ماجرای اولین تماس با موبایل

گفت‌وگویی با مارتین‌کوپر، سازنده اولین موبایل گفت‌وگوی سی‌ان‌ان با خالق تلفن‌همراه

ماجرای اولین تماس با موبایل

«مارتین کوپر» در سال ۱۹۷۳ جهان را متحول کرد؛ در حالی که خود از آنچه روی خواهد داد خبر نداشت. وی به همراه تیمش در شرکت موتورولا توانست تنها ابزاری را که به گونه‌ای زندگی نوجوانان و تاجران حرفه‌ای را به یکدیگر شبیه سازد، ابداع کند؛ ابزاری به نام تلفن همراه.

این ابزار ابعادی برابر یک آجر داشت و به مدت یک دهه به فروش تجاری نرسید، اما به محض اینکه کوپرابداع خود را در پیاده‌روهای نیوریورک به نمایش گذاشت همه چیز تغییر کرد. ایده فناوری تلفن همراه در آن زمان توسط رقیب موتورولا؛ یعنی شرکت AT&T ارائه شده بود و لابراتوار «بل» سیستمی‌را ارائه کرده بود که به کاربران اجازه می‌داد تماس‌های تلفنی خود را در حالی که روی خط باقی می‌مانند از تلفنی به تلفن دیگر انتقال دهند، اما AT&T تمرکز خود را روی تلفن داخل خودروها قرار داده بود.

کوپر می‌خواست افراد این آزادی را داشته باشند تا از داخل خودروی خود تماس تلفنی برقرار کنند و از این رو وی به همراه شرکت موتورولا پروژه‌ای را برای خلق ابزاری قابل حمل آغاز کرد.

موتورولا به مدت سه ماه مشغول ساخت نمونه‌ای آزمایشی از ابزار مکالمه‌ای قابل حمل بود و کوپر در سال ۱۹۷۳ آن را به نمایش گذاشت. اولین تلفن همراه تجاری این شرکت با نام تجاری DynaTAC در حدود ۱۰ سال بعد به فروش رسید.

کوپر که اکنون ۸۱ سال سن دارد، بنیانگذار شرکت ArrayComm به شمار می‌رود.

شرکتی که هدفش بهبود شبکه تلفن‌های همراه، آنتن‌های هوشمند و ارتباطات بی‌سیم است. همچنین وی به همراه همسرش از مخترعان Jitterbug، گوشی تلفن‌همراهی که کار با آن برای سالمندان تسهیل شده است نیز به شمار می‌رود.

«مارتین کوپر» آنچه اکنون به عنوان اولین تماس تلفن همراه مشهور است را در سال ۱۹۷۳ انجام داد. وی در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان به سوالاتی درباره واکنشش برابر ابزاری که منجر به تغییر چهره ارتباطات به شکلی که ما آن را می‌شناسیم شده است، پاسخ داده است:

جو فناوری در سال ۱۹۷۳ چگونه بود و چه چیز ایده ساخت تلفن‌همراه و رقابت با AT&T را در شما به وجود آورد؟

در آن زمان خبری از مدارهای درهم پیچیده بزرگ نبود. رایانه‌ای در کار نبود، تلویزیون‌های مدار بسته وجود نداشتند، هیچ‌کس نمایشگرهای LCD را به خواب هم نمی‌دید؛

نمی‌توانم تمامی‌ چیزهایی که در سال ۱۹۷۳ وجود نداشتند را نام ببرم.

اما ما که برای سال‌ها و سال‌ها مشغول ساختن تلفن‌های داخل خودروها بودیم فکر کردیم اکنون زمانی مناسب برای ارتباطات شخصی است، زیرا انسان‌ها به صورت طبیعی متحرک هستند.

برای صد سال نیاز انسان‌ها برای صحبت کردن با تلفن با چسبیدن آنها به میز کار یا تلفن‌های خانگی شان همراه بود و حال ما می‌خواستیم آنها را در خودروهایشان حبس کنیم؟ اصلا ایده خوبی نبود.

از این رو تصمیم گرفتیم در برابر AT&T بایستیم. در سال ۱۹۷۳ تصمیم گرفتیم رونمایی خیره‌کننده‌ای را اجرا کنیم و من نیز بهترین راه را انتخاب کردم تا تلفن همراهی بسازم و از فردی بخواهم مکالمه با اولین تلفن شخصی همراه را تجربه کند و این روند پیدایش و تکامل تلفن همراهی بود که ما ساختیم.

