صنعت فعلا مستثنی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی

گروه صنعت و معدن - اگرچه مراسم تفاهم نامه دولتی‌ها با تولید‌کنندگان فولاد به منظور حل بحران تامین مواد اولیه و خوراک واحدهای فولادی برگزار شد، اما دیگر مشکلات بخش صنعت از جمله بلاتکلیفی این بخش از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندی، حذف تسهیلات به واحدهای بدهکار صنعتی، بی‌ثباتی نرخ ارز و... بیشترین حاشیه این مراسم را به خود اختصاص داد. نکته قابل تامل در حاشیه امضای تفاهم نامه همکاری سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره و گندله در صنعت فولاد کشور، اظهار بی‌اطلاعی وزیر صنعت، معدن و تجارت از حذف تسهیلات به واحدهای بدهکار بود. براساس تفاهم نامه ای که چندی پیش میان بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی منعقد شده از این پس واحدهای صنعتی بدهکار مشکوک‌الوصول و معوق از دریافت هر گونه تسهیلات بانکی محروم خواهند شد که این امر در شرایط کنونی که تولید با مشکل تامین نقدینگی مواجه است، می‌تواند مشکلات جدیدی را برای تولید‌کنندگان ایجاد کند. علاوه بر عدم اختصاص تسهیلات و در راستای تفاهم‌نامه منعقد شده رضا فاطمی امین معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت روز گذشته در گفت‌و‌گو با یک خبرگزاری داخلی از توقف صدور جواز تاسیس برای واحدهای بدهکار بانکی نیز خبر داد. به گفته فاطمی امین براساس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت از این پس بدهکاران بانکی از دریافت جواز تاسیس نیز محروم خواهند شد.

تشکیل جلسات کارگروه ساماندهی نرخ ارز

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سرمایه گذاری در تولید کنسانتره و گندله در صنعت فولاد کشور از تشکیل مجدد جلسات کارگروه ساماندهی نرخ ارز خبر داد و گفت: اولویت کاری این کارگروه، تامین ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی و رفع موانع ثبت سفارش آن است. غضنفری در خصوص سیر صعودی نرخ ارز در داخل و اینکه آیا کارگروه ساماندهی نرخ ارز جلساتی را برای رفع این مساله تشکیل داده است یا خیر، اظهار کرد: جلسات این کارگروه تشکیل شده است، ولی بیشتر جهت‌گیری جلسات به سمت چگونگی تامین ارز برای کالاهای ضروری کشور است.

وی تصریح کرد: کالاهای اساسی که تامین آنها برای مردم از اهمیت بالایی برخوردار است در اولویت تامین ارز در کارگروه ساماندهی نرخ ارز قرار دارد و در جلسات این کارگروه، ثبت سفارش کالاهای اساسی مورد نیاز مردم مد نظر است. وی با بیان اینکه آخرین جلسه کارگروه ۵ نفره ساماندهی نرخ ارز روز چهارشنبه هفته پیش برگزار شده است، گفت: اگر مشکلی در ثبت سفارش کالاهای اساسی مورد نیاز مردم پیش آید، در این کارگروه بررسی و برطرف خواهد شد.

در جریان اعمال محدودیت‌ها نیستم

وزیر صنعت در مورد توقف اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی بدهکار معمولی و حتی صنایعی که جزو واحدهای مشکوک‌الوصول محسوب نمی‌شوند نیز گفت: در جریان‌ این مساله نیستم و فقط در مورد مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی باید بگویم که از دستگاه‌های مختلف و از جمله وزارت صنعت درخواست کردیم که انجام خدمات برای بسیاری از واحدهای صنعتی منع قانونی نداشته باشد. وی تصریح کرد: برای اعطای تسهیلات بانکی به یک واحد بدهکار باید بررسی‌های لازم انجام شود، اما طبق مصوبه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی، همان واحد برای انجام امور دیگری مانند امور گمرکی نیز با محدودیت روبه‌رو می‌شد که ما درخواست کردیم این مشکل برطرف شود. وی افزود: درخواست ما این بود که محدودیت فقط در مورد عملیات خاص حاکمیتی برای واحدهای بدهکار صورت گیرد و نه برای هر خدمتی که از هر دولت می‌گیرند که این مساله به تصویب رسید.

بخش صنعت مستثنی شد

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص وضعیت قیمت حامل‌های انرژی بخش صنعت در فاز دوم نیز گفت: بخش صنعت فعلا از افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها مستثنی است. مهدی غضنفری با اعلام این خبر در پاسخ به این سوال که آیا بحث اعمال قیمت‌های ترجیهی انرژی برای بخش صنعت در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نیز مطرح است یا خیر، گفت: جزئیات این مساله در حال بررسی است و هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم.

