رکود خرید و فروش خودرو دست‌دوم در تهران

علیرضا بهداد

وضعیت نامشخص‌ بنزین موجب رکود بازار عنوان می‌شود. «بازار کساد است»، این پاسخ بنگاه‌داران خودرو به پرسش خبرنگار «دنیای اقتصاد» بود وقتی از آنها درباره وضعیت کنونی بازار خودرو پرسیده شد. همه ساله با آغاز سال جدید تب خرید و فروش خودرو فروکش کرده و برای مدتی کسادی در بازار خودرو حاکم می‌شود اما ظاهرا کسادی بهار ۸۶ با سال‌های قبل متفاوت‌‌تر است و این مهمان هر ساله، امسال مدت زمان بیشتری را در بازار تهران جاخوش کرده است.

خیابان ۱۷شهریور (شهباز سابق) یکی از مراکز اصلی خرید و فروش انواع خودروهای صفر کیلومتر و کارکرده در پایتخت ۱۳میلیون نفری ایران است، به گفته عمده بنگاه‌داران خودرو در این منطقه، هر ساله با آغاز فصل بهار نوعی رکود در بازار خودرو حاکم می‌شود اما رکود امسال بسیار طولانی‌تر از سال‌های گذشته و نسبت به ۱۰سال اخیر بی‌سابقه است.

به نظر می‌سد تا زمانی که تکلیف بنزین به صورت قطعی روشن نشود، این وضعیت ادامه‌دار خواهد بود.

بازار خودروهای دست‌دوم

بنگاه‌داران خیابان شهباز می‌گویند، خرید و فروش خودروهای دست‌دوم که هر ساله به شدت بیشتری انجام می‌شد، اکنون متوقف شده و کسی خریدار خودرو نیست به طوری که برخی از دارندگان خودرو که نیاز به پول نقد دارند مجبورند در این شرایط خودرو خود را با قیمت پایین‌تری بفروشند.

به گفته برخی از آنها، به دلیل اینکه هم‌اکنون خرید و فروش در بنگاه‌های خودرو انجام نمی‌شود قیمت خودروهای دست‌دوم ثابت مانده و نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

به عنوان مثال پراید صندوق‌دار سفید مدل ۸۲، ۵میلیون تومان، پرشیا مشکی مدل ۸۲، ۵/۱۰میلیون تومان، پژو ۲۰۶ مشکی مدل ۸۳ تیپ ۵، ۹میلیون و ۸۰۰هزار تومان و آردی مدل ۸۳، ۵میلیون و ۴۵۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما مشتری برای فروش یافت نمی‌شود.

بنگاه‌داران دلیل این وضعیت را نامشخص بودن تکلیف بنزین می‌دانند و می‌گویند، چون تکلیف بنزین هنوز مشخص نیست افرادی که قصد خرید خودرو دارند دست نگه داشته‌اند تا این وضعیت مشخص شود و سپس با توجه به تعیین تکلیف بنزین، خودرو موردنظرشان را خریداری کنند.

اما بازار خودروهای دست دوم که عمدتا قیمتی بین ۴ تا ۱۲میلیون تومان دارند بیشتر در اختیار قشر پایین جامعه است. به طوری که وضعیت اقتصادی حاکم بر این افراد منجر به آن شده که خودرویی کم مصرف و با قیمتی پایین را انتخاب کنند.

بنگاهداری در نزدیکی‌های پل آهنگ به خبرنگار ما می‌گوید:‌ سال‌های گذشته روزانه دست‌کم ۱۰ خودرو معامله می‌شد، اما امسال به قدری وضعیت بازار وخیم است که حتی توان پاس کردن چک‌های خود را نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که این وضعیت تا چه‌زمانی ادامه خواهد یافت، می‌گوید: تا زمانی که دولت تکلیف بنزین را مشخص نکند این وضعیت ادامه خواهد یافت.

وی می‌افزاید: در‌حال‌حاضر خریدار پیدا نمی‌شود و فقط فروشنده بازار را پر کرده و اوضاع برای کسانی که به پول نقد فوری نیاز داشته باشند خیلی نامناسب است چرا که باید خودروی خود را زیر قیمت بفروشند.

اما عده‌ بسیار کمی هم در بین فروشندگان (دو مورد از ۱۰مورد) معتقدند که بازار روال عادی خود را طی می‌کند و قیمت‌ها نیز تا ۳۰درصد در خودروهای سواری دست دوم افزایش یافته است.

بنگاهداری که در حال ثبت تراول‌های خود است در این رابطه می‌گوید: برخی از همکاران ناشکرند، به همین خاطر می‌گویند که بازار کساد است، ما به همین تعداد خرید و فروش نیز قانع هستیم و می‌سازیم.

