الگانس‌های از دور خارج شده
گروه خودرو- دو سال پس از خریداری خودروهای بنز از سوی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی طی گفت‌وگویی بر تجهیز ناوگان حمل‌ونقل پلیس با خودروی ملی تاکید کرد.

هر چند سردار اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی هزینه بالای نگهداری خودروی بنز، کمبود قطعات و همچنین نبود تعمیرگاه‌های لازم در تمام نقاط کشور را دلیل اصلی این انتخاب ذکر کرده اما شاید بتوان کمبود نقدینگی را به عنوان مهمترین دلیل این انتخاب خواند. فرمانده نیروی انتظامی در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران اظهار داشته است که بنزهای پلیس در شرایط فعلی به دلیل مشکل گمرکی هم قیمت پراید است و با فروش یک دستگاه بنز می‌توان یک پراید خریداری کرد.
وی عنوان کرده است که برای حل مشکل گمرکی بنزها باید برای هر دستگاه 32میلیون تومان هزینه گمرکی پرداخت کرد. اما خریداری بنزهای الگانس توسط نیروی انتظامی طی دو سال گذشته با واکنش‌های مختلفی از سوی خودروسازها و همچنین برخی از مسولان صنعتی کشور روبه‌رو بود. خودروسازها در واکنش به خرید بنزهای الگانس مطرح می‌کردند که در کلیه کشورهای دنیا پلیس خودروی قابل اتکایی را انتخاب و سعی می‌کند این انتخاب با پشتوانه تولید داخل باشد.اما نیروی انتظامی با آغاز این بحث که خودروی پلیس می‌بایست خودرویی متفاوت و پرسرعت‌تر از دیگر خودروهای داخلی باشد اقدام به واردات بنزهای الگانس کرد.
حال سردار احمدی مقدم در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا که پرسیده علت خرید خودروهای بنز در زمان گذشته به‌رغم مخالفت‌های بسیار چه بوده گفته است: در زمانی که خودروهای مذکور خریداری شد خودروی داخلی مرغوب و مناسب در کشور نداشتیم و در آن زمان نیز قیمت خرید هر بنز برای پلیس معادل یک دستگاه زانتیا بود.
وی تاکید کرده است که خودروهای داخلی در حال حاضر از نظر سرعت و ایمنی پاسخگوی ماموریت‌های پلیسی است بنابراین نسبت به خرید و جایگزینی خودروهای داخلی اقدام خواهیم کرد. نظرات مجموعه نیروی انتظامی بالاخره منجر به عقد قرارداد مابین ایران خودرو و نیروی انتظامی مبنی بر تحویل 2هزار دستگاه خودروی سمند به ناوگان پلیس شد.
خودروی سمند پس از الگانس به عنوان دومین خودروی موردنیاز پلیس در نظر گرفته شد. اما این نکته که خودروی پلیس می‌بایست ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد و در تعقیب و گریزهای پلیسی نیز بتواند موفق عمل کند، مورد توجه شرکت ایران‌خودرو بوده است چرا که این شرکت نیز اذعان کرده که طی سال‌های آتی با تعامل مشترک با پلیس می‌بایست اصلاحات احتمالی را از نظر ایمنی انجام دهد. بعد از سمند این خودروی ملی که بالاخره مورد قبول نیروی انتظامی کشور واقع شد، خودروی پژو ۲۰۶ دیگر گزینه‌های موردنظر پلیس برای استفاده در سطح شهر است.
در نمایشگاه پلیس امسال نیز یک مدل از 206 به نمایش گذاشته شده بود در همین حال که ظاهرا تیپ پنج پژو 206 بود. در همین حال یک منبع آگاه در این مورد تاکید کرد پیش از اینکه ناجا اقدام به خرید سمند برای تجهیز ناوگان حمل و نقل پلیس کند، مذاکراتی برای خرید «ریو» انجام داده بود که ظاهرا در این زمینه با شرکت سایپا به توافق نرسیده و سمند LX را انتخاب کرد.
اما قرارداد ایران‌خودرو با ناجا مبنی بر واگذاری ۵۰۰دستگاه سمند طی ۳ فاز بیش از ۵میلیارد تومان برآورد قیمت شده بود که به دلیل ناکافی بودن نقدینگی راهنمایی و رانندگی، این واگذاری‌ها با تاخیر مواجه بوده است.
نقص فنی الگانس‌ها
تجهیز ناوگان حمل و نقل پلیس با خودروهای داخلی، امری پسندیده و نشان‌دهنده توجه این نهاد به محصولات داخلی است اما اینکه از گوشه و کنار اخباری مبنی بر کمبود نقدینگی پلیس و روی‌آوری آن به محصولات داخلی شنیده می‌شود، پسندیده نیست و باید با تخصیص اعتبارات کافی نیروی انتظامی را در بهترین حد تقویت و از بروز هر گونه مضیقه مالی برای این خدمتگذاران جامعه جلوگیری کرد. سردار احمدی‌مقدم نیز بر این نکته تصریح کرده که خودروهای داخلی پاسخگوی ماموریت‌های پلیسی است. هر چند وی این مساله را مورد توجه قرار داده که خودروی پلیس باید سریع‌التعویض و ارزان قیمت باشد به نحوی که ظرف دو یا سه سال بتوان نسبت به تعویض خودرو اقدام کرد. حال این سوال مطرح است که تکلیف خودروهای الگانس تحویلی دو سال پیش که با هزینه بالایی خریداری شده و به گفته سردار اسماعیل مقدم سیستم جلوبندی آن نیز دچار مشکل بوده، چه می‌شود؟ سردار احمدی‌مقدم در گفت‌وگو با ایلنا تصریح کرده بود که سیستم جلوبندی بنزهای پلیس دچار مشکل بوده و این شرکت بعد از پافشاری نیروی انتظامی، این موضوع را قبول کرده است.وی همچنین عنوان کرده که سیستم جلوبندی بنز در هر بار تعمیر بیش از یک‌میلیون تومان هزینه دارد.
خودرو دیگر پلیس‌ها
فرمانده نیروی انتظامی همچنین تاکید کرده که در حال حاضر خودروهای مورد استفاده پلیس در اروپا گران‌قیمت و مدل بالا نیست و استفاده از چنین خودروهایی کمتر رواج دارد. حال آنکه خودروهای به کار گرفته شده در نیروی پلیس کشورهای اروپایی، خودروهای خاصی است که به جهت تعقیب و گریزهای پلیسی، انتخاب خاصی نیز دارد به عنوان مثال پلیس آلمان اتومبیل لامبرگنی را با سرعت ۳۲۰کیلومتر در ساعت و یا پلیس ژاپن خودرویی با سرعت ۲۸۰کیلومتر در ساعت را انتخاب کرده است همچنین پلیس اسپانیا خودروی آئودی را با حداکثر سرعت ۲۸۰کیلومتر در سرعت برای ناوگان حمل‌ونقل خود پسندیده است.