جیم والتون، یک نمونه از پشتکار

جیمز کار والتون متولد سال ۱۹۴۸ در نیوپورت ایالت آرکانزاس آمریکا و جوان‌ترین پسر موسس شرکت وال مارت (Wal-Mart)، سام والتون است. او در حال حاضر مدیریت بانک آروست را به عهده دارد و مسوول کسب و کار خصوصی خانواده والتون که شامل، شرکت تجاری والتون (که ۹۰ میلیون دلار از سهام وال مارت را در اختیار دارد)، بانک موفق آروست، چند روزنامه و تعدادی شرکت کوچک دیگر نیز، می‌باشد. جیم در هیات مدیره وال مارت حضور ندارد و در حقیقت تمام شرکت‌هایی که وی در آنها مقام اجرایی دارد، دارای مالکیت خصوصی هستند.

وال مارت یک شرکت سهامی‌عام آمریکایی است که شعبه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی را در تمام جهان اداره می‌کند. این شرکت که در سال ۲۰۰۸ به عنوان بزرگ‌ترین شرکت سهامی‌عام دنیا از لحاظ درآمد معرفی شد، در سال ۱۹۶۷ توسط سام والتون تاسیس و در سال ۱۹۶۹ به طور رسمی‌ثبت شده و در سال ۱۹۷۲ نیز وارد بازار سهام نیویورک شد.

جیم ساکت‌ترین فرد خانواده والتون است و از همه بیشتر به پدرش شبیه است. به‌رغم اینکه افرادی که چنین ثروت و کسب و کاری را به ارث می‌برند نیاز به کار زیاد ندارند، او فردی بسیار سخت کوش و با ساعات کاری طولانی می‌باشد. بسیار کم پیش می‌آید که جیم با مطبوعات مصاحبه کند. وی که در دانشگاه آرکانزاس در رشته MBA تحصیل کرده بود، در اوایل دهه ۷۰ با انجام کار مبادلات املاک به وال مارت پیوست، اما پس از چند سال، وال مارت را رها کرده و به اداره شرکت تجاری والتون مشغول شد.

دفتر جیم در ساختمانی قدیمی‌در بنتون‌ویل قرار دارد. شرکت تجاری والتون که در قلب دنیای والتون واقع است به عنوان شرکتی خانوادگی که مدیریت اموال و کارهای این خانواده ثروتمند را انجام می‌دهد شناخته شده است. جیم این شرکت را با ۲۰ کارمند که بیشتر آنها مشاوران کلیدی شرکت هستند، اداره می‌کند. این مشاوران کارهای مالی روزمره خانواده را مدیریت می‌کنند و یکی از آنها نیز مدیر بنیاد خانواده والتون است.

جیم بیشتر وقت خود را در بانک آروست می‌گذراند. سام والتون در اوایل دهه ۶۰، بانک بنتون‌ویل را خریداری کرد و سپس به همراه جیم، آرام آرام و در طول چند دهه آن را شکل داد. به طوری که این بانک اخیرا رشد بسیار سریعی داشته است. شعبه‌های این بانک بسیار به شعبه‌های خود وال مارت شباهت دارد. در واقع، زمانی که فردی به یکی از شعبه‌های این بانک برود احساس می‌کند در «نسخه بانکی وال مارت» قرار دارد. عملکرد مالی آروست در سطح متوسط است. سود حاشیه‌ای این بانک بیش از همتایانش؛ اما بازگشت سرمایه آن پایین‌تر از آنها است. خانواده والتون با حدود ۵/۴۴ درصد سهام، مالک اصلی این بانک می‌باشند. این بانک در ایالت‌های آرکانزاس، اوکلاهاما و میسوری، دارای بیش از ۲۰۰ شعبه می‌باشد. آروست از نظر رشد جغرافیایی نیز رشدی تقریبا مشابه وال مارت داشته است.

سام سال‌ها قبل علاوه بر ورود به بانکداری، تصمیم به خرید روزنامه محلی بنتون کانتری که در حال حاضر زیرمجموعه‌ای از شرکت خانوادگی چاپ والتون می‌باشد، نیز گرفت. پسر او جیم، هم‌اکنون مالک ۹۷ درصد این شرکت است.

جیم با لین مک ناب والتون ازدواج کرده و ۴ فرزند دارد. وی با ثروت ۱۷.۸ میلیارد دلار یازدهمین فرد ثروتمند جهان در سال ۲۰۱۰ است. او به خاطر مشارکت در امور شهری به رتبه‌های بالایی دست پیدا کرده است. خانواده والتون در صدر لیست ثروتمندترین خانواده‌ها در جهان قرار دارند. این ثروت با تاسیس زنجیره فروشگاه‌های وال مارت ایجاد شده است. ۵ عضو اصلی این خانواده جیم، جان (که در حادثه هواپیما در گذشته است) راب، آلیس و هلن والتون هستند. هم‌اکنون موفقیت خانواده والتون در کسب و کار باعث پیشرفت و رشد اقتصادی بنتون‌ویل و شهرهای اطراف آن و باعث اشتغال افراد محلی نیز شده است.