جایگاه ضعیف بخش خصوصی در بوشهر

عدم حمایت همه جانبه از بخش‌‌خصوصی باعث شده سرمایه گذاری‌های مناسبی از جانب این بخش وارد صنعت نشود. دراین خصوص عبدالمجید کاردانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بوشهرمعتقد است: در واقع تنها صنایع فعال، صنایع وابسته به دولت و با پشتوانه دولت هستند و بخش خصوصی در بخش‌های مختلف دست از فعالیت کشیده است، زیرا نه تنها از هیچ حمایتی برخوردار نیست بلکه گرفتار مالیات‌های سنگین نیز هست.

سهم صنایع فعال دراقتصاد بوشهر و سهم صنایع پیشرو در میزان صادرات آن به چه میزان است؟

در حال حاضر نمی‌توان گفت صنعت کاملا فعالی وجود دارد بلکه تنها معدودی از صنایع به طور نسبی در سیستم شیلات و نخلیجات استان در حال فعالیت هستند. این صنایع به لحاظ این که بازار را در دست داشته و میزان قابل توجهی از سهم صادرات را به خود اختصاص می‌دهند، نقش بسیار مهمی‌در بازار و اقتصاد ایفا می‌کنند. در همین حال به خصوص در بخش خرما و میگو، سردخانه‌ها از فناوری‌های نسبتا مناسبی برخوردار هستند و این محصولات در بازارهای داخلی و خارجی به سمت و سویی درخور و رو به رشد در حرکت هستند. این محصولات سهم نسبتا خوبی در صادرات استان به خود اختصاص می‌دهند؛ هر چند صادرات پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و با وجود سختی‌ها و دشواری‌های آن، این مهم انجام می‌شود.

آیا شهر بوشهر توانسته از حضور صنایع به خصوص در بخش‌های نفت و پتروشیمی ‌بهره‌گیری لازم راداشته باشد؟

مساله این است که صنایعی که به دولت مربوط هستند، فعالند اما صحبت اصلی بر سر بخش خصوصی است. دولت در زمینه‌های مربوط به خود پیشرو است، اما هدف مردم هستند. به فرمایش مقام معظم رهبری که هدف باید تولید و اشتغال باشد، منظور بخش خصوصی است که باید در راستای پیشرفت این بخش تلاش کرده و آن را فعال کنیم تا بدین ترتیب کار و اشتغال برای شهروندان ایجاد شود. نمی‌توان گفت بوشهر از حضور صنایع به خصوص در بحث‌های نفت و پتروشیمی ‌بهره‌مند نبوده، اما بوشهر باید بیش از این موفقیت را در این عرصه‌ها به خود ببیند، زیرا توانایی و قابلیت در بطن این استان وجود داشته و دارد. باید شرایطی فراهم شود تا در بخش‌های پارس جنوبی و شمالی و پایانه خارگ، بخش خصوصی فعالیت‌های بیشتری داشته باشند؛ در حالی که متاسفانه این بخش‌ها بیشتر در حیطه و گستره بخش دولتی و شرکت‌های زیرمجموعه دولت هستند و جایی برای فعالیت‌های وسیع و بهینه بخش‌های خصوصی نمی‌ماند.

مهم‌ترین چالش‌هاومشکلات فعالان صنعتی دربخش خصوصی بوشهرچه مواردی است؟ سهم بخش خصوصی در اقتصاد و صنایع به چه میزان است؟

دولت می‌تواند با برداشتن موانع، راه را برای گسترش فعالیت‌های بخش‌های خصوصی هموار کند. برای مثال با حذف پروانه کسب می‌توان درصد اشتغال را از صفر به صد رساند. تنها کافی است با داشتن کارت ملی و شناسه ملی هر فردی با گرفتن یک کد اقتصادی دست به سرمایه گذاری‌هایی هرچند کوچک و محلی بزند، با همین حرکت می‌توان پیش بینی کرد که تا چه اندازه فعالیت و اشتغال رو به رشد می‌رود و هر کسی فعالیت خود را خواهد داشت. چندین سال پیش این تئوری در هند به مرحله عمل رسید. مجوزی که در آن کشور طی ۵۰ سال برای کار مرسوم بود را از میان برداشتند و بدین ترتیب اشتغال این کشور رونق گرفت و از صفر به صد رسید؛ اما موانعی که بر سر راه اشتغال در کشور ما به وجود می‌آید، آیا تاثیر مفیدی می‌تواند بر این عرصه داشته باشد؟

