رونق خرید و فروش «بناهای تولیدی» در منطقه صنعتی تهران پارس
سعید عامری
در گوشه‌هایی از شهر بزرگ تهران، کسب و کار و تولید، رونق زیادی دارد. منطقه صنعتی تهران پارس، یکی از این مناطق است که گفته می‌شود بیش از ۱۰هزار واحد تولیدی و انبار شرکت‌های بزرگ، در این منطقه جای گرفته‌اند. پس جای تعجب ندارد اگر مدیر یکی از آژانس‌های بزرگ املاک، بگوید خرید و فروش «ملک صنعتی» در منطقه تهران پارس همواره پررونق است.

آنها که در دسته مدیران اقتصادی کشور جای دارند، به خوبی با این منطقه آشنایی دارند اما به آنها که نمی‌دانند منطقه صنعتی تهران پارس کجا قرار گرفته است توصیه می‌کنیم این گزارش را دنبال کنند.
بنابه تعریف دانشنامه آزاد «ویکی پدیا»، تهران پارس نام کوی بزرگی است در بخش شرقی تهران.
بیشتر محدوده‌ای که تهران پارس نام دارد در منطقه‌های 4 و 8 شهری تهران قرار گرفته است.
براساس اطلاعات موجود در «ویکی پدیا» کوی تهران پارس پیش از انقلاب و با طرح و نقشه شهرسازی ساخته شده است.
منطقه صنعتی تهران پارس از خیابان دماوند و سه‌راه تهران‌پارس آغاز شده و تا سه راه آزمایش امتداد پیدا کرده است. خیابان‌های سازمان آب، احسان و اتحاد، از بزرگ‌ترین خیابان‌های انشعاب یافته از خیابان دماوند هستند که در مجموع منطقه‌ای صنعتی را تشکیل داده‌اند.
شهرداری تهران، آمار واحدهای صنعتی این منطقه را بیش از ۵هزار واحد عنوان کرده است اما گردانندگان آژانس‌های املاک، از جمله «محسن دهقان» مدیر آژانس مشاورین املاک «ایساتیس» معتقد است، رقم واحدهای صنعتی و انبارهای موجود در منطقه صنعتی تهران پارس از ۱۰هزار واحد بیشتر است.
«محسن دهقان» که برای تکمیل گزارش‌ ما از منطقه صنعتی تهران پارس، تازه‌ترین جدول فروش و اجاره واحدهای صنعتی را در اختیار روزنامه دنیای اقتصاد قرار داده است؛ می‌گوید؛ «خرید و فروش در این منطقه رونق دارد حتی در شرایطی که تولید، کم رونق باشد.»
او می‌گوید؛ منطقه صنعتی تهران پارس، به دلیل شرایط خاصی که دارد، مکان مناسبی برای ایجاد کارگاه‌های کوچک و زودبازده است و به همین دلیل همیشه نقطه آغاز بسیاری از سرمایه‌گذاران کوچک بوده است.
«دهقان» معتقد است، کارآفرینان جوان، در کارگاه‌های کوچک، کار را آغاز می‌کنند و پس از این که موفق به انباشت سرمایه شدند، تهران پارس را به مقصد مکان‌های دیگر اقتصادی، ترک می‌کنند.
او می‌گوید، دسترسی کارگاه‌های تولیدی منطقه تهران پارس به جاده کمربندی تهران بهترین شرایط را برای انتقال محصولات تولیدی به بازارهای گسترده استان‌های سمنان، خراسان و حتی بازار افغانستان فراهم کرده است.
آقای «دهقان» در مورد پراکندگی کارگاه‌های صنعتی و تولیدی در منطقه تهران پارس می‌گوید، خیابان‌های سازمان آب و اتحاد، بیشترین کارگاه‌ را در خود جای داده‌اند اما تعداد زیادی از بنگاه‌ها، در خیابان دماوند واقع شده است.
به گفته او، تعداد زیادی از سوله‌ها و بناهای منطقه، به انبار شرکت‌های بزرگ تولیدی مبدل شده است اما همچنان ظرفیت نهفته‌ای برای افزایش تعداد انبار در این منطقه وجود دارد.
منطقه تهران‌پارس، مشمول طرح خروج بنگاه‌های اقتصادی آلوده‌ کنند، محیط‌زیست به خارج از تهران است اما به گفته «محسن دهقان» به دلیل اشتغال بالا، به نظر نمی‌رسد منطقه تهران پارس در اولویت خروج واحدهای تولید قرار گرفته باشد.
از دیگر مزایای منطقه تهران پارس، دسترسی به بزرگ‌راه‌های شهید بابایی و دماوند است که راه ورود و خروج کالا از منطقه را آسان کرده است. از سوی دیگر اتوبان افسریه هم تردد ماشین‌های سنگین در این منطقه را فراهم کرده است.
واحدهای صنعتی بزرگی همچون، چاپ‌خانه افست، کارخانجات پلی‌استیل و کارخانجات اخوان و انبارهای بزرگ وابسته به صنایع قطعه‌سازی، در این منطقه قرار گرفته است.


برای آگاهی از اطلاعات بیشتر با مدیریت آژانس املاک ایساتیس با شماره تلفن‌های ۶۰-۷۷۲۹۸۶۵۶ تماس بگیرند.