برای شناختن نام فراری نیاز نیست که غرق در دنیای ماشین‌ها باشید یا مدام اخبار این صنعت را دنبال کنید. حتی مختصر آشنایی با ماشین هم کافی است تا بدانیم فراری در میان خودروسازان جهان تافته‌ای جدابافته است. فراری در طول تاریخ هر چه ساخته به نوعی خاص و برای مخاطبانش پر‌هیجان بوده است و برای رقبا هم چالش بزرگی به‌حساب می‌آمده‌اند. روند تغییرات فراری در طول تاریخچه خود باعث شده در نهایت غول کربنی با نام ۴۸۸ معرفی شود که معادله‌های خودرو‌سازی را در دنیا تغییر داده است. در ادامه با ۱۰ فراری برتر تاریخ آشنا خواهیم شد که هر کدامشان نماد قدرت، سرعت و مهندسی هستند. در این انتخاب که از سوی انجمن خودرونویسان ایالات متحده انجام گرفته و در نشریه بیزینس اینسایدر چاپ شده است، خودروهای شهری فراری مورد بررسی و انتخاب قرار گرفته‌اند. به همین دلیل نمونه‌ای مانند فراری ۲۵۰GTB را در بین آنها مشاهده نمی‌کنید. فراری همواره تلاش کرده در کنار تولید ماشین و کسب درآمد، چیز جدیدی نیز به این صنعت اضافه کند و آن را یک گام به پیش ببرد. همین نگاه یکی از دلایل ماندگاری تولیدات فراری به حساب می‌آید.

فراری اینتر ۱۶۶

در میان محصولات فوق‌العاده فراری، اولین خودروی واقعی GT که از سوی فراری ساخته شده مدل 166 inter است که بین سال‌های 1948 تا 1950 در خط تولید حضور داشته است. خودروهای GT به دلیل ویژگی‌هایی که دارند برای مسابقات اتومبیلرانی مناسب هستند. در مدل 166 inter ظاهر خودرو بهتر از مدل‌های کلاسیک آن روزها طراحی شده و از نوع دو در است که با 12 سیلندری که دارد به حجم 2 لیتر و 90 اسب بخار قدرت دست یافته است که سه کاربراتور وظیفه هوا‌دهی و سوخت‌رسانی به این سیلندرها را بر عهده داشته‌اند. طراحی خودرو عضلانی و با منحنی‌های زیبایی در بخش‌های گلگیر در زمان خود پر‌ابهت و قدرتمند ظاهر شده است. در سال‌های بعد این مدل در بخش موتور دستخوش تغییراتی شد و موتوری قدرتمند‌تر به زیر کاپوت کشیده‌اش راه یافت. فراری در فروش این مدل موفق بود و توانست جایگاه خود را در میان شرکت‌های GT‌ساز تثبیت کند.

فراری 512 TR تستاروسا

تجربه ساخت تستاروسا برای فراری تجربه ناب خودرو‌سازی بوده است که در مدل ۵۱۲ TR شکل و شمایل خودروهای امروزی و موفق فراری خودش را نشان داده است. در بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ فراری مدلی از تستاروسا را ساخته است که از نظر طراحی نمونه‌های اولیه فراری‌های امروز است و می‌تواند خطوط ابتدایی فراری‌ها را در این مدل به‌خوبی تشخیص داد که در سال‌های اخیر به تکامل رسیده‌اند. نام پینیفارینا به‌عنوان طراح این خودرو نشان می‌دهد که منشأ این خلاقیت در شکل خودرو زیر سر چه کسی است. در بخش موتور اما فراری با رشد چشمگیری مواجه شد و از موتوری ۹/ ۴ لیتری و ۱۲ سیلندر استفاده کرده است که در هر سیلندر ۴ سوپاپ وجود داشته است و در نهایت می‌توانسته ۳۹۰ اسب بخار قدرت را تولید کند. فراری به دلیل مدل‌های موفق قبلی توانست بیش از ۷ هزار دستگاه از این مدل پرقدرت خود را تولید کند. این فراری می‌توانست در مدت ۳/ ۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

فراری ۲۵۰ TR تستاروسا

تستاروسا با هدف شرکت در مسابقات اتومبیلرانی از سوی اسپرت‌ساز ایتالیایی بین سال‌های 1957 تا 1958 تولید شده است. فراری برای شرکت در سری مسابقات 24 ساعته لمان در سال 1957 این مدل را طراحی کرده و ساخته است تا با شرکت در این سری مسابقات استقامت و سرعت حرف‌های جدیدی در صنعت اسپرت‌سازی داشته باشد. موتور این خودروی کشیده و دراز از نوع 3 لیتری و 12 سیلندر است. اصول آیرودینامیک دراین خودرو به خوبی رعایت شده است. تستاروسا ارتفاع بسیار کمی دارد و همانند موشکی بر روی زمین می‌توانسته برای فراری افتخار‌آفرینی کند. سرعت تغییر بدنه و موتور در آن سال‌ها زیاد بود و این مدل قدرتمند مراحل تکامل خود را آغاز کرد. تستاروسا 800 کیلوگرمی به‌صورت محدود و در تعداد بسیار پایین تولید شد اما به دلیل نوآوری‌هایی که در بخش طراحی و موتور داشت توانست قدرتمند ظاهر شود و در فهرست خودروهای تاریخ‌ساز فراری قرار بگیرد. این مدل آغازگر ساخت مدل‌های سری 250 بوده است.

