اشتباهاتی که همه کارآفرینان مرتکب می‌شوند

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

باهو‌ش‌ترین، زیرک‌ترین و موفق‌ترین کارآفرینان نیز اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند که شاید بسیار احمقانه باشد. دلیل این امر این است که حتی برای سختکوش‌ترین افراد و با آمادگی کامل، چالش‌هایی وجود دارد که یک موسس استارت‌آپ در آن لحظه انتظارش را ندارد. گرچه غیرمنطقی است که انتظار داشته باشیم همه افراد بدون افتادن در دام مشکلات با تمام قوا پیش بروند؛ اما آموختن از اشتباهات کارآفرینان باتجربه‌تر می‌تواند به موسسان جدید کمک کند تا دردسرها و زمان از دست‌رفته را کاهش دهند و منابع خود را حفظ کنند. در مقاله هفته گذشته ۴ اشتباه کارآفرینان بزرگ را بیان کردیم. در مقاله این هفته چهار مورد دیگر را بیان می‌کنیم:

اشتباه ۵: نگرانی بیش از حد در مورد رقابت

جیمز روباخ، مدیرعامل Fluent City (یک مدرسه زبان با شعبه‌هایی در نیویورک، واشنگتن، بوستون و فیلادلفیا که ۳۰۰ معلم و بیش از ۲۳۰۰۰ دانش‌آموز دارد) می‌گوید «تعداد بسیار زیادی از اشتباهات مضحک به تمرکز بر مسائل نادرست برمی‌گردد.» پیش از راه‌اندازی Fluent City، روباخ روی تاسیس تیم سه استارت‌آپ دیگر کار کرده بود. او به یاد می‌آورد «انرژی بسیار زیادی برای دنبال کردن رقبایم صرف می‌کردم. آنها چه کرده‌اند؟ چه اندازه در مورد استراتژی ما می‌دانند؟ اما در نهایت دریافتم که میزان زیادی از وقتم را تلف کرده‌ام.»

درس شماره 5: تمرکز خود را بر آن چیزی بگذارید که می‌توانید کنترل کنید

تفکر در مورد رقابت ذاتا یک اختلال و سردرگمی ایجاد می‌کند. برای شروع موفقیت‌آمیز، یک تیم استارت‌آپ نیاز به وقف همه انرژی خود دارد تا روز به روز خود را بهتر کند. روباخ می‌گوید: «باید تمرکز خود را بر یافتن تناسب بازار محصول، آموختن از مشتریان‌تان، و تکرار سریع بگذارید. باید کنشگرایانه استراتژی خود پیش ببرید. اگر بر رقبایتان تمرکز کرده‌اید، در حالت انفعالی قرار دارید. برای پیروی از آنها احساس فشار می‌کنید. این امر می‌تواند استراتژی شما را به مسیر کاملا اشتباهی بکشاند.»

اشتباه 6: استفاده از مدل‌های جذب مشتری که با وجود محبوبیت، برای شما مناسب نیستند

AND CO یک استارت‌آپ در زمینه نرم‌افزارهای ردیابی صورتحساب است که به فری لنسرها کمک می‌کند تا کسب‌و‌کارشان را راه بیندازند. زمانی که لیف آبراهام به‌عنوان یکی از موسسان و مدیر ارشد اجرایی، آن را شروع کرد، به مشتریان جدید یک مسیر آزمایشی رایگان ۳۰ روزه ارائه داد. آبراهام می‌گوید: «همه این کار را می‌کنند؛ بنابراین این روش باید برای ما هم مفید باشد. اما در واقعیت این‌طور نیست.»