افزایش ظرفیت تولید فولاد

تامین مواد اولیه و خوراک برای تولید فولاد را می‌توان عمده مشکل فعالان این بخش دانست، مشکلی که به گفته فعالان این بخش موجب شده تا ۳۰ درصد از ظرفیت کارخانه‌های فولاد غیر‌فعال باشند. براین اساس قرارداد تولید ۲۰ میلیون تن گندله سنگ‌آهن روز گذشته میان سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی و چند شرکت سرمایه‌گذار امضا شد تا به این طریق بخشی از مشکلات تامین مواد اولیه تولید‌کنندگان فولاد برطرف شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این نشست با اشاره به امضای قرارداد احداث کارخانه‌های جدید تولید کنسانتره و گندله در استان خراسان رضوی، اظهار کرد: کنسانتره و گندله به عنوان مواد اولیه و خوراک تولید فولاد محسوب می‌شود و این در حالی است که فولادسازان مدت‌ها است در تامین مواد اولیه مورد نیاز خود دچار مشکل هستند. وی ادامه داد: ما به فولادسازان پیشنهاد کردیم که برای تامین مواد اولیه مورد نیازشان سرمایه‌گذاری کنند که این پیشنهاد با استقبال روبه‌رو شد و امروز قراردادهایی برای افزایش تولید ۲۰ میلیون تن گندله و کنسانتره با سرمایه‌گذاری ۳ هزار میلیارد تومانی امضا شد. وی افزود: به این ترتیب امکان افزایش ۱۲ میلیون تنی ظرفیت تولید فولاد در کشور فراهم می‌شود و فولادسازان بزرگ کشور می‌توانند سرمایه‌گذاری بیشتری را در زمینه افزایش تولید فولاد انجام دهند.وزیر صنعت توضیح داد: علاوه بر این، کارخانه‌هایی که تاکنون در زمینه تولید گندله و کنسانتره فعال بوده‌اند نیز می‌توانند در زمینه تولید فولاد سرمایه‌گذاری کنند.

خودکفایی در صنعت فولاد

به گفته وی، ظرفیت فولاد کشور تا پایان برنامه پنجم توسعه باید به ۴۵ میلیون تن برسد که در حال حاضر این رقم ۲۰ میلیون تن است. وی ادامه داد: امیدواریم بخشی از طرح‌های فولادی در قالب طرح مهر ماندگار تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری برسند و به آستانه خودکفایی در تولید فولاد دست یابیم. وی تصریح کرد: در حال حاضر از نظر ساخت تجهیزات معدنی و صنایع معدنی بین ۶۰ تا ۸۵ درصد خودکفایی داریم که طراحی، قطعه‌سازی، ماشین‌سازی و فعالیت‌های عمرانی را شامل می‌شود. وزیر صنعت در مورد صادرات ۵/۱۷ میلیون تنی سنگ‌آهن با استناد به آمار گمرک و با وجود نیاز داخلی صنعت فولاد به این ماده اولیه نیز گفت: طبق برنامه پنجم هرگونه ممنوعیت و محدودیت در صادرات کالا مورد قبول نیست تا مسیر صادرات همواره باز باشد. وی تصریح کرد: به منظور جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی، نوعی عوارض جهت صادرات این مواد وضع شده است، اما صادرکنندگان نیز معتقدند از طریق ارز آوری حاصل از صادرات مواد معدنی می‌توانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کنند. وی با اشاره به شناسایی ۲/۱ میلیارد تنی ذخایر زمین‌شناسی در ناحیه سنگان، گفت: خوراک اولیه لازم برای تولید کنسانتره و گندله از طریق این منابع تامین خواهد شد.

سه هزار میلیارد تومان سرمایه

فریدون احمدی، رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران نیز در این نشست در خصوص سرمایه مورد نیاز برای تولید ۲۰ میلیون تن کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در صنعت فولاد کشور گفت: حدود ۳ هزار میلیارد تومان سرمایه برای ساخت کارخانه‌های تولید کنسانتره و گندله در استان خراسان رضوی نیاز است. وی ادامه داد: با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرف ۳۰ تا ۳۶ ماه آینده ظرفیت تولید گندله کشور به ۵/۴۲ میلیون تن افزایش می‌یابد که در نتیجه آن خوراک مورد نیاز برای تولید ۱۲ میلیون تن شمش فولادی به روش احیای مستقیم فراهم می‌شود. وی گفت: پیش از این یک کارخانه تولید کنسانتره با ظرفیت تولید سالانه ۶/۲ میلیون تن راه‌اندازی شده بود و با طرح‌هایی که قراردادهای آن به امضا رسیده به ظرفیت ۲۰ میلیون تنی تولید کنسانتره و گندله در سنگان دست خواهیم یافت.