مریم خوانساری - یکی از روش‌های تشخیص اتوماتیک هویت اشیا و افراد و جمع‌آوری دیتا از آنها و ورود دیتا مستقیما به کامپیوتر(Automated Identification Data Capture:AIDC) است که بنا به ذخیره‌سازی و بازیابی از راه دور اطلاعات با استفاده از ابزاری به نام Transponder یا RFID tags کار می‌کند. مجموعه آن شامل یک چیپ و یک ReaderRFID) Tags) است که چیپ می‌تواند به جایی متصل یا در قسمتی از بدن انسان یا حیوانات قرار گیرد.

مرسوم‌ترین روش ذخیره‌سازی در آن، ذخیره کردن شماره سریال است که شخص یا شیئی را بشناساند.

آیا RFID جایگزین بارکد خواهد شد؟

RFID لزوما، بهتر از بارکد نیست، دو تکنولوژی متفاوت با کاربردهای متفاوت هستند و تفاوت مهمشان در این است که بارکدها دید مستقیم(Line-of-Sight) هستند، یعنی شئی باید در دید مستقیم Reader باشد و اپراتور باید کالا را مستقیما در دید اسکنر قرار دهد ولی در RFID کالا می‌تواند با فاصله زیاد توسط Reader بازخوانی شود.

عیب دیگر بارکد این است که اگر Label دارای خدشه یا پارگی شود یا تاخوردگی داشته باشد، قابل خواندن نیست.

در ضمن بارکدهای استاندارد فقط کارخانه و محصول را تعیین می‌کند مثلا یک بارکد روی یک جعبه شیر برای همه یکسان است و این قابل تشخیص نیست که کدامشان تاریخ انقضایش اول از همه سپری می‌شود.

استفاده‌‌هایی که از RFID در‌حال‌حاضر می‌شود:

- نسخه‌های تجویزی سخنگو: tagهای MHZ د۱۳.۵۶ در‌حال‌حاضر در بعضی امور درمانی و بیمارستانی در بسته داروها جاسازی می‌شود و به طور گویا، اطلاعات ذخیره شده در مورد دارو از قبیل: نام دارو، دستورالعمل مصرف و هشدار و عوارض آن را بیان می‌‌کند.

- tag های فرکانس پایین RFID برای تشخیص و ردیابی در حیوانات به کار می‌روند که یک چیپ کوچک در بدن حیوان قرار داده می‌شود و در صورت گم شدن از طرف صاحبش قابل ردیابی و پیدا شدن است.

- tagهای فرکانس بالای RFID که در کتابخانه یا کتاب‌فروشی‌ها، در ردیابی اسباب و چمدان‌ها در خطوط هوایی، کاربرد دارند.

- tagهای UHF، معمولا در ردیابی تریلرها و کامیون‌ها در حمل و نقل کاربرد دارند.

- بعضی کارت‌های هوشمند، مجهز به ردیاب RFID هستند.

- Smart key مدل جدیدی است که در سال ۲۰۰۴ در برخی مدل‌های تویوتا و Lexus استفاده شد و وقتی سوئیچ ماشین در کیف پول یا جیب راننده است به محض رسیدن وی به فاصله یک‌متری ماشین به طور خودکار درها باز شده و استارت زده می‌شود.

وزارت دفاع آمریکا و فروشگاه‌های زنجیره‌ای وال‌مارت، از بزرگ‌ترین موسساتی هستند که از تکنولوژی RFID استفاده می‌کنند که البته

مشکلاتی را هم پذیرا بوده‌اند. مثلا به خاطر تاثیر پذیری امواج رادیویی، فقط در ۸۰درصد موارد اطلاعات خوانده می‌شوند. البته وال‌مارت از ژانویه ۲۰۰۵ از ۱۰۰تامین کننده اصلی‌اش، درخواست به کارگیری RFID را در محصولاتشان کرده است.

کاربردهای فراوان دیگری نیز در‌حال‌حاضر مطرح است که عبارتند از:

۱ - به کارگیری چیپ‌های RFID در بدن انسان برای جمع‌آوری و مانیتورینگ اطلاعات بیمار.

۲ - کاربرد برای چراغ‌های راهنمایی هوشمند.

۳ - استفاده در گذرنامه و گواهینامه‌های رانندگی.