مروری بر اسکار از ابتدا تا امروز

جایزه آکادامی اسکار آمریکا از سال ۱۹۲۹ و با ورود صدا به عرصه سینما آغاز گردید و نام اسکار رسما از سال ۱۹۳۹ بر آن نهاده شده است. این جایزه در طی ۷۷ سال گذشته بدون یک دوره وقفه هر ساله برگزار شده است و در طی دهه‌های مختلف ستارگان و کارگردانان برجسته صنعت سینما در این عرصه درخشیده‌اند.

از اواخر دهه ۱۹۲۰ و با خروج فیلم‌های صامت از عرصه تولید تا نمایش اولین فیلم رنگی و استفاده از تصاویری که به کمک کامپیوتر تولید می‌شود در قرن ۲۱ همه و همه نشان‌‌دهنده پیدایش و از میان رفتن سبک‌های گوناگونی بوده‌اند که در دهه‌های مختلف با استقبال چشمگیر مخاطبان صنعت و هنر سینما مواجه شده است که همگی آنها با ورود ویژگی جدیدی در دنیای تصویر جای خود را به تکنولوژی روز داده است.

اولین مراسم اسکار یا در واقع جایزه آکادمی‌در سال ۱۹۲۸ در هتل روزولت هالیوود در یک مراسم رسمی‌در تالار «بلاسام» برگزار گردید.

در آن سال فیلم «بالها» (Wings ) محصول ۱۹۲۷ جایزه بهترین فیلم و امیل یانینگز برای بازی در فیلم «جسم یا همه تن» جایزه بهترین بازیگر مرد و جنت گینور برای بازی در فیلم «آسمان هفتم» جایزه بهترین بازیگر زن را برد.

در دهه ۱۹۳۰ اسپنسر تریسی، کلارک گیبل، بت دیویس و کاترین هپبورن برنده جایزه اسکار شدند و هر چهار تن بعدها و در دهه‌های بعد نیز برنده جایزه اسکار شدند.

فرانک کاپرا در مقام کارگردان در دهه ۱۹۳۰ سه بار جایزه اسکار را برد و جان فورد نیز اولین اسکار از چهار اسکار بهترین کارگردانی را در همین دهه برای فیلم «خبرچین» گرفت.

در سال ۱۹۳۵ فیلم «یک شب اتفاق افتاد» به کارگردانی فرانک کاپرا نخستین فیلمی‌بود که پنج جایزه را یک‌جا برد.

در سال ۱۹۴۰ فیلم بربادرفته بیشتر جوایز اسکار را از آن خود کرد.

در سال ۱۹۴۱ «ربکا» ساخته هیچکاک جایزه بهترین فیلم را برد ولیکن از آنجایی که این جایزه به طور معمول به تهیه‌کننده اهداء می‌شود آلفرد هیچکاک هرگز به جایزه اسکار دست پیدا نکرد هرچند چندین بار در سال‌های بعد نیز نامزد دریافت بهترین کارگردانی گردید.

مارلون براندو در دهه پنجاه پنج بار نامزد دریافت اسکار شد و در نهایت در سال ۱۹۵۴ به‌خاطر بازی در فیلم «در بارانداز» جایزه اسکار را در آغوش گرفت.

کاترین هپبورن در مجموع دوازده بار نامزد اسکار شد و چهار بار دستش به این جایزه رسید و همچنان این رکورد برای هیچ بازیگری تکرار نشده است.

در سال ۱۹۵۲ که اسکار بهترین فیلم به« یک آمریکایی در پاریس» در رقابت با فیلم «اتوبوسی به نام هوس» داده شد که باعث تعجب تمام علاقه‌مندان سینما گردید.

یکی از موفقترین فیلم‌های دهه ۱۹۶۰ «بن هور» بود که توانست ۱۱ جایزه اسکار را از آن خود کند و توانست تمامی رکوردهای قبلی را در این زمینه بشکند.

در سال ۱۹۶۴ سیدنی پواتیه اولین بازیگر سیاهپوستی بود که جایزه اسکار بهترین بازیگری را برد. در سال ۱۹۶۷ آکادمی‌سرانجام مشکل اعطای جایزه اسکار به آلفرد هیچکاک را با دادن جایزه دستاورد عمر هنری حل کرد. این تنها باری بود که دست هیچکاک به مجسمه اسکار رسید و او در مراسم تنها گفت: «ممنون!» و از صحنه پایین آمد.

