سلسبیل در مشت دست‌فروش‌ها

میرمحمد طجوزی

هفته‌های پایانی سال، همیشه لحظات مهم و بسیار پرمخاطره‌ای برای تمام افراد جامعه محسوب می‌شود. از خانم‌های خانه‌دار گرفته تا نان‌آورهای خانه این روزها، روزهای سختی را پشت‌سر می‌گذارند. عکس: آکو سالمی

خانه‌تکانی، خرید یا تعویض لوازم خانه، خرید پوشاک، تهیه میوه و... را باید فقط و فقط قبل از روز پایانی سال انجام دهند، اما با این همه ترافیک و شلوغی که در خیابان‌ها دیده می‌شود، دیگر کمتر کسی می‌تواند سری به فروشگاه‌های گسترده در چهارگوشه شهر بزند. نه، لازم نیست نگران باشید. هستند کسانی که کار شما را آسان‌تر کنند. غریبه هم نیستند، همان دست‌فروش‌هایی که در این روزها بازارشان داغ و پرحرارت است کار شما را آسان کرده‌اند؛ چرا که هنگام عبور و مرور در خیابان می‌توانید به راحتی هر جنسی را که احتیاج دارید، تهیه کنید. آن هم با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های فروشگاه‌ها. حالا کیفیت این کالاها را چه کسی تایید و ضمانت می‌کند، معلوم نیست.

هم‌اکنون که هفته پایانی سال ۱۳۸۶ را پشت‌سر می‌گذاریم، شهرمان نیز حال و هوای دیگری به خود گرفته است.

در هر گوشه و کنار شهر که خوب نگاه کنید عده‌ای جمع شده‌اند و مشغول عرضه کالاهای خود هستند «بدوبدو حراجش کردم»، «آتیش زدم به مالم»، «مثل حاجی‌فیروز این حراج سالی‌ یه‌روزه» و... جملاتی است که سر زبان فروشندگان افتاده و این دست‌فروش‌ها هستند که با جملات خود مشتری‌ها را دعوت به خرید از اجناسشان می‌کنند.

از جمله خیابان‌هایی که در این روزها به عنوان یکی از مراکز خرید و تهیه انواع کالا مورد استفاده قرار می‌گیرد، خیابان رودکی یا همان سلسبیل است. این خیابان همه‌ساله شهروندان بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. البته کالای موجود در این بازار به کیف و کفش و پوشاک خلاصه نمی‌شود. بلکه این دست‌فروشان هستند که بدون قناعت به صنف خاصی هر کالایی که تقاضای بالا داشته باشد را تهیه می‌کنند و در این بازار اقدام به عرضه و فروش آن می‌کنند. دست‌فروشان اغلب اجناس خود را از بازار تهیه می‌کنند یا چوب حراج به چیزهایی می‌زنند که دیگر از مد افتاده و در مغازه‌های بالای شهر و لوکس‌فروشی‌ها مشتری آنچنانی ندارند. یک دست‌فروش که می‌آید همه کنار او جمع می‌شوند و هنوز بساطش را پهن نکرده اقدام به خرید از او می‌کنند.

البته حراجی تنها متعلق به دست‌فروش‌های سلسبیل نیست، بلکه اکثر مغازه‌دارهای این منطقه نیز اقدام به عرضه کالاهایشان به صورت حراجی کرده‌اند.

مهدی اکرمی یکی از بوتیک‌داران این خیابان است، وی درباره علت به حراج درآوردن اجناس فروشگاه خود می‌گوید: تقریبا از اواخر بهمن ماه اقدام به فروش به صورت حراجی می‌کنیم؛ زیرا پایان سال نزدیک است و ما نمی‌توانیم جنس‌هایمان را برای سال جدید نگه داریم، چرا که از مدل لباسی که در سال جدید

می‌آید هیچ اطلاعی نداریم و از سویی دیگر برای حسابرسی سالانه خود بهتر است اجناس را با سود کمتر بفروشیم تا متضرر نشویم.

اما فروشنده دیگری می‌گوید: اکثر لباس‌هایی که در ایام نوروز توسط برخی از فروشگاه‌ها و دست‌فروش‌ها فروخته می‌شود. جنس‌های بنجلی است که طی سال جمع شده و به خاطر اینکه بتوانند آنها را آب کنند با قیمت‌های پایین‌تر، حراجی را بدنام می‌کنند.

به هر حال هر چه باشد تمام اجناس حراجی که در خیابان رودکی فروخته می‌شود بی‌کیفیت نیست و با کمی صبر و حوصله می‌توان جنس مورد نظر خود را با قیمتی پایین‌تر از فروشگاه‌های دیگر تهیه کرد. همه نوع جنس با قیمت‌های متفاوت را می‌توانید با یک جست‌وجوی چند دقیقه‌ای پیدا کنید. فقط کافی است کمی حوصله کنید و از تجربه بد بزرگ‌تر‌ها برای خرید بهتر استفاده کنید جالب است.

از کیف و کفش گرفته تا پسته و آجیل و لوازم چینی و... همه چیز در این خیابان با قیمت نسبتا پایین‌تری از سایر فروشگاه های شهر دیده می‌شود ولی باز هم این مردم هستند که گله‌مند گرانی هستند و بیزار از خرید اجناس گران‌قیمت، به دنبال روزنه‌های ارزانی این خیابان را بالا و پایین می‌کنند تا شاید جنس مورد نظر خود را با کیفیت درجه دو هم شده پیدا کنند البته قیمت مهم‌تر از کیفیت است. اما به هر حال اقشار کم‌درآمد جامعه هم به دنبال خرید کالای مرغوب هستند. در هر صورت به آن دسته از عزیزانی که وقت لازم و پول کافی دارند پیشنهاد می‌کنیم سری به این خیابان بزنند، در دو طرف این خیابان گذشته از مغازه‌های زنجیربافش، دست‌فروش‌ها در انتظار جیب‌های شما هستند تا هم آنها سودهای شب عید خود را ببرند و هم اینکه شما بتوانید اجناس مورد نیاز خود را با قیمت مناسب‌تری تهیه کنید.

جدی بگیرید

در این ایام تبلیغات حراجی وسیله بسیار مناسبی برای جذب مشتری شده است، لذا با دیدن اولین حراجی اقدام به خرید نکنید.

برای مطمئن شدن و یافتن قیمت اصلی کالای موردنظرتان، به چند فروشگاه مراجعه کنید و با پرسیدن می‌توانید قیمت اصلی آن کالا را پیدا کنید.

با توجه به شلوغی خیابان‌ها و ترافیکی که امروز شاهد آن هستیم حتی‌المقدور زمان خرید خود را ساعات پایانی روز قرار دهید و از آن جایی که فروشگاه‌ها تا ساعت ۱۲ شب بیشتر دایر نیست بهترین زمان ساعت ۲۱ و ۲۲ برای یک خرید مناسب است.

اگر واقعا برای خرید نوروزی نیاز به خرید دارید با توجه به ارزانی قیمت لباس‌های فصل‌های دیگر، فقط لباس مناسب با ایام عید را تهیه کنید؛ چرا که پوشاکی که برای سایر فصل‌ها مناسب باشد دیگر از مد افتاده و از بورس خارج شده است.