مسعودرضا طاهری- پرداخت تسهیلات برای خرید خودرو و لوازم‌خانگی در هریک از بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری در قبال سپرده‌گذاری در چارچوب شرایط خاص صورت می‌گیرد.

تلاش برای جذب سپرده‌های سرگردان در جامعه و به کارگیری آنها در قالب ارائه تسهیلات علاوه بر کنترل نقدینگی‌های جاری به راهکاری جذاب برای تامین بخشی از منابع بانک‌ها تبدیل شده است.
طرح «سپرده‌ سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت اقتصاد خانواده» در بانک ملت از جمله این راهکارها است. روابط عمومی بانک ملت با ارسال یک جدول، دستور‌العمل اعطای این وام را توضیح داده است. براساس این طرح مبالغی بین ۵۰۰هزار تومان تا ۲۰میلیون تومان برای ارائه تسهیلات ۵میلیون تومانی خرید خودرو و ۲میلیون تومانی خرید لوازم خانگی با‌دوام در مدت زمان یک الی ۴۰ ماه در نظر گرفته شده است.
به طور مثال برای دریافت یک وام 5میلیون تومانی خرید خودرو باید 500هزار تومان را به مدت 40ماه و برای دریافت وام 2میلیون تومانی خرید لوازم‌خانگی بادوام باید این مبلغ را به مدت 16ماه سپرده‌گذاری کرد.
تنوع در میزان سپرده‌گذاری و مدت زمان انتظار در جدول ارائه شده تنظیم شده است.
به هنگام دریافت این وام معمولا داشتن فیش حقوقی، ضامن کارمند (اصولا برای مبالغ وام بیشتر از 2میلیون تومان 2ضامن نیاز است)، سفته و دیگر مدارک شخصی متقاضی پس از کسب امتیاز لازم (مدت زمان انتظار) ضروری است. این تسهیلات با نرخ سود 14درصد به متقاضیان اعطا می‌شود. برای ایجاد انگیزه بیشتر در مشتریان جهت افتتاح سپرده‌گذاری در این طرح شرایط ویژه‌ای نیز در نظر گرفته شده است:
۱ - حداقل مدت زمان انتظار جهت دریافت تسهیلات اعم از تسهیلات خرید خودرو و تسهیلات خرید کالا‌های بادوام، با توجه به امتیاز کسب شده یک ماه است.
2 - انتقال امتیاز و حق استفاده از تسهیلات پس از درخواست و تکمیل فرم انتقال امتیاز استفاده از تسهیلات توسط سپرده‌گذار امکان‌پذیر است.
۳ - مشتریان حقوقی بانک می‌توانند با افتتاح یک فقره سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت اقتصاد خانواده، نسبت به معرفی پرسنل خود جهت دریافت تسهیلات از محل امتیاز حساب یاد شده اقدام کنند که تضمین وثایق تسهیلات فوق توسط سپرده‌گذار حقوقی انجام می‌شود. تعداد افراد معرفی شده توسط شخص حقوقی بستگی به میزان امتیاز مکتسبه توسط حساب مفتوحه در هر دوره دارد.
4 - هر سپرده‌گذار می‌تواند با افتتاح یک فقره حساب و کسب امتیازات لازم نسبت به دریافت یک فقره تسهیلات خرید خودرو و یک فقره تسهیلات خرید کالاهای بادوام اقدام نماید.
اولویت دریافت هر یک از تسهیلات مزبور با توجه به میزان امتیاز حساب است. از این رو هر یک از مشتریان حقیقی می‌توانند دو فقره تسهیلات جمعا به مبلغ هفتاد میلیون ریال دریافت و یا به غیرواگذار نمایند.