تمرکز روی مرغ، گوشت قرمز را گران کرد

ریحانه مظاهری- اوایل سال ۸۶ بود که افزایش قیمت مواد پروتئینی از جمله گوشت قرمز و مرغ چنان روند افزایشی داشت که مسوولان را به فکر تنظیم بازار این فرآورده‌ها انداخت. بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد داد تا تنظیم بازار گوشت و مرغ را که جزو وظایف وزارت بازرگانی بود بر عهده بگیرد و به این ترتیب تنظیم بازار این محصولات به وزارت جهاد واگذار شد تا این وزارتخانه مرغ و مواد پروتئینی را با نرخ مصوب و دولتی به مردم عرضه کند.

قیمت گوشت و مرغ در طول سال ۸۶ روند افزایشی آرامی را طی کرد؛ اما در اسفند ماه سال گذشته قیمت گوشت قرمز و مرغ چنان شتابی به خود گرفت که وعده‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر تنظیم بازار گوشت و توزیع دولتی گوشت قرمز و مرغ را زیر سوال برد.

به طوری که با وجود اینکه مقرر شده بود قیمت گوشت ومرغ در ایام عید تا حدی روند کاهشی داشته باشد، قیمت این فرآورده‌ها روند افزایشی به خود گرفت و با وجود اینکه قیمت‌های مصوب گوشت قرمز و مرغ منجمد در هر کیلو ۴۶۰۰ و ۱۷۵۰ تومان اعلام شده بود، قیمت گوشت قرمز همان قیمت حدود ۱۰۰۰۰تومان پیش از سال جاری بود و قیمت مرغ نیز به کیلویی ۲۸۰۰ تومان نیز رسید.

این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی قبل از سال از ذخیره‌سازی ۷۰هزار تن گوشت مرغ برای کنترل قیمت آن خبر داده بود. اما عباس قلی‌زاده، رییس سازمان بازرگانی استان تهران از افزایش شکایت‌های مردمی در ایام تعطیلات نوروزی درباره وضعیت قیمت گوشت و مرغ خبر داد و دلیل آن را توزیع نامطلوب این فرآورده‌ها از سوی وزارت جهاد دانست.

احتمال کمبود گوشت قرمز در سال جاری

کاظم احمدی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی تهران در گفت‌و‌گو با ایسنا، دلیل توزیع نامناسب و افزایش قیمت گوشت و مرغ را این گونه شرح داد که در روزهای پایانی سال صدور حواله گوشت‌های یخی وارداتی از سوی سازمان پشتیبانی امور دام کشور برای واحدهای صنفی و قصابی‌ها متوقف شد و در آن روزها تنها موفق به توزیع ۱۰ تن بار شدیم.

به گفته وی تمرکز وزارت جهاد کشاورزی در ایام آخر سال و نوروز بر ذخیره‌سازی و توزیع گوشت مرغ بود و به همین دلیل توزیع گوشت قرمز توسط قصابی‌ها کاهش و قیمت آن افزایش یافت.

وی با ابراز نگرانی درباره افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در سال‌جاری گفت: در حال حاضر با توجه به قیمت بالای گوشت قرمز بسیاری از دامداران و گله‌داران به کشتار بره‌ها اقدام می‌کنند که این امر موجب می‌شود در یکی دو ماه آینده دوباره با کمبود گوشت قرمز مواجه شویم.

به گفته وی در حال حاضر قیمت بارکرد گوشت گوسفند از کشتارگاه به قصابی‌ها هر کیلو ۷۵۰۰ تومان است که این رقم با محاسبه ضایعات هزینه حمل‌ونقل و سود خرده فروشی‌ها به هر کیلو ۱۰هزار تومان برای گوشت با کیفیت می‌رسد.

مقدم‌نیا رییس اتحادیه مرغداران گوشتی نیز افزایش قیمت اخیر مرغ را مبنی بر افزایش و تغییرات نرخ‌های تمام شده نهاده‌های مورد نیاز از جمله ذرت و سویا عنوان کرد.

وی با اعلام این مطلب که در تولید و توزیع مرغ هیچ مشکلی در ایام تعطیلات وجود نداشت، افزود: تنها حمایت دولت و اعلام میزان درصد توافقی از سوی دولت می‌تواند عامل ساماندهی قیمت‌های مرغ و تخم مرغ باشد.

توضیح وزارت بازرگانی

شجاع‌الدین بازرگانی معاون پارلمانی وزیر بازرگانی در خصوص دلایل روند افزایشی قیمت مرغ و گوشت قرمز در طول ایام تعطیل ما را به طرح این پرسش با مسوولان وزارت جهاد کشاورزی فرا می‌خواند و اظهار می‌کند که با پیشنهاد این وزارتخانه تنظیم بازار فرآورده‌های پروتئینی و مرغ به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شده و تمام مراحل از تولید تا تامین نهاده‌ها و تنظیم بازار بر عهده آنها است.

