بتن‌کورت، میلیاردر زیبایی

لیلیان بتن‌کورت، متولد ۲۱ اکتبر سال ۱۹۲۲ در پاریس، با ثروت ۴/۱۳ میلیارد دلاری‌اش دومین فرد ثروتمند فرانسه پس از برنارد آرنو و بیست‌و‌یکمین فرد ثروتمند دنیا می‌باشد. او که ثروتمند‌ترین زن در اروپا نیز محسوب می‌شود، بزرگ‌ترین سهامدار و تنها فرزند یوجین شولر، موسس کمپانی لورئال (L'Oréal)، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های پیشتاز در محصولات زیبایی و آرایشی در دنیا است. مادر لیلیان درسال ۱۹۲۷ و زمانی که او تنها ۵ سال داشت، از دنیا رفت.

در سال ۱۹۵۰ او با آندره بتن کورت،‌ یک سیاستمدار فرانسوی، ازدواج کرد و تا زمان مرگ او در سال ۲۰۰۷ در نویی-سوق- سن در فرانسه با هم زندگی می‌کردند. دختر آنها فرانسوا بتن کورت میرز در حال حاضر یکی از اعضای هیات‌مدیره و لیلیان بتن کورت نیز رییس لورئال است.

لیلیان در سال ۱۹۵۷ ثروت و شرکت لورئال را از پدرش به ارث برد. ۸/۳۰ درصد از سهام شرکت متعلق به خانم لیلیان بنت کورت، ۶/۲۹ درصد برای شرکت نستله می‌باشد و ۶/۳۹ درصد باقی در بازار سهام عمومی خرید و فروش می‌شود.

پدر لیلیان، یوجین شولر متولد ۲۰ مارس ۱۸۸۱ در پاریس بود. او فرمولی نوآورانه برای رنگ مو ابداع کرد و این رنگ مو را au réale نامید و به این شکل پایه‌های L'Oréal شکل گرفت. یوجین شولر خود فرمول محصولاتش را ابداع کرده و آن‌ها را تولید می‌کرد و سپس آن‌ها را به آرایشگر‌های پاریس می‌فروخت. وی در سال ۱۹۰۹ شرکتش را با نام «انجمن رنگ موی بی‌ضرر فرانسوی» که بعدها به لورئال تغییر نام داد، به ثبت رساند. خط‌مشی شرکت او که باعث جایگاه کنونی آن شده از همان آغاز بر پایه تحقیقات و نوآوری برای خلق زیبایی بوده است.

کار لورئال از تولید رنگ مو شروع شد، اما به زودی به شاخه‌های دیگر محصولات زیبایی هم وارد شد. این شرکت در حال حاضر، هزاران محصول مختلف ارائه می‌کند. محصولات شرکت توسط کانال‌های توزیع گسترده‌ای مثل سالن‌های زیبایی، عطرفروشی‌ها، سوپرمارکت‌های بزرگ، فروشگاه‌های لوازم آرایشی، داروخانه‌ها و حتی از طریق اینترنت، به دست مشتریان می‌رسد.

این شرکت به مرور زمان حوزه فعالیتش را به دیگر محصولات آرایشی و با تمرکز بر محصولاتی چون رنگ مو، محصولات مراقبت از پوست، کرم‌های ضدآفتاب، محصولات آرایشی، عطر و محصولات مراقبت از مو گسترش داده است. این شرکت در حوزه امراض پوستی و حوزه دارویی نیز کارهایی را آغاز کرده است. لورئال دربرگیرنده برندهای مختلف و معروفی است که بر اساس بازار‌های مختلف محصولات مثل بازارهای عمده، تخصصی، کالاهای لوکس، لوازم آرایشی تقسیم‌بندی شده‌اند. این شرکت با بیش از یک قرن تجربه در صنعت محصولات آرایشی و بهداشتی، دارای ۲۳ برند معروف و جهانی چون دیزل و جورجیو آرمانی است. لورئال بر این باور است که تمام افراد به دنبال زیبایی هستند و ماموریتش را کمک به زنان و مردان در سرتاسر دنیا برای یافتن و درک این زیبایی می‌داند و ادعا می‌کند، این چیزی است که به کسب و کار شرکت و زندگی کاری کارکنانش ارزش و معنا داده است. درآمد لورئال در سال ۲۰۰۹ در حدود ۵/۱۷ میلیارد دلار بوده است. این شرکت با بیش از ۶۴۶۰۰ کارمند در ۱۳۰ کشور دنیا فعالیت می‌کند. تعداد حوزه‌های انحصاری فعالیت لورئال در سال ۲۰۰۹ به عدد ۶۷۴ رسیده است.

لورئال مراکز تحقیق و توسعه‌ای در فرانسه، آمریکا، ژاپن و چین دارد، البته این شرکت به خاطر آزمایش محصولاتش روی حیوانات، مورد انتقاد گروه‌های معترض و حامی حیوانات قرار گرفته است. گرچه شرکت اظهار داشته که از سال ۸۹ شرکت هیچ گونه آزمایشی بر روی حیوانات نداشته و از روش‌های جایگزین برای آزمایش ایمنی محصولاتش استفاده می‌کند.

لیلیان کورت موسس بنیاد بتن کورت شولر نیز می‌باشد. این بنیاد به محققان برتر اروپایی زیر ۴۵ سال «جایزه عمر علمی لیلیان بتن کورت» را اهدا می‌کند.

به گفته بی‌بی‌سی، دختر لیلیان، فرانسوا بتن کورت- میرز در سال ۲۰۰۹ از دادگاه خواسته مادرش را تحت نظارت قانونی قرار دهند، چون پول‌های او و شرکت را هدر می‌دهد. فرانسوا پس از اینکه لیلیان بتن کورت یک میلیارد یورو به یکی از دوستانش اهدا کرده، اظهار داشته که مادرش از لحاظ مغزی با مشکل مواجه شده و آن فرد که عکاسی معروف و ۶۱ ساله است قصد سوءاستفاده از مادرش را داشته است، اما لیلیان بر این اعتقاد است که تمام پول‌ها در مالکیت خود او بوده است.