چه زمانی این اولین تماس تلفنی شخصی را برقرار کردید؟ با چه کسی تماس گرفتید؟

فکر می‌کردم همه جواب این سوال را می‌دانند! اولین تماس تلفنی عمومی ‌در خیابان‌های نیویورک انجام گرفت و با «جوئل. اس. انگل» مدیر برنامه تلفن‌های همراه AT&T تماس گرفته شد. من با او تماس گرفتم و گفتم: «جوئل، من از یک تلفن همراه با تو تماس می‌گیرم، از یک تلفن همراه واقعی، از یک تلفن‌همراه دستی و قابل حمل واقعی!»

دقیقا به یاد ندارم او چه پاسخی داد، اما واقعا برای چند لحظه سکوت کرد. غرور از موفقیتم به اندازه‌ای بود که او دندان‌هایش را به هم می‌سایید. او بسیار مودب بود و تماس را با احترام خاتمه داد. زمانی که دوباره از وی درباره این رویداد پرسیده شد وی پاسخ داد هیچ خاطره‌ای از آن لحظه به یاد ندارد.

واکنش‌ها به تلفن همراه چه بود؟ آیا مردم درباره آن به عنوان ابزاری غیرواقعی، غیرممکن یا غیرضروری فکر می‌کردند؟

خب، مردم در برابر این ابزار شگفت‌زده شده بودند. این ورای تصورات بود که بیش از نیمی ‌از مردم جهان بتوانند تلفن‌همراه داشته باشند، اما مردم از اینکه می‌دیدند می‌توان این دستگاه را به گوش چسباند، راه رفت و با تلفن با این و آن تماس گرفت مطلقا بهت زده شده بودند.

به یاد دارم که در آن زمان حتی تلفن بی‌سیم نیز نبود. ما در سال ۱۹۷۳ کنفرانس مطبوعاتی برگزار کردیم و من تلفن‌همراه را به خانم خبرنگار جوانی دادم و به او گفتم با فردی تماس بگیرد. او گفت: «می‌توانم با مادرم در استرالیا تماس بگیرم؟» و من گفتم: «البته که می‌شود» و او تماس گرفت.

آن زن پس از تماس تلفنی کاملا متعجب شده بود. او نمی‌توانست تصور کند چگونه این ابزار کوچک توانسته است نیمی ‌از جهان را دور بزند و مستقیما تماس وی را با مادرش برقرار کند. نیویورکی‌های ریزبین نیز با دهان باز در آنجا ایستاده بودند.

پذیرش این دستگاه جدید کاملا شگفت آور بود. ما دومین نمایش را در اوایل دهه ۱۹۸۰ و زمانی اجرا می‌کردیم که رییس شرکت ما در واشنگتن بود. او دستگاه جدید را به «جورج بوش» پدر نشان داد و وی نیز به شدت تحت تاثیر آن قرار گرفت. او گفته بود: «خب من باید این را به «ران» نشان دهم.» و می‌دانید که پس از آن وی تلفن را به «رونالد ریگان» نشان داد. «ریگان» با دیدن تلفن گفته بود: «چه چیز مانع می‌شود ما از این تلفن نداشته باشیم؟»

این تلفن همراه چه شکلی داشت؟ قیمت آن چقدر بود و چه کسی آن را می‌خرید؟

تلفن ارتفاعی در حدود ۲۵ تا ۲۷ سانتیمتر داشت و ضخامت آن در حدود ۵/۴ سانتیمتر و عرض آن در حدود ۱۰ سانتیمتر بود. وزن آن نیز در حدود ۱۳/۱ کیلوگرم بود.

قیمت آن چند بود؟

اگر درباره آن فکر کنید، می‌بینید که آن تلفن همراه محصولی تجاری نبود و اگر می‌خواستید یکی از آنها را بسازید باید میلیون‌ها دلار خرج می‌کردید. زمانی که ما محصول تجاری این تلفن را ساختیم ۱۰ سال از ارائه نمونه اولیه آن گذشته بود. ما فروش آن را تا اکتبر ۱۹۸۳ آغاز نکردیم و در آن زمان نیز قیمت تلفن‌های همراه ما سه هزار و ۹۰۰ دلار بود. مثل اینکه امروز تلفن همراهی ۱۰ هزار دلاری بخرید.

