میلیاردر شدن از طریق توسعه زمینی لم یزرع در حومه دهلی

الهام جوادی

کوشال پال سینگ ثروتمند هندی و رییس و مدیرعامل شرکت DLF، بزرگ‌ترین شرکت توسعه املاک و مستغلات هند، است. این گروه مالک حدود ۱۳ هزار و ۲۵۵ هکتار زمین در شهرهای مهم هندوستان مانند کلکته است. پال سینگ با ثروت خالص ۹ میلیارد دلار هفتاد و‌چهارمین فرد ثروتمند دنیا است. او در ۱۵ آگوست سال ۱۹۳۱ در بلندشهر در هندوستان متولد شد. کوشال که ثروت خود را از خانواده مادری به ارث برده اکنون ریاست DLF بزرگ‌ترین بنگاه معاملات املاک هندوستان را در اختیار دارد. پال سینگ در کالج مروت تحصیل کرد و پس از آن تحصیلات خود را در انگلستان در رشته مهندسی هوانوردی ادامه داد. او سپس برای خدمت در ارتش هند انتخاب شد. او مسوول یک هنگ سواره نظام مشهور به نام «اسب دکان» در ارتش هند شد. پال سینگ پس از ترک ارتش در سال ۱۹۶۰ در شرکت آمریکایی یونیورسال الکتریک مشغول به کار شد. این شرکت حاصل ادغام شرکت یونیورسال الکتریک و شرکت خانواده آنها بود.

سینگ در سال ۱۹۶۱ میلادی وارد شرکت پدر زنش به نام دهلی لند اند فاینانس شد. طبق گزارش‌های منتشر شده مدیریت سینگ در این شرکت به حدی عالی بود که دهلی به سرعت رشد کرد. این توسعه بی‌نظیر زمینه به وجود آمدن شرکت DLF را سبب شد و بدین ترتیب بزرگ‌‌ترین شرکت املاک هندوستان آغاز به کار کرد.

سینگ سپس در سال ۱۹۷۳ شرکت دیگری به نام ویلار ایندیا را برای تولید باتری‌های صنعتی و اتوماتیک در هند تاسیس کرد. به این شکل پال سینگ رییس این شرکت شد.

کوشال پال سینگ پس از ادغام شرکت DLF یونیورسال با شرکت آمریکن یونیورسال در سال ۱۹۷۹ به عنوان مدیر DLF یونیورسال انتخاب شد. او قصد داشت زمینی را در گورگائون که در آن زمان یک زمین لم یزرع در خارج دهلی بود بخرد. او فکر می‌کرد این زمین پتانسیل شناسایی نشده‌ای برای رشد دارد. سینگ این زمین ارزان قیمت را خرید و آن را تبدیل به یک منطقه مسکونی پرجمعیت و مکانی برای شرکت‌های مختلف چندملیتی کرد. در حال حاضر این زمین یکی از مراکز اصلی املاک و مستغلات هند است.

شرکت DLF در سال ۱۹۴۶ میلادی در دهلی با عنوان دهلی لند اند فاینانس شروع به کار کرد. در اواسط دهه ۷۰ میلادی شرکت دهلی لند پروژه‌ای را با نام DLF سیتی آغاز کرد و همین پروژه باعث شد که نام شرکت به DLF تغییر کند. DLF که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های هندوستان است در زمینه‌های دیگری مانند ساخت هتل، توسعه زیرساخت‌ها و مناطق ویژه اقتصادی فعالیت می‌کند. طبق گزارش‌های منتشر شده این شرکت در اوایل شروع به کار دو میلیارد دلار درآمد داشته که در تاریخ هندوستان بی‌سابقه است. در جولای سال ۲۰۰۷ میلادی شرکت DLF نتیجه ۳۰ سال حضور خود را در بازارهای جهانی اعلام کرد. این شرکت طی ۶ دهه توانسته رکورد ساخت ۲۱ مجتمع در دهلی و نواحی حومه آن را برجا گذارد. DLF در حال حاضر بیش از صد میلیون فوت مربع زمین را برای پروژه‌های مسکونی، تجاری، اداری، بیمارستانی، ورزشی و فروشگاهی در سرتاسر کشور، در دست ساخت دارد. درآمد خالص این شرکت در سال ۲۰۰۹ در حدود ۹۷/۱ میلیارد دلار بود. خانواده سینگ هم اکنون مالک ۷۸ درصد سهام شرکت DLF است. کوشال پال سینگ را در جهان به خاطر فعالیت‌های ساختار‌شکنانه‌اش در ساخت یک هندوستان مدرن از طریق نقش مهمی که در توسعه املاک این کشور بازی کرده، می‌شناسند. او توانسته مناطق شهری کشورش را با ایجاد استانداردهای جدید شهرسازی و خلق زیرساخت‌هایی با استانداردهای جهانی، جریانی از سرمایه‌های عظیم خارجی و بومی را به کشور جذب کرده و فرصت‌های کاری زیادی نیز خلق کند و کیفیت زندگی در هند را ارتقا دهد.

کوشال پال سینگ در پست‌های دیگری نیز در هندوستان فعالیت دارد. او رییس ASSOCHAM (انجمن اتاق‌های بازرگانی و صنعت هند) و اتاق بازرگانی و صنعت PHD است. سینگ همچنین به خاطر مشارکت شایان توجه در توسعه دهلی، جایزه دهلی راتنا را از آن خود کرده است. سینگ در حال حاضر مدیر بانک ریزرو هند است.

کوشال پال سینگ ازدواج کرده و سه فرزند دارد. پسر سینگ،‌ راجیو که نایب‌رییس DLF است، در حال حاضر این شرکت را اداره می‌کند.