برداری از برج رسما از چه زمانی آغاز شد؟

بهره‌برداری اولیه این برج در مردادماه سال‌جاری آغاز شد که همزمان با واگذاری اولین واحدهای آن نیز می‌باشد.

تاکنون هم بالغ بر ۶۰درصد از واحدهای برج به فروش رفته است که خریداران را ترکیبی از ایرانیان داخل و خارج کشور تشکیل می‌دهند و امیدواریم با روند فعلی‌ فروش، در آینده نیز شاهد استقبال چشمگیری باشیم.

به غیر از برج بین‌المللی تهران، ‌دیگر چه پروژه‌هایی از سوی آ.س.پ اجرا شده است؟

دو پروژه «عرفان» و «بهاران» از طرح‌های دیگر در دست اجرای شرکت آ.س.پ است. پروژه عرفان که در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد، مجموعه ۶۰۰ واحدی است که شامل ۴ بلوک دو قلوی به هم چسبیده است. تعداد طبقات این بلوک‌ها بین ۱۷ تا ۲۳ طبقه است. پیشرفت فیزیکی کل این پروژه هم ۸درصد است، ولی در بلوک‌های C و D که در قسمت جنوبی قرار دارند، رقم این رشد به ۱۵درصد نیز رسیده است و امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تامین به موقع منابع مالی، این پروژه در مردادماه سال ۸۸ به بهره‌برداری کامل برسد.

پروژه بهاران که با مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان انجام می‌شود هم پروژه بعدی مورد بهره‌برداری در سال ۸۸ آ.س.پ است. این پروژه شامل ۳۰ واحد آپارتمانی لوکس است که در منطقه نیاوران تهران در حال ساخت است. کل پیشرفت فیزیکی هم حدود ۴درصد است و در نظر داریم تا پایان سال ۸۸ آن را به مرحله بهره‌برداری و واگذاری برسانیم.

شرکت آ.س.پ در کنار اجرای طرح‌های یاد شده، طرح دیگری را درباره پروژه مجتمع تجاری-اداری شیراز در دست مطالعه دارد که این طرح در مراحل تصمیم‌گیری نهایی برای عقد قرارداد است. رقم قرارداد این پروژه هم بیش از ۵۰میلیارد تومان تخمین‌زده می‌شود.

لازم به ذکر است که شرکت در مناقصه پتروشیمی جم موفق به کسب مقام دوم شد که به احتمال زیاد می‌تواند، سهم ۵۰درصدی را در اجرای این پروژه ۲هزار میلیارد ریالی داشته باشد. همچنین در حال حاضر شرکت به دنبال اخذ مجوز شهرک‌سازی ۲۰ هکتاری در چارچوب باغ ویلا در پروژه ملارد است.

در زمینه اخذ گواهینامه‌های بین‌المللی چه موفقیت‌هایی داشته‌اید؟

شرکت آ.س.پ در بعد خارجی موفق شده است، گواهینامه بین‌المللی کیفیت

۲۰۰۰-۹۰۰۱ ISO را از کشور انگلستان دریافت کند. همچنین در داخل کشور نیز موفق به اخذ پایه رتبه‌بندی از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سابق) در بخش ساختمان و تاسیسات و تجهیزات شده است. گواهینامه شرکت شامل پایه دوم در رشته ساختمان و پایه چهارم در رشته تاسیسات و تجهیزات است.

همچنین شرکت به دنبال ارتقای کیفیت خدمات و رساندن آن به سطح پایه یک، در رشته ساختمان، پایه دو، در رشته تاسیسات و تجهیزات است.

آخرین سرمایه ثبت شده شرکت چقدر است و آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه دارید؟

در سال‌جاری و در تاریخ ۳۰/۴/۸۶ سرمایه شرکت را با افزایش ۱۰ برابری از ۶میلیارد ریال به رقم ۶۰میلیارد ریال رساندیم، با این افزایش سرمایه شرکت می‌تواند از مزایای قانونی ۵ سال معافیت مالیاتی استفاده کند. شرکت در نظر دارد که در پروژه‌های بالای ۵۰۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کند تا دچار هزینه‌‌های بعدی نشود و بتواند بهای تمام شده را به حداقل ممکن برساند.

با توجه به اینکه به دنبال ارتقای رتبه خود در صنعت ساختمان هستید، بفرمایید ارتقای رتبه شرکت چه تاثیری در فعالیت آن خواهد داشت؟

طبیعی است، اگر به پایه یک در رشته ساختمان و پایه دو در رشته تاسیسات و تجهیزات برسیم، پروژه‌های پیشنهادی تا سه برابر افزایش می‌یابد. قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رسیدن به چنین جایگاهی هم در شرکت وجود دارد، ولی در راه رسیدن به جایگاه بالاتر، یک شکل شدن و همگونی بافت سهام شرکت لازم است.

در واقع شرکت برای رسیدن به جایگاه بالاتر از جایگاه فعلی منع قانونی دارد. منع قانونی به معنی فراهم نبودن شرایط قانونی لازم برای نیل به این هدف که همانا یکدست شدن ترکیب و بافت سهام است، می‌باشد. در صورت ارتقای جایگاه شرکت، میزان پروژه‌های پیشنهادی به شرکت تا سه برابر افزایش می‌یابد.

همچنین شرکت می‌تواند در مناقصه‌های بزرگ شرکت کند و پروژه‌های بزرگ را به راحتی در لیست پروژه‌های خود ببیند. تمام موارد یاد شده به معنی افزایش اعتبار، جایگاه و در نهایت سود برای سهامداران شرکت است که امیدواریم با تحقق شرط اولیه بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم.

دیگر پروژهای انجام شده توسط آ.‌س.پ شامل چه پروژه‌هایی است؟

سه بلوک ۲۷طبقه‌ای آ.س.پ ونک از شاخص‌ترین پروژه‌های انجام شده توسط این شرکت است.

مهم‌ترین پروژه‌هایی هم که از سوی آ.س.پ به اتمام رسیده‌اند، شامل ساختمان مرکزی بانک صادرات (برج سپهر)، مجتمع تفریحی- ورزشی شمشک، مرکز تحقیقات نیرو (متن)، مرکز تحقیقات مخابرات، ساختمان فعلی شورای شهر تهران، سرپرستی بانک صادرات در استان گیلان، پاساژ ابزار و یراق در خیابان امام‌خمینی(ره) هستند.