در سال ۱۹۶۹ فیلم «ادیسه فضایی۲۰۰۱» - در ایران به نام راز کیهان شناخته می‌شود - ساخته استنلی کوبریک در رشته بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در کسب جایزه ناکام ماند در حالی که از این فیلم به‌عنوان یکی تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما نام برده می‌شود.

در سال ۱۹۷۱ آکادمی‌بار دیگر به تصحیح یکی از اشتباهاتش اقدام کرد و به اورسن ولز یک اسکار افتخاری داد. همچنین در سال ۱۹۷۱ اولین بازیگر جایزه اسکار را نپذیرفت و «جورج سی اسکات» پیش از مراسم پیغام داد که برای دریافت جایزه نخواهد رفت.

در سال ۱۹۷۲ آکادمی به چارلی چاپلین هم یک اسکار افتخاری اهدا نمود که بسیاری لحظه دریافت جایزه او را عاطفی‌ترین لحظه در تاریخ اسکار نامیدند.

در سال ۱۹۷۴ فیلم «نیش» با بازی پل نیومن و رابرت ردفورد با پشت سر گذاشتن «دیوارنگاری‌های آمریکایی و جن‌گیر» برنده اسکار شد و سه سال بعد، «راکی» با بازی سیلوستر استالونه با پشت سرگذاشتن «راننده تاکسی» مارتین اسکورسیزی و «همه مردان رییس‌جمهوری» آلن جی پاکولا جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برد.

در سال ۱۹۷۸ «جنگ ستارگان» ساخته جورج لوکاس موفق به کسب هفت جایزه اسکار در رشته‌های فنی شد.

در سال ۱۹۸۱ رابرت دنیرو پس از چهار بار نامزد شدن اسکار بهترین بازیگر مرد را سرانجام برای بازی در فیلم «گاو خشمگین» از آن خود کرد.

در سال ۱۹۹۹ شکسپیر عاشق جایزه اسکار بهترین فیلم را از آن خود کرد.

در سال ۱۹۹۱ کوین کاستنر با فیلم «با گرگ‌ها می‌رقصد» که جایزه اسکار بهترین فیلم را گرفت توانست جایزه بهترین بازیگر مرد را نیز از آن خود کند.استیون اسپیلبرگ در سال ۱۹۹۴ جایزه اسکار بهترین فیلم را برای «فهرست شیندلر» از آن خود کرد و این فیلم در ۱۲ رشته نامزد اسکار بود و هفت جایزه را برد.در سال ۱۹۹۸تایتانیک اسکارها را درو کرد، این فیلم از ۱۴ رشته نامزد توانست ۱۱ اسکار را به خانه ببرد.

«دلاور» ساخته مل گیبسون در سال ۱۹۹۶ اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را گرفت.در مراسم اسکار سال ۲۰۰۱ گلادیاتور از مجموع ۱۲ جایزه‌ای که نامزد بود به پنج اسکار دست یافت. در سال ۲۰۰۲ نیز هالی بری اولین زن سیاهپوستی بود که به مجسمه اسکار رسید و در همان سال دنزل واشینگتن نیز برنده بهترین بازیگر مرد شد.

در سال ۲۰۰۳ فیلم «شیکاگو» توانست شش اسکار را از آن خود کند.

در سال ۲۰۰۴ «بازگشت پادشاه» که قسمت سوم سه گانه ارباب حلقه‌ها بود تمام جوایز از ۱۱ جایزه ممکن از جمله اسکار بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را برد. در سال ۲۰۰۴ شون پن به خاطر ایفای نقش در «رود مرموز» جایزه اسکار بهترین بازیگری را برد و شارلیز ترون هم به خاطر ایفای نقش یک قاتل در فیلم «هیولا» اسکار بهترین بازیگر زن را ربود.

در دوره گذشته نیز بالاخره مارتین اسکورسیزی پس از بیش از دو دهه نامزد شدن برای دریافت جایزه اسکار با فیلم «از دست رفته» توانست به این مجسمه دست پیدا کند و فیلمش نیز جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.

فارست ویتکر نیز برای بازی در فیلم «آخرین پادشاه اسکاتلند» بهترین بازیگر مرد شد و هلن میرن نیز به خاطر بازی در نقش ملکه الیزابت انگلستان در فیلم «ملکه» توانست نقش اول زن را از آن خود کند. الن آکرین و جنیفر هادسن نیز بازیگران نقش دوم مرد و زن را از آن خود کردند.