اسامی 5 واردکننده اصلی میوه کشور اعلام شد

اتحادیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان میوه در واکنش به گزارش فارس طی نامه‌ای به لاریجانی رییس مجلس اسامی وارد‌کنندگان و صادرکنندگان اصلی میوه کشور را اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، اتحادیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان میوه در واکنش به گزارشی با عنوان «گزارش فارس از گرانی میوه‌های بی‌مزه پرزرق و برق، میوه‌هایی که ۱۶۰ درصد گران‌تر از میادین تره‏بار فروخته می‌شود» و اظهار نظر سید حسین نقوی نماینده ورامین در این گزارش که گفته بود، «انحصار واردات میوه در کشور دست مافیا و آن هم ۳ الی ۴ نفر است»، نامه‌ای به علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی نوشته و با انتقاد از اظهارات نقوی اسامی چند نفر را که نقش محوری در واردات و صادرات میوه کشور دارند، اعلام کرده است.

متن کامل نامه اتحادیه وارد‌کنندگان و صادرکنندگان میوه به لاریجانی به شرح زیر است:

با توجه به مباحث مطرح شده در زمینه واردات میوه از طرق مختلف و به‎خصوص گزارش مورخ ۲۹ تیر ۸۹ خبرگزاری فارس به شماره: ۸۹۰۴۲۸۰۴۷۶ (۱) که به نقل از جناب آقای نقوی حسینی نماینده محترم ورامین در مجلس آورده شده است «انحصار واردات میوه در کشور دست مافیا و آن هم ۳ الی ۴ نفر است» (نقل به مضمون) این اتحادیه لازم دید توضیحاتی در این زمینه ارائه دهد، لذا در همین رابطه نامه‌ای خطاب به جناب آقای دکتر لاریجانی، ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران، ارسال شد که مشروح آن در ادامه آورده شده است.

جناب آقای دکتر لاریجانی

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

با سلام،

احتراما با آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای حضرت‏عالی به استحضار می‌رساند، خبرگزاری فارس در تاریخ ۲۹/۴/۸۹ به نقل از نماینده محترم ورامین آقای نقوی حسینی اعلام نموده است؛ واردات میوه در ایران در دست مافیای سه یا چهار نفر است.

جناب آقای رییس در فرهنگ لغت مافیا به عنوان دولت ستیزی، سازمان سری دولت ستیز، سازمان سری و قانون شکن است، آیا در شأن نماینده مجلس است که از تریبون مجلس به اعضای این اتحادیه توهین نماید بدون اینکه دادگاه و یا ارگانی اعضای این اتحادیه را محکوم به مافیا نموده باشد.

امروز که آمریکا و اروپا ما را تحریم کرده در مجلس هم باید ما تحریم شویم، چگونه است که نماینده‌ای به خود اجازه می‌دهد به اعضای یک اتحادیه برچسب مافیا بزند.

واردکنندگان کار خلاف نکرده و با مجوز رسمی از دولت محترم و گاهی برای حمایت از دولت اقدام به واردات میوه نموده‌اند و همواره واردکنندگان از دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی در ایران بوده و در این راستا با وزارت محترم بازرگانی در ایام ضرور و اعیاد جهت رفع کمبودها و گرانی و تنظیم بازار همکاری نزدیک داشته‌اند و آخرین عملکرد آنها در اسفند ۸۸ و فروردین ۸۹ می‌باشد که موز در میادین عمده ۱۰،۰۰۰ ریال و در خرده‌فروشی ۱۲،۰۰۰ ریال و پرتقال خارجی در میادین عمده ۱۰،۰۰۰ریال و در خرده‌فروشی‌ها ۱۲،۰۰۰ریال و ... به فروش رسید و هیچ‎گونه مشکلی در توزیع به لطف خدا نداشتیم و امروز هم اعضای این اتحادیه در خدمت نظام مقدس و دولت محترم می‌باشند.

آقای رییس واردات میوه از زمستان ۸۶ شروع شد که با آن سرمای بی‌سابقه که خیلی از باغات ما آسیب جدی دید و پیش‌بینی می‌شد که در ایام نوروز سال ۸۷ دچار کمبود و گرانی شویم، دولت تصمیم گرفت که میوه وارد شود، لذا بر اساس مقررات واردکنندگان اقدام به واردات نمودند.