فراری F40

از F۴۰ می‌توان به‌عنوان مدلی با طراحی آینده‌محور نام برد که در دهه ۸۰ و ۹۰ در نوع خود طراحی اسپرت و فوق‌العاده‌ای داشته است. فراری در این مدل از موتور ۹/ ۲ لیتری و ۱۲ سیلندر مانند سایر محصولات اسپرتش استفاده کرده است. نکته قابل توجه در این مدل طراحی خیره‌کننده آن است که یک گام اساسی رو به جلو بوده است. فراری از این مدل ۱۱۳۱ دستگاه تولید کرده است تا رقیبی برای پورشه ۹۵۹ باشد. مدل F۴۰ برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها به ۲/ ۴ ثانیه زمان نیاز دارد و در صورت برنداشتن پا از روی پدال گاز بعد از ۲۶ ثانیه به سرعت ۲۷۴ کیلومتر در ساعت می‌رسد. در سال ۱۹۸۷ قیمت F۴۰ معادل ۴۰۰ هزار دلار بوده است (۸۳۰ هزار دلار ارزش امروز) که ۴۷۱ اسب بخار قدرت خروجی موتورش بوده است. اصول آیرودینامیک در این خودرو در بالاترین سطح ممکن رعایت شده است تا خودرو به راحتی با شکافتن هوا با کمترین مقاومتی به بالاترین شتاب و سرعت دست پیدا کند.

فراری انزو

فراری برای قدردانی از موسس این شرکت پیشتاز در دنیای خودروهای اسپرت و پرسرعت خودرویی با نام انزو فراری را بر اساس فناوری‌های فرمول یک در سال 2002 طراحی کرده و ساخته است. فراری در این مدل هم از موتور 12 سیلندر استفاده کرده است اما حجم موتور این مدل به 6 لیتر می‌رسد که موتور عظیم الجثه‌ای به‌حساب می‌آید که می‌تواند 651 اسب بخار قدرت تولید کند. بعد از پیشرانه، بدنه فیبرکربن با ظاهری بسیار جذاب و خیره‌کننده از جمله ویژگی‌های بارز و مهم این مدل خاص به‌حساب می‌آید. طراحی خاص بدنه باعث می‌شود تا نیروی رو به پایینی معادل با 7600 نیوتن ایجاد شود که رسیدن به سرعت 300 کیلومتر در ساعت را امکان‌پذیر می‌کند. در سال 2002 قیمت انزو 659 هزار دلار بوده که در نمایشگاه پاریس معرفی شده است. تمام نوآوری‌هایی که فراری در این مدل استفاده کرده باعث شده است تا این خودرو بتواند در مدت تنها 1/ 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد.

فراری 246 GT دینو

هدف فراری از ساخت مدل Dino ۲۴۶ GT ارائه یک خودرو اسپرت با قیمت مناسب بوده است. این مدل بین سال‌های ۱۹۶۸ تا ۱۹۷۶ تولید شده است که با موتوری ۶ سیلندر با حجم ۴/ ۲ لیتر برند فراری را سرافراز کرده است. این مدل نام پسر اینزو فراری را همراه دارد که دینو بوده است. دلیل اعدادی که در این مدل استفاده شده است در واقع نشان دهنده حجم موتور و تعداد سیلندر بوده است. طراحی این مدل موجی شکل است و منحنی‌های نرم آن حالت خاصی به خودرو داده است که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی از ویژگی‌های خودروهای اسپرت و پر سرعت بوده است. فراری از این مدل که ۱۹۵ اسب بخار قدرت داشته است در مسابقات مختلفی استفاده کرده و حداکثر سرعتی که برای آن در نظر گرفته شده است ۲۳۵ کیلومتر در ساعت است. در زمان ساخت این خودرو انزو بنیانگذار فراری ۷۰ سال سن داشته است.

