پژوهش، محور برنامه‌های مدیریت شهری

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و سومین کنفرانس علمی مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران ) از رشد ۴ برابری آثار علمی خبر داد. به گزارش روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، بابک نگاهداری گفت: برگزاری این جشنواره مطمئنا در تمرکز و توجه بیشتر دانشگاه‌ها مهم است و رشد جشنواره بیانگر درست بودن مسیری است که شهرداری آغاز کرده و امسال دوره نهم ان برگزار شد.

وی با اشاره به رشد جشنواره از سال ۹۲ تا ۹۵ گفت: در سال ۹۲ تعداد ۲هزار اثر علمی، سال ۹۳، ۳هزار و ۶۰۰، سال ۹۴ تعداد ۶هزار و ۵۰۰ و در سال ۹۵ ،۸هزار و۶۰۰ اثر علمی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که در بخش داخلی شاهد رشد ۴ برابری و رشد ۳ برابری بخش بین‌الملل هستیم.وی افزود: از مجموع ۸ هزار و۶۰۰ اثر علمی، ۷هزار و۸۰۰ اثر مختص نهمین جشنواره بین المللی پژوهش و نوآوری و ۸۰۰ اثر مربوط به کنفرانس علمی مدیریت شهری است.همچنین از مجموع ۳۳۲ اثر خارجی، ۲۴۰ اثر مربوط به جشنواره و ۹۲ اثر مربوط به کنفرانس است که این امر نوید بخش رشد روز افزون جشنواره، هم در توزیع جغرافیایی و جلب مشارکت ۳۷درصدی کشور و هم از نظر کیفی است.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران تصریح کرد: صاحبنظران مطرح جهان و همچنین نهادهای بین المللی نظیر UN HABITAT، UCLG و متروپولیس با جشنواره و جایزه جهانی تهران در ارتباطند که این امر با تلاش مرکز مطالعات و پژوهشگران از سال‌های گذشته تا امروز شکل گرفته و این رشد ریشه در شبکه‌های ارتباطی دارد. وی خاطرنشان کرد: در ۴ سال اخیر تمرکز ما بر فرایند سازی بوده و نظام نوآوری شهری را تکمیل کرده ایم. در عین حال ایده بازار شهرداری تهران، رشد جهش زای جشنواره، برگزاری ۲ فن بازار و شکل گیری پارک علم و فناوری شهر نشان دهنده تکمیل زنجیره علم تا عمل است. نگاهداری افزود: علاوه بر انجام فرایند سازی، تلاش کرده‌ایم فرایند تقاضامحوری را به سرانجام برسانیم. بنابراین پژوهش‌های انجام شده در مرکز مطالعات مبتنی بر درخواست معاونت‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری تهران است و علاوه براین، کاربست هریک از طرح‌ها را نیز پیگیری کرده‌ایم. رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره گفت: کارگروه مشورتی شورا را ایجاد کرده‌ایم و در تمام طرح‌ها و لوایحی که شورای اسلامی شهر تهران به ما ارجاع داده، نظر کارشناسی خود را ارائه داده و در این زمینه ۱۱۰ گزارش رسمی به شورا داده‌ایم که شاهدی بر مدعای ماست.

تهیه برنامه سوم شهرداری تهران

نگاهداری عنوان کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیتی که در مرکز مطالعات وجود دارد، شهردار تهران تهیه برنامه سوم شهرداری پایتخت را به این مرکز محول کرده است .وی همچنین با اشاره به نظرات کارشناسی تهیه شده توسط مرکز مطالعات در باره لایحه مدیریت کشور، حضور در کمیسیون کلانشهر‌های دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همه اینها نشان دهنده عزم جدی مرکز مطالعات نسبت به اعمال نظر متخصصان و کارشناسان است. رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران در بخش دیگری از سخنانش به موضوع شبکه سازی گسترده علمی اشاره و تصریح کرد: یکی از راه‌های توسعه، شبکه سازی علمی است که در این رابطه، مرکز مطالعات کنسرسیوم مراکز تحقیقات شهری و شبکه مطالعات شهری را راه اندازی کرد. نگاهداری افزود: برای اینکه سایر شهرداری‌های کشور از تولیدات علمی مرکز مطالعات بهره مند شوند، آثار خود را برای آنها ارسال می‌کنیم و شهرداری‌های کشور به ویژه کلانشهر‌ها در برگزاری فن بازارها و جشنواره با ما همکاری و مشارکت دارند.

راه اندازی شبکه تحلیلگران شهری

وی خاطرنشان کرد: راه اندازی شبکه تحلیلگران شهری در یک سال گذشته متشکل از انجمن‌های علمی دانشگاه‌ها، امضای تفاهم نامه با ۱۶ دانشگاه، انتقال نشست‌ها از فرهنگسراها به دانشگاه‌ها و جذب بیش از ۵۰ عضو هیات علمی وابسته از دیگر اقدامات مرکز مطالعات است .رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران ادامه داد: تلاش کرده‌ایم با نهادسازی، ایجاد موزه و مرکز اسناد و فروشگاه تخصصی کتاب‌های مدیریت شهری، موضوع یکپارچه سازی را در ۴ سال اخیر دنبال کرده و سامانه «پژوهش یار» را با ثبت بیش از ۱۰۰۰ پژوهش ایجاد کنیم. نگاهداری با اشاره به این که زیرساخت‌های انتشارات مرکز مطالعات شکل گرفته است، گفت: از ۵۲ عنوان کتاب در سال ۹۲، به ۲۰۰ عنوان در سال ۹۵ رسیده ایم. همچنین پروژه‌های مرکز از ۱۲۰ به ۲۴۵ عنوان و تعداد مقالات و گزارش‌های مدیریتی از ۷۷ به ۲۰۰ عنوان رسیده که نشان دهنده رشد ۳ برابری است .

پژوهش، محور برنامه‌های مدیریت شهری