رابطه سالم و ناسالم چه رابطه‌ای است؟

آیا تا به حال عمیقا به سلامت روابط خود فکر کرده‌اید؟ آیا میزان سلامتی روابط خود را سنجیده‌اید؟ از نظر شما روابطتان رابطه‌هایی سالم هستند یا ناسالم؟ رابطه سالم چیست؟ چگونه است؟ در این مقاله تعریف مختصری از رابطه سالم و ناسالم را به شما ارائه می‌دهیم:

آنچه نتیجه خوب یا بد روابط را مشخص می‌کند «میزان سلامتی» روابط است و مواردی که میزان سلامتی یک رابطه را تعیین می‌کنند میزان سلامتی ذهنی و روانی طرفین رابطه، میزان و نوع بازی‌های رابطه هستند. از یک منظر، رابطه ناسالم رابطه‌ای است که بازی‌های آن زیاد هستند.

چگونه می‌توانیم رابطه سالمی داشته باشیم؟

قدم اول برای داشتن رابطه‌ای سالم شناخت و بهبودی شخصیتی خود است. انسانی که از لحاظ ذهنی (ذهنیت، تفکر، باور‌ها و...) و روانی (احساسات و هیجانات ) حداقل در سطح معمولی از سلامتی نباشد نمی‌تواند رابطه سالم و منطقی‌ای را با دیگران برقرار کند. چنین فردی رابطه را دائما دچار چالش می‌کند، بازی‌های ناسالم زیادی را وارد رابطه می‌کند و به شخص مقابل خود آسیب می‌رساند. قدم دوم بررسی و حذف بازی‌های ناسالم است. رابطه ناسالم رابطه‌ای است که بازی‌های زیادی در آن وجود دارد. بازی ناسالم یعنی فریب دیگران، چیزی که اعتماد، امنیت و عشق را از یک رابطه سلب می‌کند.

بازی ناسالم بازی‌ای است که با کشیدن نقشه و برنامه‌ریزی ناسالم، صرف نظر از آسیبی که به دیگری وارد می‌کنیم در صدد دستیابی به خواسته‌های خود هستیم. ما زمانی با دیگران بازی می‌کنیم که خواسته‌ای داریم، اما راه صحیح دریافت آن را نمی‌دانیم یا نمی‌خواهیم که بدانیم و به آن عمل کنیم، بنابراین، دست به بازی‌های مختلفی می‌زنیم تا با ایجاد ظاهری خوشایند، و با فریب دیگری راحت به چیزی که می‌خواهیم برسیم. اما بازی‌های سالم بازی‌هایی هستند که از قانون «برنده-برنده» تبعیت می‌کنند. ما از دوران کودکی بسیار در معرض یادگیری بازی‌های ناسالم قرار داریم. مواقعی زندگی پیش می‌آید که برای حصول نتیجه دلخواه دست به بازی‌هایی با دیگران می‌زنیم که این بازی‌ها را در کودکی یا دوران نوجوانی از اطرافیان خود یاد گرفته‌ایم، بعد‌ها با بزرگ‌تر شدن مان، خود خلاق بازی‌های جدید تری می‌شویم.

افراد زیادی وجود دارند که در قالبی زیبا و مطابق با ارزش‌ها حرف می‌زنند و ظاهر خود را در همین قالب می‌سازند؛ اما در ذات عمل خود یا در مراحل بعدی بازی خود، دیگران را متوجه بازی، فریب و خسارت‌هایی می‌کنند. که از این بازی به بار آمده است، چند بار در زندگی تان پیش آمده که ناگهان با کار‌های غیر‌اخلاقی فردی که خیلی از اخلاقیات صحبت می‌کرده است مواجه شده‌اید؟ چند بار در زندگیتان متوجه شده‌اید که حرف‌های یک شخص هیچ صحتی نداشته و احساس فریب خوردگی کرده‌اید؟ گاهی این بازی‌ها یک طرفه اند؛ یعنی یکی از طرفین رابطه می‌خواهد دیگری را بازی دهد، گاهی بازی‌ها دو طرفه اند و هر دو طرف رابطه می‌خواهند یکدیگر را فریب دهند (حتی ممکن است به ظاهر با نیت خوبی باشد، اما بازی ناسالم، یک بازی ناسالم و مخرب است.)، حتی گاهی بازی جمعی است، طوری که یک جمع در صدد فریب یک فرد یا یک فرد در صدد فریب یک جمع هستند. بازی‌های ما روابط ما را ناسالم می‌کنند و هر چه این بازی‌ها ناسالم‌تر باشند، روابط ما عمق و سلامتی کمتری دارند. برای پیش رفت در روابط خود می‌توانید از همین امروز شروع به بررسی بازی‌هایی که در روابط خود دارید کنید.