ماجراجویی خودروی فرانسوی

فروش خودروی فرانسوی ساندرو استپ‌وی بار دیگر حاشیه‌ساز شد؛ به‌طوری‌که ظرف هفته گذشته در کمتر از یک ساعت، پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه از این خودرو به فروش رفت. هرچند دست‌اندرکاران بازار، تحلیل‌های متفاوتی از میزان استقبال مشتریان به این خودروی فرانسوی دارند، اما هر چه هست دخالت دلالان و نمایندگی‌ها را در خرید این خودرو نمی‌توان نادیده گرفت. به‌طوری‌که در پیش فروش اولیه ساندرو استپ‌وی، شرکت سایپا به‌دلیل عدم ساماندهی فروش این خودرو از سوی شورای رقابت و حتی مجلس شورای اسلامی تذکر گرفت. اما طبق گفته مدیر فروش سایپا، ۳۶۰ هزار کاربر برای خرید این خودرو به پایگاه فروش اینترنتی سایپا مراجعه کردند و در مجموع پنج هزار و ۵۰۰ دستگاه خودرو، در کمتر از یک ساعت فروخته شده است.

به اعتقاد برخی از دست‌اندرکاران بازار یکی از دلایل استقبال مشتریان از این خودرو، پیش‌پرداخت نسبتا کم بوده است به‌طوری‌که در ثبت‌نام این خودرو ۲۵۰ میلیون ریال بابت پیش‌پرداخت دریافت شده و مابقی نیز در زمان تحویل که فروردین یا اردیبهشت‌ماه عنوان شده، مطابق قیمت روز از مشتریان دریافت خواهد شد. اما با اینکه مدیر فروش سایپا از شرکت رنو خواستار افزایش ظرفیت تولید این خودرو شده و حتی وعده یک پیش ثبت‌نام دیگر را تا قبل از سال جدید به مشتریان داده است با این حال طی هفته جاری و همزمان با اعلام فروش این خودروی فرانسوی بسیاری از مشتریان یا در مقابل نمایندگی‌های سایپا صف کشیده بودند یا در سایت اینترنتی فروش ساندرو استپ‌وی به‌دنبال خرید این خودرو بودند، این در شرایطی است که در هر دو مسیر به بن‌بست رسیدند و امکان ثبت‌نام این خودرو را پیدا نکردند.

در این زمینه برخی از دست‌اندرکاران صنعت خودرو با توصیف اینکه در ثبت‌نام اولیه نیز مشکلات این‌چنینی رخ داد بر ریشه‌یابی فروش خودروهای جدید و بازار دلالی این خودروها تاکید دارند. با این حال اگرچه خودروهای جدیدی که وارد بازار می‌شوند همیشه با استقبال مشتریان مواجه هستند، اما کارشناسان معتقدند که نیمی از استقبال یاد شده به دلالانی برمی‌گردد که در پی کسب سود از این مسیر هستند. بر این اساس خودروهای جدیدی که طی سال‌های گذشته از سوی خودروسازان به بازار عرضه شده با هجوم اولیه مشتریان همراه بوده است. این در شرایطی است که بعد از اتمام مرحله ثبت‌نام، فاکتورهای فروش به چندین برابر قیمت فروش از سوی دلالان یا حتی نمایندگی‌ها در بازار به فروش رفت. نمونه آخر آن شاید خودروی دنا بود که ۱۰ میلیون تومان بالای قیمت واقعی فروش می‌رفت. این اتفاق هر چند برای هر خودروی تازه‌واردی به بازار رخ داده، اما خودروسازان هیچ راهکار عملی برای جلوگیری از اتفاقات این‌‌چنینی ندارند و هر بار خودروهای جدید در دام دلالان می‌افتند و مشتریان واقعی از دستیابی به آن محروم می‌شوند. در مورد آخر که مربوط به فروش ساندرو استپ‌وی بود پس از آنکه سایپایی‌ها این خودرو را پیش فروش کردند، مشتریان استقبال زیادی از این خودرو به عمل آوردند و در نتیجه قیمت آن نیز در بازار به شدت گران شد. از همین رو گروه خودروسازی سایپا تصمیم گرفت برای شکستن حباب قیمتی و از بین بردن بازار سیاه، پیش فروشی دوباره را برای استپ‌وی در نظر بگیرد. بر این اساس مرحله ثبت‌نام اولیه فروش خودروی رنو «ساندرو استپ‌وی» از ساعت ۱۱ روز شنبه ۳ مهرماه آغاز شد و بنابر اعلام مدیر بازاریابی و فروش این شرکت در مدت کمتر از ۳۰ دقیقه ۴۰۰۰ دستگاه خودرو به فروش رسید. با فروش رفتن این میزان خودرو و جاماندن مشتریان از خرید آن، رضا شیوا، رئیس شورای رقابت با اشاره به ارسال شکایات متعدد درخصوص عدم رعایت اصل برابری و عدالت در فروش این خودروی فرانسوی تاکید کرده بود که شورا بعد از بررسی این موضوع تذکرات لازم را به سایپا داد.

وی با بیان اینکه این موضوع با توجه به دریافت شکایات بسیار از سوی مصرف‌کنندگان در شورای رقابت مورد بررسی قرار گرفت اظهار کرد که در این شکایات، مردم اعلام کرده بودند که شرایط برابری در این فروش نبوده و تعدادی از بنگاه‌داران به نام خریدار موفق به خرید شده‌اند. اما شرکت سایپا در جواب تذکر رئیس شورای رقابت اعلام کرده بود که این میزان استقبال را پیش‌بینی نکرده و حتی شرکت یاد شده تاکید کرده که در فروش‌های بعدی برای رعایت حقوق خریداران اقدامات لازم انجام شود.حال در مرحله دوم فروش نیز این الزامات رعایت نشد و مشتریان باز هم از خرید ساندرو استپ‌وی باز ماندند.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو عنوان می‌کند که خودروسازان می‌توانند با تمهیداتی از پیش تعیین شده نسبت به گسترش دلالی در فروش خودروهای جدید نقش جدی داشته باشند، این در شرایطی است که نمایندگی‌ها خود پایه اصلی این دلالی‌ها محسوب می‌شوند. وی تاکید می‌کند که برخی از نمایندگی‌ها با خرید این خودروها هم بازار دلالی ایجاد می‌کنند و هم افزایش قیمت آن را برای دوره‌ای طولانی رقم می‌زنند. این کارشناس همچنین عنوان می‌کند که خودروسازان به‌راحتی می‌توانند با مدیریت فروش از دلالی جلوگیری یا حتی به تخلفات نمایندگی‌ها رسیدگی کنند. این در شرایطی است که آنها به‌راحتی از کنار این تخلفات می‌گذرند و وعده ثبت‌نام دیگر را برای شکست حباب قیمتی می‌دهند حال آنکه در مرحله دوم نیز بار دیگر همان دلالان و نمایندگی‌های متخلف اقدام به خرید می‌کنند.