رویترز در دست ثروتمندترین خانواده کانادا

الهام جوادی

دیوید تامسون، رییس شرکت تامسون رویترز با ثروت ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۰ در جایگاه بیستم میلیاردرهای دنیا قرار دارد. دیوید تامسون در ۱۲ ژوئن سال ۱۹۵۷ در کانادا متولد شد. پدر او کنت تامسون نیز یک فرد سرشناس در دنیای کسب‌وکار بود که در زمان مرگش در سال ۲۰۰۶ با ثروت ۹/۱۷ میلیارد دلار ثروتمندترین فرد در کانادا و نهمین فرد ثروتمند دنیا بود. خواهر دیوید تامسون، تیلور تامسون یک هنرپیشه و برادرش پیتر تامسون، راننده مسابقات رالی است. تامسون به همراه خانواده‌اش ثروتمندترین افراد کانادا هستند.

دیوید تامسون به آپر کالج کانادا رفت. او سپس از کالج سلوین دانشگاه کمبریج مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته تاریخ را دریافت کرد و در سال ۱۹۷۸ از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد.

پدربزرگ دیوید، روی تامسون یک کارآفرین کانادایی در زمینه رسانه و صاحب روزنامه بود. او در طول جنگ جهانی اول به کالج تجارت رفت. او پس از جنگ در شغل‌های مختلفی چون کشاورزی و فروش رادیو مشغول به کار شد. فروش رادیو به نظر او بسیار مشکل بود؛ چون تنها ناحیه‌ای که برای او باقی مانده بود، ایالت اونتاریو شمالی بود؛ بنابراین «روی» تصمیم گرفت یک ایستگاه رادیو تاسیس کند و توانست این کار را تنها با مبلغ ۲۰۱ دلار انجام دهد. روی در سال ۱۹۳۴ اولین شرکت روزنامه خود به نام تامینز دیلی پرس را خرید و شروع به گسترش ایستگاه‌های رادیو و روزنامه‌های خود کرد. روی تا اوایل دهه ۵۰ مالک شرکت‌های مختلفی در زمینه‌های متنوع چون آرایش مو، وسایل آشپزخانه، تولید بستنی قیفی و غیره به همراه ۱۹ روزنامه بود. اجداد خانواده تامسون از اهالی بریتانیا بودند که به کانادا مهاجرت کرده بودند. روی به خاطر تعهد به اصلیت خود با راه‌اندازی هفته نامه کانادا دیوید وارد بازار نشریات بریتانیا نیز شد. او در سال ۵۷ یک تلویزیون تجاری موفق نیز در اسکاتلند راه‌اندازی کرد و در سال۵۹ بزرگ‌ترین شرکت روزنامه بریتانیا، کمزلی را که مالک نشریه ساندی تایمز بود، خرید. روی امپراتوری خود را به بیش از ۲۰۰ روزنامه در کانادا، آمریکا و بریتانیا گسترش داد. شرکت تامسون تحت رهبری او تبدیل به یک شرکت چند ملیتی در زمینه نشریات، چاپ، تلویزیون و مسافرت شد. تامسون در سال ۱۹۶۶ روزنامه تایمز را نیز خرید. او بعدها شهروند بریتانیا شد که به این شکل حق شهروندی کانادا را از دست داد. روی تامسون وارد بازار نفت و گاز دریای شمال نیز شده بود. روی در سال ۱۹۷۶ کنار رفت و پسرش کنت تامسون رییس شرکت تامسون شد. کنت در دانشگاه کمبریج در رشته اقتصاد و حقوق تحصیل کرده بود.

شرکت تامسون که قبلا به عنوان یک شرکت نشر روزنامه با نشریات مهمی چون «تایمز» شهرت داشت، از زمان مرگ روی تامسون تقریبا تمام شرکت‌های روزنامه خود از جمله تایمز، ساندی تایمز را به علاوه شرکت تلویزیون اسکاتلندی فروخت تا به سمت خدمات و محصولات الکترونیک برود و تنها روزنامه گلوب اند میل را نگه داشت. شرکت تامسون همچنین بخش نفت و گاز، مسافرتی و فروشگاهی را فروخت. با این کار شرکت توانست شرکت سوئیت اند ماکس‌ول (یک شرکت ناشر بریتانیایی) را در سال ۱۹۸۷ خریداری کند و به این ترتیب تبدیل به یک شرکت قدرتمند در زمینه انتشارات آکادمیک و خدمات اطلاعاتی شد. این شرکت همچنین در سال ۱۹۹۶ شرکت انتشارات غرب (وست پابلیشینگ) آمریکای شمالی را خرید.

کنت تامسون در سال ۲۰۰۲ مقام خود را به پسرش دیوید داد و خود بازنشسته شد. کنت یک کلکسیون دار بزرگ آثار هنری بود و بیش از ۲۰۰۰ اثر به ارزش بیش از ۳۰۰ میلیون دلار در کلکسیون خود داشت که او را بزرگ‌ترین کلکسیون دار خصوصی کانادا تبدیل کرده بود. شرکت تامسون که در زمان مرگ روی در حدود ۵۰۰ میلیون دلار ارزش داشت، در زمان مرگ کنت ارزشش در حدود ۳/۲۹ میلیارد دلار شده بود.

دیوید تامسون تا سال ۲۰۰۲ رییس شرکت تامسون بود و پس از خرید شرکت رویترز رییس شرکت ادغام شده تامسون رویترز شده است. او در پست‌های مختلفی در شرکت‌های خانواده تامسون کار کرده است.

شرکت تامسون رویترز یک شرکت در زمینه اطلاعات و رسانه است که از ادغام شرکت رویترز (که در سال ۱۸۵۱ توسط پل جولیوس رویترز در لندن تاسیس شد) و شرکت تامسون در سال ۲۰۰۸ ایجاد شد. دفتر مرکزی این شرکت در نیویورک سیتی در آمریکا قرار دارد. درآمد این شرکت با بیش از ۵۵۰۰۰ کارمند در بیش از ۱۰۰ کشور دنیا در سال ۲۰۰۹ در حدود ۹/۱۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

او مدیریت فروشگاه‌های زنجیره‌ای «بی» در کانادا را نیز بر عهده دارد. این فروشگاه‌ها که در زمینه مد فعالیت می‌کنند و تعداد آنها به بیش از ۹۰ عدد می‌رسد، از برندهای اصلی شرکت هادسونز بی در آمریکای شمالی است.

تامسون که از همسر خود جدا شده و ۳ فرزند دارد، در حال حاضر در تورنتو کانادا زندگی می‌کند.