برای مثال، آیا کارت بازرگانی تاثیر مثبتی دارد؟ آن دسته از افراد که قصد صادرات و واردات دارند با کارت‌های فله ای مشغول این کار هستند، باید این کارت حذف شود تا هر فردی تنها با شناسه ملی وکد اقتصادی در راه‌های قانونی بتواند به فعالیت بپردازد و از طرفی با ایجاد رانت روبه‌رو نخواهیم بود. این مسائل همه مانع کار، مانع اشتغال و مانع تولید هستند، بخش خصوصی تنها با این راهکار قادر به حرکت خواهد بود. بوشهر مقوله ای جدا از مرکز نیست و هر تصمیمی‌که در پایتخت اتخاذ می‌شود تاثیر آن مستقیما بر این استان مشاهده می‌شود. برای مثال فردی برای ثبت سفارش اقدام می‌کند اما موفق نمی‌شود چرا که به او اعلام می‌کنند که امروز تعطیل است، علت را جویا می‌شود و علت تعطیلی در مرکز است. باید روزی برسد که هر منطقه‌ای اختیارات خود را داشته باشد تا بتواند در حیطه خود به فعالیت‌های خود بپردازد، برای مثال در بوشهر نفت و گاز، پتروشیمی، نخلیجات و شیلات امور محوری و اصلی هستند که نیاز به حمایت بی‌وقفه دارند.

این که امروز یک قانونی بر سر کار است و فردا قانونی دیگر، عرصه را تنگ و دشوار می‌کند، موقت بودن قوانین یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود است. در واقع بخش خصوصی سهمی‌ندارد، هر سهمی ‌وجود دارد در بخش دولتی در حال حرکت است. با مراجعه به آمار اداره دارایی و نگاهی بر رقم مالیات‌ها، درمی‌یابید که بخش خصوصی به واقع مظلوم واقع شده و در این میان چطور می‌توان با شرکت‌هایی که پشتوانه آن‌ها دولت است به رقابت پرداخت!؟ پر واضح است کسبه معمولی هیچ قدرتی در مقابل شرکت‌های بزرگ که در تمامی‌کشور قدرت مانور دارند ، نداشته و راهی برای رقابت، حرکت و توسعه باقی نمی‌ماند . باید توجه داشته باشیم که شرکت‌های زیر مجموعه دولت چه نظامی‌، چه غیرنظامی، به هیچ وجه بخش خصوصی محسوب نمی‌شوند بلکه همگی جزو بخش دولتی هستند و از تمامی‌حمایت‌ها اعم ازقانون بودجه از جانب دولت برخوردار هستند. اما دیگر بخش‌ها از قانون بودجه در آن‌ها خبری نیست و در مرز ورشکستگی هیچ کس دادرس آن‌ها نخواهد بود .

بوشهر را به لحاظ صنعتی درچه موقعیتی می‌بینید؟ آیا از تمام پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های صنعتی استان استفاده شده است؟

در بخش نفت و گاز پتانسیل فراوانی وجود دارد که در صورت موفقیت در اخذ مجوز می‌توان شاهد بازدهی بسیاری در این عرصه بود. در حیطه‌های مختلفی اعم از ترن، قطار، راه‌سازی، اتوبان سازی، مترو و غیره قدرت مانور وجود دارد. باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری، انقلابی حرکت و عمل کنیم. در بخش استان‌ها نیز نیاز به مدیریت قوی و کارآمد است و استانداران باید افرادی فعال، دلسوز، راهگشا، شجاع و نترس باشند تا بتوان به نتیجه رسید.

بوشهر ظرفیت ایجاد چه صنایع جدیدی را داراست؟

در بخش گاز و پتروشیمی ‌ظرفیت‌های فراوانی دارد. برای مثال می‌توان برای تولید بنزین اقدام کرد. این‌ها همه به دولت برمی‌گردد که با دادن مجوز، به طور غیرمستقیم دست به اشتغالزایی بزند . در مجموع سخن این است که بوشهر را از دست ندهیم ، بوشهر شهری بکر و قابل پیشرفت است . به بوشهر کمک کنیم تا حرکت کند و نرخ بالای بیکاری را در این شهر کاهش دهیم.