دنیای اقتصاد - در دومین جلسه متوالی‌ای که وزیر اقتصاد به مجلس دعوت شد، بحث بر سر اوضاع بازار ارز ادامه پیدا کرد. شمس‌الدین حسینی البته به نمایندگان گفت که «براساس قانون پولی و بانکی کشور، مدیریت امور ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است و من مسوول پاسخگویی به امور ارزی نیستم.» غلامرضا مصباحی مقدم، رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم توقف عرضه ارز به بازار را تصمیم شخص رییس‌جمهور دانست و گفت: هیچ یک از اعضای هیات دولت و مسوولان بانک مرکزی نقشی در این تصمیم نداشته‌اند. دومین روز بحث‌های دلاری در مجلس

وزیر اقتصاد: من مسوول جزئیات تزریق ارز نیستم

مصباحی مقدم: توقف عرضه، تصمیم رییس جمهور بود

دنیای اقتصاد - ملیحه ابراهیمی: مجلس همچنان به دنبال راهی برای آرام کردن بازار ارز و مجاب کردن دولت برای تزریق ارز به بازار است. نمایندگان مجلس پس از برگزاری جلسه غیرعلنی با وزیر اقتصاد در هفته گذشته، دادن اولتیماتوم ارزی به دولت و ارائه نطق‌ها و تذکر‌های انتقادی مبنی بر تعمد دولت در عدم‌عرضه ارز به بازار، روز گذشته وزیر اقتصاد را برای دومین بار پیاپی برای پاسخگویی به مشکلات ارزی به جلسه علنی مجلس فرا خواندند.

شمس الدین حسینی که به گفته نمایندگان در جلسه غیرعلنی هفته گذشته اغلب مشکلات ارزی را در حوزه بانک مرکزی دانسته بود، روز گذشته نیز تاکید کرد که براساس قانون، مسوول پاسخگویی به امور ارزی نیست. در همین حال، غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون بودجه مجلس اعلام کرد که توقف عرضه ارز به بازار، تصمیم شخص رییس‌جمهور است و هیچ یک از اعضای هیات دولت و مسوولان بانک مرکزی نقشی در تصمیم‌گیری در این زمینه نداشته‌اند.

فشار مجلس بر دولت برای ساماندهی بازار ارز از هفته گذشته با برگزاری جلسه غیرعلنی با سخنگوی اقتصادی دولت به صورت رسمی آغاز شد و پس از آن جمعی از نمایندگان به دولت اولتیماتوم دادند که تا یک هفته فرصت دارد که بازار ارز را ساماندهی کند در غیر این صورت خود با تصویب قانون دست به کار می‌شوند؛ فردا (سه شنبه) مهلت یک هفته‌ای مجلس تمام می‌شود این در حالی است که وزیر اقتصاد به عنوان سخنگوی اقتصادی دولت تنها دو روز به پایان فرصت اولتیماتوم مجلس در صحن علنی، مسوولیت وضعیت بازار را بر عهده دیگران می‌داند.

حسینی: من مسوول نیستم

شمس الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و امور دارایی که در نشست علنی روز گذشته مجلس برای پاسخگویی به سوال الیاس نادران درباره وعده مسوولان دولت برای گشایش ارزی و حل مشکلات بازار ارز، حاضر شده بود، با تاکید بر اینکه براساس ماده ۱۰ و ۱۱ قانون پولی و بانکی کشور مدیریت امور ارزی و پولی در اختیار بانک مرکزی است، گفت: براساس قانون من مسوول پاسخگویی به امور ارزی نیستم؛ از این رو اگر پاسخی داده شود به طور حتم حق دستگاه‌های دیگر ضایع می‌شود.

وی با اشاره به سوال نادران افزود: من درباره سوال آقای نادران کتبا به رییس مجلس نامه نوشته و حضورا در کمیسیون‌های تخصصی با نمایندگان به بحث پرداخته‌ایم؛ از این رو موضوع من صریح و روشن است زیرا بنده یا هر وزیر دیگری باید در چارچوب مسوولیت‌های قانونی خود تلاش کند و پاسخگو باشد.

وزیر اقتصاد ادامه داد: بعد از اجرای دو برنامه توسعه کشور، مسوولیت وزیر اقتصاد در بانک مرکزی طبیعتا در حوزه پول، اعتبار و ارز مانند عضوهای دیگر تغییر کرده است.

حسینی با اعلام اینکه پاسخگویی به جزئیات تزریق ارز در اختیار مسوولان دیگر است، افزود: به طور حتم اگر سوال نمایندگان درباره بودجه بود، وزیر اقتصاد باید پاسخگو می‌شد؛ اما هم‌اکنون من مسوول پاسخگویی پیرامون موضوع ارز نیستم.

