گروه بورس- در حالی که هیچ نهادی متولی توزیع سهام عدالت کارگران نشده، کانون شورای عالی کارگری مسوول رسیدگی به این امر شده است. با وجود ابهام درخصوص متولی واگذاری سهام عدالت به کارگران این کانون اقداماتی را درخصوص جمع‌آوری اطلاعات از جامعه کارگری انجام داده است.

در همین راستا عضو هیات‌رییسه کانون هماهنگی شورای اسلامی کار- محور جاده قدیم کرج، از کامل نبودن اطلاعات درخصوص توزیع سهام عدالت در میان جامعه کارگری خبر داد.

حسن کوه‌خواهی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما، ضمن بیان این مطلب که در قشر کارگر درخصوص دریافت سهام عدالت به درستی اطلاع‌رسانی نشده است، تصریح کرد: این افراد نمی‌دانند که نحوه اخذ سهام عدالت برای آنها به چه صورت است و برای تعلق گرفتن سهام عدالت به آنها چه اطلاعات و مدارکی را باید ارائه دهند. وی افزود: بیشتر کارگران پیگیر این موضوع از سوی نمایندگان خود هستند و برای قرار گرفتن در زمره سهامداران مشتاق هستند. وی با اشاره به این مطلب که حدود دو هفته است که ارائه سهام عدالت به جامعه کارگری اعلام شده، افزود: برای بسیاری از این افراد سوال است که آیا سهام عدالت فقط به فرد کارگر تعلق می‌گیرد یا خانواده آنها نیز از این موضوع برخوردارند؟ کوه‌خواهی ادامه داد: با توجه به اینکه حدود ۳۰ میلیون نفر در جامعه کارگری قرار دارند، تاکنون اطلاعات کاملی از این جامعه در اختیار نبوده و همین امر موجب شده تا توزیع سهام عدالت در میان این قشر بازه زمانی بیشتری را دربر گیرد. کوه‌خواهی افزود: در این قشر زحمت‌کش جامعه که گستردگی زیادی دارد، نحوه و میزان توزیع سهام عدالت مبهم جلوه می‌کند و چنانچه واگذاری‌های دولتی اندک باشد، سهام عدالت به همه افراد این گروه تعلق نخواهد گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که چرا تا به حال سهام عدالت به قشر کارگر تعلق نگرفته است؟ گفت: به دلیل اینکه تاکنون متولی برای این امر وجود نداشته است، ارائه سهام عدالت به جامعه بزرگ کارگری امکان‌پذیر نبود اما اکنون که کانون شورای عالی کارگری متولی توزیع سهام عدالت شده، هم امکان پیگیری از یک مرجع مشخص پدید آمده و هم کارگران به دست یافتن به این سهام امیدوار شده‌اند.

از سوی دیگر، ولی‌الله صالحی، دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کارگری سراسر کشور درباره تعلق سهام عدالت به کارگران خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه به تازگی این موضوع مطرح شده و کانون شورای عالی کارگری از طریق تشکل‌های کارگری به عنوان متولی این طرح تعیین شده، ما ابتدا اطلاعیه‌ای را به تمامی کانون‌های استانی (۲۸ استان) ارسال کردیم. وی ادامه داد: انجام چنین کاری برای ایجاد هماهنگی صورت گرفته است تا به محض اینکه مذاکره با سازمان خصوصی‌سازی به نتیجه برسد، بستر لازم برای دریافت اطلاعات از جامعه یاد شده فراهم باشد. صالحی افزود: جمعیت کارگران حدود ۵/۷ میلیون نفر است و تعلق سهام عدالت به این تعداد، فرآیند کاری طولانی را می‌طلبد. برای این منظور باید این افراد را در دهک‌هایی تقسیم کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مشخص است که به چه افرادی از این قشر و با چه مدرکی و به چه میزان سهام تعلق می‌گیرد؟ گفت: در این زمینه هنوز برنامه‌ریزی نشده و فعلا مسوولیت انجام این کار را بر عهده گرفته‌ایم. صالحی گفت: در حال حاضر به کانون‌های شوراهای اسلامی کار استان‌ها و همچنین نماینده کارگران و واحدهای کارگری که انجمن صنفی دارند، فراخوان داده شده تا از این منظر کار به طور جدی پیگیری شود. وی افزود: سرعت واگذاری سهام عدالت به کارگران به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی به خصوصی بستگی دارد. بنابراین باید واگذاری جدید وجود داشته باشد تا این امر صورت پذیرد. وی همچنین اظهار داشت: درباره انجام این کار به سازمان خصوصی‌سازی نیز اعلام آمادگی کرده‌ایم.