فراری ۳۰۸ GTB

همان‌طور که از نامش مشخص است این فراری به موتوری 3 لیتری و 8 سیلندر مجهز است. شرکت فراری در بین سال‌های 1975 تا 1985 این مدل دو در را در خط تولید خود داشته است. فراری در مدل 308 از مشخصات مشابه دینو و مدل‌های هم عصر خود استفاده کرده است. فراری در مدل 308 با ایجاد تغییراتی در بخش موتور باعث افزایش عملکرد موتور در مقایسه با مدل‌های مشابه شد و همچنین آلودگی موتور و گاز‌های خروجی نیز کاهش پیدا کرد. قدرت موتور در 308 به 211 اسب بخار می‌رسد که در نسخه اروپایی این قدرت به 202 کاهش پیدا می‌کند. در دهه 80 میلادی فراری در حال پوست اندازی بوده است و مدل‌های متنوع با مشخصات فنی نزدیک به هم زیادی را به دنیای ماشین‌های اسپرت معرفی می‌کند اما مدل 308 GTB از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شود. زبان طراحی فراری در میان خودروهای اسپرت خاص و بسیار جذاب بوده است و زمینه ساز طراحی فوق العاده زیبای خودروهای امروزی بوده‌اند.

فراری لافراری

فراری در سال ۲۰۱۳ از گنجینه هیبریدی خود که از نظر فناوری تحولی در اسپرت‌سازی به حساب می‌آید رونمایی کرده است. لافراری از موتوری ۱۲ سیلندر با ۴۸ سوپاپ و ۳/ ۶ لیتر حجم استفاده می‌کند که موتوری برقی می‌تواند توانی بیشتر به آن بدهد که در حالت ترکیبی در نهایت قدرت موتور به ۹۵۰ اسب بخار می‌رسد که برای یک سوپر اسپرت گران قیمت کاملا کافی است. لافراری از باتری‌ها ۲/ ۲ کیلو واتی برای موتور برقی اش استفاده می‌کند و این نیروی عظیم توسط جعبه دنده‌ای خودکار و دستی با حالت انتخابی به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود تا رسیدن به سرعت‌های سرسام آور برایش مقدور باشد. فراری در مدل لافراری سنگ تمام گذاشته است و با طراحی بدنه‌ای خارق العاده توانسته است گویای توانمندی‌های موتوری این خودروی ۴/ ۱ میلیون دلاری باشد. لافراری از نظر شتاب فوق العاده عمل می‌کند و می‌تواند تنها ظرف ۵/ ۲ ثانیه به سرعت ۶۰ مایل(۹۷ کیلومتر درساعت) در ساعت برسد.

فراری ۴۸۸ اسپایدر

فراری در مدل 488 ویژگی‌های منحصربه‌فردی نسبت به مدل‌های پیش از این گنجانده است که به‌عنوان یکی از برترین خودروهای تاریخ خودرو‌سازی فراری مطرح شده است. فراری در مدل 488 توانسته است وزن شاسی را 10 درصد کاهش دهد که خود نشان از فناوری بالا در ساخت این ابر خودروی پرسرعت دارد. موتور استفاده شده در این مدل کوچک‌تر شده و حجمی معادل 9/ 3 لیتر پیدا کرده است که قدرتی معادل 670 اسب بخار تولید می‌کند که به‌رغم کاهش حجم موتور، 100 اسب بخار بیشتر از مدل پیش از خودش نیرو تولید می‌کند. این فراری با قیمت 275 هزار دلار تنها به 7/ 8 ثانیه نیاز دارد تا به سرعت 200 کیلومتر در ساعت برسد. طراحی بدنه این خودرو باعث می‌شود نیروی رو به پایین کافی برای چسبیدن به زمین تولید شود. به نظر می‌رسد شرکت فراری با استفاده از فناوری‌های کاملا پیشرفته در بسیاری از بخش‌ها با صرفه جویی کردن عملکرد بالاتری نسبت به مدل‌های پیش از خود به‌دست آورده است که خود موفقیتی بزرگ به‌حساب می‌آید.

فراری 458

بعد از مدل انزو فراری و موفقیت چشمگیرش در برآورده کردن نیاز مشتریان ثروتمند فراری مدل ۴۵۸ را هم طراحی کرده است که با داشتن ۸ سیلندر و ۵/ ۴ لیتر حجم می‌تواند ۵۶۲ اسب بخار قدرت تولید کند. این مدل در بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۵ تولید شده است و فناوری‌های فرمول ۱ را به راحتی می‌توان در این مدل رصد کرد که باعث افزایش عملکرد خودرو در بخش پیشرانه و اصول آیرودینامیک شده است تا در سرعت‌های بالا خودرو پایداری خود را حفظ کند. از ویژگی‌های این خودرو این است که در دور موتور ۳۲۵۰ دور در دقیقه ۸۰ درصد از توان موتور در دسترس است و این قدرت بی‌نظیر همراه با جعبه دنده‌ ۷ سرعته باعث می‌شود خودرو در مدت زمان ۹/ ۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که این موضوع باعث شده است این خودرو در باشگاه خودروهایی با شتاب زیر ۳ ثانیه قرار بگیرد و حداکثر سرعت خودرو هم ۳۴۰ کیلومتر در ساعت است.