درس شماره 6 : مدل جذب مشتری را با کسب‌و‌کار خودتان متناسب کنید

تیم AND CO آموخت که یک مسیر آزمایشی رایگان ۳۰ روزه به اندازه کافی برای مشتریان متناسب نبوده است تا بتوانند منفعت یک نرم‌افزار صورت‌حساب را درک کنند. لیف می‌گوید: «ما آنچه شروع کرده بودیم را متوقف ساختیم و به یک مدل فری میوم تغییر دادیم؛ در این مدل معمولا یک کالا مانند نرم‌افزار، رسانه، بازی یا خدمات وب به‌صورت رایگان‌ ارائه می‌شود؛ ولی برای دسترسی به امکانات ویژه و خدمات بیشتر، از کاربر یا مصرف‌کننده پول گرفته می‌شود. در این مدل همه چیز براساس استفاده واقعی است و نه زمان.»

اشتباه 7: صرف پول زیاد برای یک محیط کار تجملی

شرکت Tomofun کار خود را به‌عنوان تیمی سه نفره که وظایف خود را از منزل انجام می‌دادند شروع کرد. زمانی که آنها نفر چهارم تیم را استخدام کردند، به یک فضای کار گروهی شیک منتقل شدند. همان‌طور که رشد می‌کردند، محدود‌تر می‌شدند و هزینه اجاره شرکت بسیار گران تمام می‌شد.

درس شماره 7 تنها برای مسائل مهم پول صرف کنید

سرمایه‌گذار رهبر (lead investor) این استارت‌آپ فضای نه چندان جذاب اما رایگان را ارائه داد. آنها پذیرفتند؛ گرچه این فضا هیچ پنجره‌ای نداشت. با پولی که ذخیره شد، این تیم یک مهندس دیگر استخدام کرد. مدیر این شرکت می‌گوید: «پولتان را هدر ندهید، زمانی که مجبور هستید، شتاب کنید و تمرکز خود را بر یک هدف نهایی مثبت بگذارید. مادامی‌که شما اتاقی دارید که متناسب تعداد افرادی است که در اختیار دارید، کارتان درست است. این پول را صرف تیم‌تان، محصول و بازاریابی کنید.»

اشتباه 8: انتظار بیش از حد از یک محصول

زمانی که لی مایر، مدیر ارشد اجرایی و یکی از موسسین Havenly، این کار را شروع کرد؛ تلاش کرد تا همه ویژگی‌هایی که رویای آن را در سر داشت در آن بگنجاند. Havenly یک سرویس آنلاین دکوراسیون داخلی است. مایر می‌گوید: «تلاش می‌کردم تا محصولی بسازم که همه را راضی و خوشنود نگه دارد. سرانجام، یک استارت‌آپ واقعا با محدودیت منابع مواجه است و شما نیاز به تمرکز بر چیزی دارید که به بهترین شکل انجام می‌دهید، در مقابل تفکر وسیع‌تر و تلاش برای اخذ همه تقاضاها.»او در ادامه می‌گوید: «من محصولات و ایده‌های بسیار زیادی را به سرعت معرفی کردم و تیمم نتوانست از آنها حمایت کند و به حمایت از محصول اصلی ما پایان داد.»Havenly که در دنور واقع شده کار خود را از سال ۲۰۱۴ شروع کرد و توانست ۳/ ۱۳ میلیون دلار در دور نخست سرمایه‌گذاری‌ها به‌دست آورد و حدود ۴۰ کارمند نیز دارد.

درس شماره 8: آنچه به بهترین شکل انجام می‌دهید را اولویت‌بندی کنید

مایر باید انتخاب می‌کرد که ابتدا چه ویژگی‌هایی را گسترش دهد. او آموخت که اولویت مشتریان، توانایی ارتباط آسان و موثر با یک طراح داخلی بود. او می‌گوید: «آنچه آنها چندان برایش اهمیتی قائل نیستند ویژگی‌های جذاب غیرضروری است: ابزارهای اندازه‌گیری تجملی، مصورسازی سه بعدی.» افزونه‌هایی که مایر می‌خواست از آغاز وارد کند، از نظر او مهم بود؛ اما او آموخت که مشتری بیشتر در مورد داشتن یک خانه زیبا نگران است و جنبه‌های تکنولوژی به آن اندازه مهم نیستند.