بنگاهدار دیگری در این رابطه می‌گوید:‌ وضعیت بازار بد نیست و تا ۲ماه آینده بهتر می‌شود هم‌اکنون بازار به گونه‌ای است که مردم براساس میزان پولی که دارند خودرو می‌خرند. به گفته این بنگاهدار نوع نگاه‌ها به شرایط فعلی بازار فرق می‌کند، اما وضعیت موجود در نهایت به نفع هیچ مصرف‌کننده‌ای نیست و این خودروسازها هستند که از این وضعیت سود می‌برند.

وی می‌گوید:‌ هر ساله تا ابتدای خرداد بازار به همین شکل بوده و امسال هم مستثنی از این قضیه نیست و به زودی رونق خواهد گرفت. یکی دیگر از بنگاه‌داران معتقد است: اوضاع بازار برای خودروهای پرمصرف در خط قرمز قرار دارد و این نوع خودروها مشتریان خود را رفته‌رفته از دست می‌دهند.به همین خاطر قیمت این نوع خودروها نیز کاهش یافته اما در خودروهای کم‌مصرف اوضاع به گونه‌ای دیگر است و مردم به سمت این خودروها روی آورده‌اند به همین خاطر قیمت آنها نیز افزایش داشته است. از طرفی هم خودروهای دوگانه‌سوز هم‌اکنون در بازار نایاب شده‌اند و اگر هم باشد با قیمت بسیار بالایی فروخته می‌شود.

وضعیت بازار خودروهای صفرکیلومتر

اوضاع بازار خودروهای صفرکیلومتر با کارکرده در تهران بسیار متفاوت است به طوری که برخی از خودروها افزایش قیمتی حدود یک‌‌میلیون تومان داشته‌اند.

برخی بنگاهداران در خصوص وضعیت خودروی صفرکیلومتر، می‌گویند، قیمت خودروهای صفرکیلومتر نسبت به اسفندماه گذشته افزایش چشمگیری داشته به عنوان مثال پژو ۲۰۶ از ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان در اردیبهشت سال قبل به ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسیده که افزایش قیمتی معادل ۵/۱میلیون تومان را در خود دارد. این خودرو نسبت به اسفندماه سال گذشته نیز با یک‌میلیون تومان افزایش قیمت مواجه بوده است. این وضعیت شامل برخی از خودروهای دیگر نیز می‌شود به طوری که سمند LX،و۴۰۰ هزار تومان، پراید صندوقدار ۲۰۰هزار تومان، پرشیا ۳۰۰هزار تومان، ریو ۵۰۰هزار تومان و روآ ۴۰۰هزار تومان افزایش قیمت داشته و جالب اینکه پژو ۴۰۵ در بازار نایاب شده است.

فعالان بازار خودرو مقصر اصلی این افزایش قیمت را خودروسازها می‌دانند و می‌گویند خودروسازها از ابتدای سال‌جاری محصولات خود را گران کرده و باعث شده‌اند تا بازار شاهد چنین جهشی در قیمت باشد.

یکی از نمایندگی‌های شرکت سایپا در حوالی میدان امام‌حسین (ع) به خبرنگار ما می‌گوید، براساس بخشنامه‌ای که از سوی سایپا فرستاده شده قیمت کلیه محصولات این شرکت یکصد هزار تومان افزایش یافته است و هم‌اکنون پراید صندوقدار متالیک ۷میلیون و ۳۴۰ و پراید ۱۴۱، ۷میلیون و ۵۴۰هزار توسط کارخانه قیمت‌گذاری شده است. نوع دوگانه‌سوز این خودروها نیز ۲۰۰هزار تومان گران‌تر از بنزین‌سوزها است.

اما این وضعیت تنها شامل ایران‌خودرو و سایپا نیست و خودروسازهای بخش‌خصوصی نیز با تبعیت از بزرگان خودرو کشور قیمت محصولات خود را افزایش داده‌اند به طوری که هیوندای ورنا که در داخل تولید می‌شود از ۱۳میلیون و ۴۰۰ به ۱۶میلیون و ۷۰۰هزار تومان در سال‌جاری رسیده است. هیوندای آوانته نیز هم‌اکنون بسته به مدل‌های مختلف بین ۲۰ تا ۲۵میلیون تومان قیمت دارد که این خودرو نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است.

خودرو هیوندای سوناتا نیز بین ۳۰ تا ۳۴ و هیوندای آزارا ۴۵میلیون تومان قیمت دارد.