این پول خیلی زیادی است. چه کسی این تلفن‌ها را می‌خرید؟

خب نمی‌توانم بگویم افراد زیادی آن را می‌خریدند. در واقع تعداد آنها بسیار کم بود. در ابتدا خریداران تنها افراد ثروتمند یا افرادی بودند که همیشه در حرکت و رفت و آمد بودند. افرادی مانند دارندگان آژانس‌های املاک و پزشکان که به دلیل استفاده از پیجرها بیشتر به تکنولوژی خو گرفته بودند، مشتریان اولیه این تلفن همراه بودند.

تلفن‌های همراه تا هفت یا هشت سال پس از آن به موضوعی کاملا جدی تبدیل نشد، همه فکر می‌کنند تلفن‌های همراه همیشه بوده‌اند و همیشه محبوبیت داشته‌اند، اما در واقع از سال ۱۹۹۰ سالی که تا قبل از آن تنها کمتر از یک میلیون تلفن همراه در سرتاسر جهان وجود داشت، انفجار واقعی آغاز شد.

آیا تصورش را می‌کردید زمانی برسد که همه یک تلفن همراه داشته باشند؟

خب ما می‌دانستیم که روزی همه یک تلفن‌همراه خواهند داشت، اما تصور اینکه چنین اتفاقی در طول زندگی من رخ دهد کمی‌ مشکل بود... و حالا ما تقریبا پنج میلیارد تلفن همراه در سرتاسر جهان داریم...وای خدای من!

درباره پیشرفت‌های تلفن‌های همراه چه احساسی دارید؟ به ویژه درباره پیشرفت‌هایی از قبیل نرم‌افزارها و دوربین‌ها؟

باید به شما بگویم به همان اندازه که رویا پرداز بودیم هرگز تصورش را هم نمی‌کردیم همه این کاربردها بتوانند در یکجا جمع شوند و البته من چندان مطمئن هم نیستم این اتفاق، اتفاق فوق‌العاده‌ای باشد. تلفن‌های همراه بسیار پیچیده شده‌اند، استفاده از آنها به اندازه‌ای دشوار است که با خود فکر می‌کنید اینها برای مردم واقعی طراحی شده اند یا برای مهندس‌ها؟

فکر می‌کنم آنچه واقعا در حال روی دادن است، این است که با رشد صنعت، ما انواع مختلفی از تلفن‌های همراه خواهیم داشت که تعدادی از آنها بسیار ساده و روان هستند. در واقع من و همسرم شرکتی را تاسیس کردیم و وی در آن «جیترباگ» را که تلفن همراهی بسیار ساده است، طراحی کرد.

مدل گوشی که اکنون دارید چیست؟

من اینجا دارم به همه گوشی‌های تلفن همراهم نگاه می‌کنم. اکنون که دارم با تلفن صحبت می‌کنم مشغول آزمایش یک گوشی ویژه شرکتی اروپایی هستم. نام این گوشی Vertu بوده و قیمت آن از پنج هزار دلار شروع می‌شود، البته این قیمت ارزان‌ترین مدل آن است. شاید شما بخواهید مدلی را که کاملا از طلا ساخته شده است، خریداری کنید.

پس این تلفن همراه با محاسبه تورم، قیمتی در حدود نصف قیمت اولین تلفن همراهی دارد که شما ساخته‌اید...

درست است و این تلفن همراه به هیچ وجه پیچیده نیست. با وجود داشتن دفترچه تلفن، امکان دسترسی به بخش‌های خاصی از اینترنت و خواندن ایمیل‌ها، به دوربین مجهز نیست. این یک تلفن واقعا ابتدایی به شمار می‌رود، اما من یک گوشی «موتورولا دروید» هم دارم و از آن استفاده می‌کنم. یک گوشی جیترباگ هم دارم و البته همیشه آخرین مدل‌های گوشی تلفن‌های همراه را آزمایش می‌کنم. برای مدتی هم یک آی-فون داشتم، اما آن را به نوه‌ام دادم. بچه‌ها واقعا گرفتار این دستگاه شده‌اند، اما به نظرم اکنون تلفن‌های همراه آندرویید بیشتر جذابیت دارند و آخرین مدل گوشی آندرویید اگر نگویم بهتر از آی- فون است، به همان اندازه خوب است.

منبع:مهر