10درصد کاشانی‌ها از فروش صنایع‌دستی کسب درآمد می‌کنند

کاشان- خبرنگار دنیای‌‌اقتصاد: رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان گفت: ۱۰درصد از مردم منطقه کاشان و آران و بیدگل از طریق فروش صنایع دستی ارتزاق می‌کنند. غلامرضا حسنی‌مقدم افزود: این میزان جدای از افرادی است که در این منطقه به شغل قالیبافی مشغول هستند.

وی، از قالیبافی کاشان به عنوان یکی از صنایع دستی پرآوازه در ایران و جهان نام برد و اظهار کرد: این صنعت از قدیم‌الایام در مناطق مختلف کشور و به ویژه در این منطقه وجود داشته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کاشان و آران و بیدگل، هنر مخملبافی، زری‌بافی، مسگری، قلمزنی، زیلوبافی، سفالگری و کاشی‌سازی را از دیگر صنایع دستی منطقه دانست که در گذشته فعال بوده و گفت: متاسفانه هم‌اکنون به جز یک الی دو کارگاه مخمل‌بافی و زری‌بافی اثری از این صنایع برجا نیست.

حسنی‌مقدم، نبود درآمد مناسب و بازار برای عرضه تولیدات صنایع دستی و گران‌بودن قیمت مواد اولیه را از جمله دلایل کم‌رغبتی جوانان و نوجوانان به رشته‌های صنایع دستی دانست و گفت: تنها با ایجاد بسترهای درآمدی مطمئن، می‌توان با این مشکل برخورد کرد و برای احیای صنایع دستی منطقه کاشان گام برداشت.

وی همچنین، وارد شدن تولیدات صنایع دستی کشورهایی از قبیل هند، چین و پاکستان در بازارهای داخلی، استقبال نکردن مردم از تولیدات صنایع دستی کشور و جایگزین شدن محصولات ماشینی به جای محصولات صنایع دستی را از دیگر عوامل موثر در رکود صنایع دستی کشور به ویژه در منطقه کاشان عنوان کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان، توسعه دوره‌های آموزش در رشته‌های مختلف صنایع دستی و جذب جوانان علاقمند به این رشته‌ها، معرفی و تبلیغ از طریق رسانه‌ها به منظور شناسایی رشته‌های متنوع صنایع دستی و ارائه تسهیلات بانکی به شاغلان این رشته‌ها را بهترین راهکار برای برطرف کردن مشکلات صنایع دستی منطقه دانست.