وی ادامه داد: در برخی از موارد مشاهده شده است که مسوولان در موارد دیگر دخالت کردند که این موضوع موجب شده برخی از افراد اعلام کنند که دخالت شما سلب اختیارات دیگران به ویژه بانک مرکزی بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این که بنده تنها در امور اقتصادی می‌توانم پاسخگو باشم، افزود: براساس قانون پولی و بانکی و ماده ۱۹۳ آیین‌نامه داخلی مجلس بنده از پاسخگویی به سوال آقای نادران معذور هستم.

بررسی موضوع سوال نماینده تهران از وزیر اقتصاد که آخرین دستور کار جلسه علنی روز گذشته مجلس بود، پس از قرائت گزارش کمیسیون اقتصادی و توضیحات وزیر اقتصاد، به دلیل پایان وقت جلسه علنی دیروز مجلس نیمه کاره ماند و به جلسه بعدی موکول شد.

یک نفر هنوز تصمیم نگرفته است

غلامرضا مصباحی مقدم رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در جلسه علنی روز گذشته در نطق میان دستور خود با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور با بیان اینکه «در حال حاضر ارزی که با دشواری بسیار به دست آمده، هدر داده می‌شود» به آنچه «خرید هفت میلیون تن گندم به قیمت دو و نیم میلیارد دلار از کشورهای خارجی» خواند، اشاره و ابراز عقیده کرد: این خرید در حالی انجام شده است که اگر قیمت تضمینی خرید گندم در سال گذشته اصلاح می‌شد نیازی به چنین هزینه‌ای وجود نداشت و می‌توانستیم این ارز را در کشور نگه داریم. ‌هم‌اکنون هم لازم است با اعلام بهنگام قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده، کشاورزان را برای کاشت گندم ترغیب کنیم، اما شنیده می‌شود که یک نفر هنوز تصمیم نگرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر نرخ ارز بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه نیست در حالی که قانون برنامه صراحت دارد که نرخ ارز باید به صورت شناور مدیریت شده باشد، شاهدیم که نرخ ارز مرجع را اعلام کرده‌اند و به جای قیمت شناور، یک مدیریت شناور حاکم شده است. مصباحی‌مقدم ادامه داد: در حال حاضر سه هفته است که تزریق ارز به بازار متوقف شده است. پس از دو نشست پنج ساعته که با تفاهم نمایندگان دولت و مجلس در این مورد همراه بود، تکلیف تزریق ارز به بازار هنوز مشخص نشده است و گفته می‌شود که یک نفر هنوز تصمیم نگرفته است. اقدام نکردن بهنگام در این مورد منجر به وارد شدن آسیب‌های جدی به کشور است به همین دلیل استدعا دارم تدبیری کنند که از این بحران خودخواسته جلوگیری شود.

تصمیم شخص رییس‌جمهور

مصباحی مقدم، اما در حاشیه جلسه علنی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی هیچ نقشی در توقف عرضه ارز نداشته است، منظور خود از «یک نفر» را به روشنی اعلام کرد و گفت: توقف عرضه ارز تصمیم شخص رییس‌جمهور است و هیچ یک از اعضای هیات دولت و مسوولان بانک مرکزی نقشی در تصمیم گیری برای توقف عرضه ارز نداشته‌اند.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری خانه ملت، افزود: ریشه اصلی وضعیت فعلی ارز در کشور توقف در عرضه آن بوده و بانک مرکزی در این خصوص هیچ نقشی در تصمیم گیری نداشته است. مصباحی مقدم با مردود اعلام کردن برخی گفته‌ها مبنی بر اینکه بانک مرکزی، صرافی‌ها را مسوول وضعیت فعلی ارز می‌داند، افزود: اینکه صرافی‌ها در وضعیت نابسامان ارز در زمان حاضر مقصر باشند تنها توهمات و شایعات است.

رییس کمیسیون بودجه مجلس تاکید کرد: رییس‌جمهور تنها تصمیم گیرنده درخصوص توقف عرضه ارز است و تنها شخص خود ایشان در این خصوص تصمیم گرفته‌اند و برای ما نیز منطق این مساله مبهم است.

مشکل اصلی بازار سکه و ارز نقدینگی است

رییس مجلس نیز دیروز بار دیگر درباره وضعیت بازار ارز و سکه اظهار نظر کرد و گفت: اینکه در اقتصاد امروز کشور مشکل عمده وجود دارد؛ تردیدی نیست بخشی از این مشکلات به تحریم‌ها برمی‌گردد؛ ولی مقدار زیادی از مشکلات موجود به رشد بی‌سابقه نقدینگی مربوط است.

علی لاریجانی در دیدار با جمعی از دانشجویان استان اردبیل در دفترش افزود: زمانی که بخش‌های تولیدی کشور فعال نباشد نقدینگی موجود در جامعه به سمت بازارهای کاذب می‌رود و در آن بازارها اختلال ایجاد می‌کند در شرایط کنونی راهکارهای لازم برای سوق دادن نقدینگی به سمت تولید مشخص است و ضرورت آماده کردن بسترهای آن بیش از پیش احساس می‌شود.

عکس: ایسنا