میلیاردری که صنعت مخابرات روسیه را به‌دست گرفت

الهام جوادی

ولادیمیر یوتوشنکوف میلیاردر دیگری است که با ثروت ۵/۷ میلیارد دلار در جایگاه نود و سوم میلیاردرهای دنیا قرار دارد. او ثروت خود را از صنعت ارتباطات دوربرد و مخابرات به‌دست آورده است. یوتوشنکوف که مالک ۶۲ درصد سهام شرکت سیستما است، یکی از ثروتمندترین افراد روسیه به شمار می‌رود. یوتوشنکوف موسس و رییس این شرکت است. این شرکت در زمینه ارتباطات دور برد، بیمه، مدیریت مالی، رسانه، فروشگاه‌های زنجیره ای و صنعت نفت فعالیت دارد. سیستما در حوزه‌های دیگری چون تکنولوژی برتر، توریسم، تجارت، بیو تکنولوژی، بانکداری، ‌تکنولوژی رادیویی و فضایی، خدمات پزشکی، ساخت‌وساز و املاک و مستغلات فعالیت دارد.

ولادیمیر پتروویچ یوتوشنکوف در ۲۵ سپتامبر سال ۱۹۴۸ در شهر کامینشینا در منطقه اسمولنسک در روسیه متولد شد. او به موسسه تکنولوژی شیمیایی مندلیف مسکو رفت و در سال ۱۹۷۳ و در سال ۱۹۸۰ نیز از مدرسه اقتصاد دانشگاه ایالتی مسکو فارغ‌التحصیل شد. او از این دانشگاه مدرک دکترا دریافت کرد.

ولادیمیر یوتوشنکوف بین سال‌‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۲ به عنوان نماینده مدیر و مهندس ارشد در شرکت کاراچاروو پلاستیکز ورکز کار می‌کرد. او از سال ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۷ به انجمن علمی و تولیدی پولیمربیت پیوست و در پست‌های مهندس ارشد و پس از آن معاون اول مدیر کل مشغول به کار شد. یوتوشنکوف در سال ۱۹۸۷ به عنوان مسوول فنی ارشد انتخاب شد و یک سال بعد نیز به ریاست کمیته اجرایی علوم و مهندسی شهر مسکو برگزیده شد. او تا قبل از تاسیس شرکت سیستما، ریاست کمیته شهر مسکو در بخش علوم و مهندسی را بر عهده داشت.

ولادیمیر یوتوشنکوف به همراه شرکایش در سال ۱۹۹۳ شرکت سیستما را راه‌اندازی کرد. این شرکت یک گروه صنعتی-‌مالی

در روسیه است. شرکت سیستما در ابتدا با شبکه تلفن شهر مسکو (MTS) ادغام شد و کمی بعد با خرید سهام این شبکه کنترل آن را به دست گرفت. MTS در حال حاضر جزء سه شرکت برتر ارائه‌کننده خدمات تلفن همراه در روسیه است. یوتوشنکوف تا سال ۱۹۹۵ مدیر شرکت و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۵ نیز رییس هیات‌مدیره شرکت بود. شرکت موبایل تله‌سیستمز، MTS، اسکای‌لینک، سیستما شیام تله‌سرویس از شرکت‌های اصلی زیرمجموعه سیستما در زمینه مخابرات و تکنولوژی اطلاعات هستند.

سود خالص شرکت سیستما که دفتر مرکزی آن در مسکو است، در سال ۲۰۰۹ در حدود ۶۴/۱ میلیارد دلار و گردش سرمایه آن در حدود ۸/۱۸ میلیارد دلار برآورد شده است. این گروه صنعتی بیش از ۲۰۰ شرکت زیرمجموعه در حوزه‌های مختلف از تولید ریزتراشه‌ها تا فروشگاه‌های اسباب بازی فروشی دارد و تعداد کارمندان آن به بیش از ۱۰۰ هزار نفر می‌رسد. شرکت سیستما در سال ۲۰۰۵ وارد بازار مبادلات سهام لندن (LSE) شد که باعث تزریق مبلغ ۳/۱ میلیارد دلار به شرکت شد.

ولادیمیر یوتوشنکوف در سال ۲۰۰۹ با پرداخت مبلغ ۵/۲ میلیارد دلار به میلیاردر دیگر روسی، اورال رحیموف، کنترل پالایشگاه باشکورتوستان را به‌دست گرفت. او از سال ۲۰۰۰ از اعضای هیات‌مدیره صنعتگران و کارآفرینان روسیه، از سال ۲۰۰۱ رییس کمیته سیاست صنعتی روسیه و از سال ۲۰۰۲ عضو هیات‌مدیره اتاق بازرگانی و صنعت روسیه و از سال ۲۰۰۳ رییس شورای کسب‌وکار روسیه و دنیای عرب شده است. وی همچنین از اعضای کمیسیون دولتی سیاست‌های تحقیقات و نوآوری، شورای علوم و تکنولوژی‌های برتر دولت روسیه و شورای ملی حکمرانی شرکتی در روسیه است. یوتوشنکوف از سال ۲۰۰۴ نیز رییس هیات امنای صندوق توسعه موزه‌های دولتی روسیه شده است.

یوتوشنکوف با خواهر همسر شهردار مسکو ، یوری لوژکوف،‌ ازدواج کرده و دو فرزند به نام‌های فلیکس، رییس بخش توسعه شرکت سیستما-هالز (بخش مبادلات املاک شرکت سیستما) و تاتیانا، از اعضای هیات‌مدیره اپراتور تلفن همراه MTS و مشاور رییس اسبر بانک روسیه، دارد.