وی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» افزود: بر این اساس تمام منابع اعتباری لازم، یارانه گوشت و مرغ و مابه‌التفاوت قیمت تمام شده نیز از سوی دولت در اختیار وزارت جهاد قرار گرفت؛ اما متاسفانه همچنان شاهد روند افزایشی قیمت این فرآورده‌ها طی چند ماه اخیر بوده‌ایم.

قائم مقام وزیر بازرگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر ایرادات وارده به عملکرد وزارت جهاد در خصوص تنظیم بازار مرغ و گوشت تصریح کرد: مسلما نقاط اشکال وجود داشته است که به نظر من بیشتر به شبکه‌های توزیع و چگونگی ذخیره‌سازی برمی‌گردد.

وی ادامه داد: ذخیره‌سازی شامل دو بخش ذخیره کردن و عوامل تولید که می‌توانند ذخیره کنند باز می‌گردد که معاونت امور دام به عنوان متصدی سیاست‌گذاری فرآیند تولید باید از ابتدا مدیریت صحیحی را بر روند تولید تا توزیع اجرا کند تا هم تولیدکننده به منافع خود برسد و هم مصرف‌کننده با افزایش ناگهانی قیمت مواجه نشود.

معاون پارلمانی وزیر بازرگانی همچنین با اشاره به افزایش هزینه‌های جاری گفت: با افزایش هزینه‌های تولید قیمت مرغ و گوشت نیز با افزایش مواجه می‌شود.

طبیعی است که شناخت اطلاعات دقیق از نیاز بازار و کنترل نوسانات قیمت و شارژ به موقع بازار سبب کنترل بازار یک فرآورده خواهد شد.

مثل اقداماتی که وزارت بازرگانی در بحث میوه انجام داد و سبب شد نسبت به سال قبل با کاهش مطلوب قیمت مواجه شویم.

وی از پاسخ به سوال ما مبنی بر عدم برنامه‌ریزی صحیح و اشکالات عملکردی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تنظیم بازار گوشت و مرغ خودداری کرد و افزود: همه مسائل به برنامه‌‌ریزی صحیح در خصوص تعریف شبکه‌های گسترده توزیع برمی‌گردد که با در نظر گرفتن فاکتورهای لازم در یک بخش می‌توان مدیریت دقیقی برای تنظیم بازار داشت.

کمیته مرغ

با وجود مشکلاتی که از سوی مسوولان تنظیم بازار مرغ و گوشت مطرح می‌شود، همچنان شاهد شتاب قیمت این فرآورده‌ها به خصوص در سطح شهر تهران هستیم.

در همین حال استاندار تهران از تشکیل کمیته‌ای برای بررسی افزایش قیمت مرغ خبر داد و افزود: از افزایش قیمت گوشت مرغ جلوگیری می‌کنیم.

کامران دانشجو استاندار تهران در آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی توسعه استان گفته بود: در استان تهران روزانه یک‌هزار و ۱۰۰تن مرغ توزیع می‌شود و این در حالی است که نیاز روزانه مردم استان تهران ۸۰۰تن است؛ اما برای جلوگیری از افزایش قیمت روزانه یک‌هزار و ۱۰۰تن مرغ در بازار عرضه می‌شود.

وی همچنین فعالیت ۲۱ نمایشگاه با ۳هزار و ۶۰ غرفه در سطح استان تهران را برای عرضه تمامی مایحتاج مردم قابل قبول ارزیابی کرده و همچنین روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی از عرضه گوشت مرغ با قیمت مصوب ۱۶۵۰ تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه خبر داد.

بر اساس این گزارش، مدیر عامل شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه طی نامه‌ای به اسکندری وزیر جهاد کشاورزی از عرضه گوشت مرغ منجمد با قیمت ۱۶۵۰ تومان در این فروشگاه‌ها خبر داد.

در این نامه مدیر عامل فروشگاه‌های رفاه اعلام کرده است: مرغ منجمد خریداری شده از شرکت پشتیبانی امور دام کشور عینا با قیمت مصوب در فروشگاه‌های رفاه عرضه شده است.

این گزارش می‌افزاید: در اجرای مصوبات دولت در زمینه تنظیم بازار، فروشگاه رفاه مرغ‌های خریداری شده قبلی از سایر شرکت‌ها را نیز از تاریخ ۲۱/۱۲/۸۶ با نرخ ۱۶۵۰ تومان به مردم عرضه کرده است.