گروه خودرو - رکود به وجود آمده در صنعت خودروسازی در جهان و همچنین کاهش تقاضا برای خرید خودرو منجر به آن شده که طی سال‌های گذشته شرکت‌های خودروساز به منظور حفظ بازار خود استفاده از تکنولوژی‌هایی که موجب کاهش قیمت تمام شده خودرو می‌شود را در دستور کار قرار دهند، به طوری‌که هم‌اکنون خودروسازها در رقابت فشرده‌ای ساخت خودروهایی با مصرف سوخت و آلودگی کمتر در چارچوب استانداردهای موجود و با حداقل هزینه ساخت را در برنامه کاری خود قرار داده‌اند.

رقابت به وجود آمده در بازار جهانی خودرو موجب شده تا شرکت‌های مذکور هر روز با ارائه طرح‌های جدید عرصه را بر رقبای ضعیف تنگ‌تر کنند. در‌این راستا به کارگیری فناوری‌های پیشرفته در ساخت قطعات خودرو از جمله سیستم انتقال قدرت یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر خوردوسازان به آن پرداخته‌اند.

ایجاد تغییرات در گیربکس‌های اتومات را می‌توان از جمله تغییراتی دانست که خودروسازان هم اکنون به آن پرداخته‌اند تا به‌این طریق قیمت تمام شده محصولات خود را کاهش دهند.

شرکت BMW را می‌توان اولین شرکتی دانست که نسل جدید گیربکس‌های اتوماتیک را طراحی و تولید کرد. در ‌این نوع گیربکس‌ها از مکانیسم گیربکس دستی استفاده شد، به طوری‌که مبنای کار برای طراحی گیربکس اتومات جدید گیربکس دستی قرار گرفت و برای دو حالته شدن گیربکس خودرو نیز تغییراتی روی دنده و کلاج خودرو صورت گرفت، به عبارت بهتر، در‌این نوع گیربکس‌ها ساختار گیربکس دستی، دستکاری نشد بلکه تنها تعدادی ربات روی دنده و کلاچ کار گذاشته شد و به‌این طریق گیربکس جدیدی با هزینه‌ای در حدود یک دوم تا یک سوم گیربکس‌های اتومات طراحی و به بازار عرضه شد. هزینه پایین‌ این نوع از گیربکس‌ها نسبت به گیربکس‌های دنده اتومات موجب استقبال آن در بازار خودرو شد به طوری که در حال حاضر در حدود هفت‌درصد بازار اروپا از‌این سیستم استفاده می‌کنند و کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که‌این تعداد تا سال ۲۰۱۳ به ۲۵‌درصد خواهد رسید، حرکت به سمت‌این نوع گیربکس‌ها در دنیا را می‌توان یک شبه انقلاب در صنعت خودرو‌سازی دانست.

گرایش مردم در دنیا به استفاده از‌این سیستم در حالی رو به افزایش است که با وجود هزینه‌اندک‌این نوع از گیربکس در مقابل گیربکس دنده اتومات هنوز استفاده از آن در کشور ما رواج نیافته است .

اولین نمونه صنعتی گیربکس جدید که در کشور با نام سیستم تعویض دنده الکترونیک(ATM) شناخته می‌شود در سال ۸۵ در کشور طراحی و تولید شد اما تولید و استفاده از‌این گیربکس به دلیل عدم حمایت دولت از آن با تاخیر دو ساله همراه بود به طوریکه با گذشت دو سال از تولید نمونه صنعتی‌این گیربکس، در سال گذشته نصب آزمایشی‌این سیستم به صورت محدود روی تندر ۹۰ آغاز شد و پس از کسب استانداردهای مد نظر از سوی موسسه استاندارد استفاده از‌ گیربکس جدید به معلولین اختصاص یافت و به‌این طریق استفاده از آن به صورت انبوه غیر ممکن گردید.

عدم سرمایه گذاری از سوی دولت برای استفاده انبوه از‌این نوع گیربکس در حالی است که مصرف سوخت خودروهای مجهز به گیربکس دنده اتومات در حدود ۱۵ تا ۲۰‌درصد بیشتر از گیربکس‌های دستی است و از آنجاکه گیربکس‌های جدید نیز برپایه گیربکس‌های دستی طراحی شده‌اند مصرف سوخت آنها به مراتب کمتر از نوع اتومات خواهد بود که‌این امر موجب می‌شود تا استفاده از‌این نوع گیربکس‌ها در شرایط کنونی که طرح سهمیه‌بندی در حال اجرا است و حذف یارانه سوخت نیز قابل پیش‌بینی است، با استقبال مواجه شود. بر اساس اظهارات مسوولان شرکت پارس خودرو نصب گیربکس ATM هزینه‌ای در حدود ۳۰۰‌هزار تومان در بر دارد که می‌توان گفت‌این هزینه در مقایسه با قیمت خودروهای دنده اتومات بسیار باصرفه‌تر است زیرا تفاوت قیمت خودروهای دنده اتومات در مقایسه با خودروهای دستی در حدود یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که در صورت استفاده از‌این نوع گیربکس می‌توان قیمت خودروهای اتومات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

به گفته مسوولان شرکت پارس خودرو نصب‌این نوع گیربکس در حال حاضر به صورت آپشن روی خودرو تندر ۹۰ و به صورت سفارشی برای خودرو معلولین نصب می‌شود و در صورت اخذ مجوز از سوی موسسه استاندارد نصب آن روی پراید نیز به زودی آغاز خواهد شد.

به گفته مقنی مدیر پروژه خودرو معلولین شرکت پارس خودرو در گیربکس ATM‌، گیربکس به صورت دوحالته عمل کرده و در صورت نیاز با فشار دکمه‌ای که روی دنده تعبیه شده خودرو به صورت اتومات در آمده و در غیر‌این صورت راننده شرایط استفاده از گیربکس دستی را دارد.

وی در ادامه می‌گوید: علاوه بر‌این نوع گیربکس، گیربکس دیگری نیز برای معلولین دو پا طراحی شده که در ‌این نوع گیربکس، کلاچ به‌طور کامل حذف شده و خودرو به صورت اتومات کار تعویض دنده را انجام می‌دهد. مقنی در پاسخ به‌ این پرسش که چرا‌ این نوع گیربکس روی تمام خودروهای تولیدی در پارس خودرو نصب نمی‌شود نیز اظهار داشت: در حال حاضر‌این نوع گیربکس تنها روی خودروهای معلولین نصب می‌شود و عدم تمایل شرکای تجاری به نصب‌ این تجهیزات موجب شده تا امکان نصب آن روی تمام محصولات وجود نداشته باشد. وی در ادامه می‌گوید: در حال حاضر رایزنی با شرکت‌های رنو و نیسان برای اخذ مجوز جهت نصب‌ این سیستم‌ها آغاز شده و در صورت حصول مذاکرات نصب ‌این سیستم‌ها روی سایر محصولات شرکت نیز آغاز خواهد شد.

مقنی در ادامه از صادرات‌این نوع خودروها به کشور عراق خبر داده و در‌این خصوص می‌گوید: مذاکرات برای صادرات‌این نوع خودروها آغاز شده و طی چند ماه آینده اولین محموله از خودروهای معلولین به کشور عراق صادر خواهد شد .

اظهارات مدیر پروژه خودرو معلولین شرکت پارس خودرو مبنی بر صادرات‌این خودروها در حالی است که از مجموع ۱۲‌هزار نفری که برای دریافت خودرو معلولین ثبت نام کرده‌اند تاکنون ۵۰۰‌‌خودرو به متقاضیان تحویل شده است.