اما آن چند نفر که نماینده محترم مطرح نموده‌اند به شرح ذیل می‌باشند:

۱ -شرکت صادرات میوه اتحاد به مدیریت حاج علی اصغر رزازیان (اولین واردکننده موز و صاحب نظر در زمینه واردات و رنگ‏آوری موز) و شرکت میوه طلایی ایران به مدیریت محمود رزازیان با فعالیت‌های اقتصادی مسبوق به پیشینه‌ای درخشان و شناخته‌شده که به‎ کرّات از سوی مقامات دولتی مورد توجه و تحسین قرارگرفته‌اند با سرمایه‌گذاری و خدمت رسانی طی ایجاد سردخانه‌های متعدد با حجم بالا از جمله سردخانه ۲۰ هزار تنی در استان قزوین مجهز به امکانات سورتینگ و رنگ‌آوری و سردخانه ۳۰ هزار تنی بسیار مجهز به تجهیزات و امکانات روز دنیا در استان تهران، احداث باغات مرکبات و کیوی به شیوه علمی و صنعتی در استان مازندران و ایجاد باغ سیب با پایه مالینگ به شیوه علمی و صنعتی در دماوند موجبات اشتغالزایی قابل‌توجهی شده‌اند.

۲ -بازرگانی گروه ارجمندی با داشتن سه نسل تجربه در تولید و تجارت میوه و تره‌بار به عنوان یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران و فعالان صنعت میوه در خاورمیانه می‌باشد که در دهه هفتاد با تشویق اتحادیه نسبت به آغاز سرمایه‌گذاری در کشور اقدام نمودند و در مدت کمتر از یک دهه بالغ بر ۸۰۰ میلیارد ریال در زمینه احداث سردخانه‌های پیشرفته، باغ‌های مدرن از جمله احداث باغ کیوی به مساحت ۱۰۰ هکتار در استان گیلان، بزرگترین سردخانه خاورمیانه به ظرفیت ۸۲ هزار تن در استان تهران، مجتمع سردخانه سمیرم با ظرفیت ۳۵ هزار تن در استان فارس، مجتمع کشت و صنعت اقلید به مساحت ۸۰۰ هکتار در استان فارس، مجتمع سردخانه‌های ترانزیتی با ظرفیت ۵۰۰۰ تن در استان بوشهر و مجتمع حمل و نقل داخلی و بین‌المللی به تعداد ۱۶۰ دستگاه کشنده و یخچال اقدام نموده‌اند که موجبات اشتغال بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را به صورت مستقیم فراهم آورده‌است.

۳ -شرکت میوه جهانی پارس با مشارکت شرکت خارجی UniFruiti اقدام به سرمایه‌گذاری در زمینه تولید، سورتینگ، عمل آوری، بسته‌بندی و نگهداری میوه در سال‌های اخیر با تشویق اتحادیه نموده‌است که از جمله می‌توان به واحد شست‌وشو، سورتینگ، درجه‌بندی و بسته‌بندی سیب با ظرفیت ۲۰ تن در ساعت، ساخت سردخانه با ظرفیت ۵۰۰۰ تن و خطوط ماشین‌آلات کامل فرآوری مرکبات و کیوی در استان مازندران و ساخت سردخانه با ظرفیت ۱۴۰۰۰ تن مجهز به سیستم درجه‌بندی و بسته‌بندی میوه‌ در استان تهران اشاره نمود. این سرمایه‌گذاری‌ها علاوه بر اشتغالزایی موثر، موجبات کنترل کیفی میوه‌های صادراتی و وارداتی را فراهم کرده است.

۴ -شرکت عبدالرحمن ارجمندی با احداث سردخانه‌های متعدد ۳۰ هزار تن در شیراز، ۲۰ هزار تن در استان تهران، ۵ هزار تن در استان مازندران و احداث باغات مختلف از ‏جمله ۳۰ هکتار در استان مازندران نقش بسزایی در تولید و ذخیره سازی میوه دارند.

۵-شرکت مواد غذایی اتاق‌های سرد با احداث ۲۰ هزارتن سردخانه کنترل اتمسفر و ۱۰ هزار تن در استان تهران و ۲۰ هکتار زمین کشاورزی در تولید تره‌بار در ذخیره‌سازی میوه و تنظیم بازار نقش بسزایی دارند.

(بدیهی است میوه‌هایی که به صورت قاچاق و گسترده وارد کشور می‌شود، در حد توان اعضای این اتحادیه نمی‌باشد و واردکنندگان قاچاق آفات و بیماری‌های گیاهی را به کشور وارد می‌نمایند.) آیا افراد و شرکت‌های ذکر شده در بالا اعضای مافیا می‌باشند؟!

آیا عملکرد آنها جز سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغالزایی چیز دیگری است. امید است، موضوع مورد بررسی قرارگرفته و با توجه به توضیحات داده شده دستور فرمایید موضوع به هر نحو که صلاح می‌دانید در رسانه‌ها بازتاب پیدا کند.