بذرپاش مدیرعامل سایپا شد

گروه خودرو - همزمان با انتصاب احمد قلعه‌بانی به ریاست هیات عامل ایدرو، مهرداد بذرپاش مدیرعامل پارس‌خودرو نیز در راس مدیریت شرکت خودروسازی سایپا قرار گرفت. پس از برکناری مهدی مفیدی از راس تشکیلات سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، علی‌اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن حکم احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل پیشین سایپا را چهارشنبه گذشته برای انتصاب در سازمان گسترش ابلاغ کرد.

پس از قطعیت حکم قلعه‌بانی بسیاری از نگاه‌ها معطوف به صندلی خالی شد که پیش از این قلعه‌بانی در حدود ۶ سال بر آن تکیه کرده بود.

گزینه‌های بسیاری برای مدیرعاملی سایپا مطرح بود. از یک سو مدیران با تجربه صنعت خودرو کشور همچون نجم‌الدین و طاهری در گزینه محرابیان مطرح بودند و از سوی دیگر مهرداد بذرپاش مدیرعامل شرکت پارس‌خودرو که در فروردین ماه سال‌جاری حکم وی برای ریاست بر این شرکت با سابقه خودروسازی کلید خورده بود. هر چند جوان بودن و نداشتن تخصص در صنعت خودروسازی بذرپاش، برای اولین بار بسیاری از نمایندگان مجلس را نسبت به گزینه علیرضا طهماسبی وزیر پیشین صنایع، برای مدیرعاملی پارس‌خودرو به واکنش واداشت؛ اما پیشبرد اموری همچون تسریع در تولید تندر-۹۰ رفع مشکل واردات و تولید خودروی مگان توسط بذرپاش که در دوره‌ای‌ خاص معضلی برای صنعت خودروسازی کشورمان شده بود، نشان داد که بذرپاش می‌تواند از ظرفیت‌های کارشناسی و مدیریتی به خوبی استفاده کرده و تحول‌گرایی را که چندی است در صنعت خودروسازی کشورمان منجمد شده در این صنعت پیش ببرد.

بدین ترتیب محرابیان از میان گزینه‌های مطرح برای این پست در حالی بذرپاش را برگزید که وی امین محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری نیز است.

حال با توجه به حمایت قاطع دولت نهم به خصوص شخص رییس‌جمهوری از بذرپاش این نکته مورد تایید بسیاری از دست‌اندرکاران و کارشناسان خودرو است که اگر بذرپاش تاکنون توانسته پست‌های حساس اقتصادی را در اختیار بگیرد پس دولت برای این مدیر جوان که از اولین آزمون خود در پست مدیر عاملی پارس‌خودرو سربلند بیرون آمده، پست‌های مهم دیگری را حتی در مقام معاونت وزیر صنایع و معادن نیز در نظر گرفته است.

اما آزمون بذرپاش این بار وارد مرحله تازه‌تری شده است؛ چرا که شرکت سایپا با پارس‌خودرو متفاوت است.

این یک واقعیت است که قلعه‌بانی در طول ۵ سال گذشته توانست سهم بازار سایپا را از ۳۵درصد به حدود ۵۲درصد برساند که به اعتقاد کارشناسان پیشرفت خوبی در صنعت خودروسازی به حساب می‌آید.

حال بذرپاش در آزمون جدیدی قرار گرفته تا بتواند توانایی خود را یکبار دیگر در صنعت خودروسازی به منصه ظهور برساند.

نمایندگان شاکی

بسیاری از نمایندگان مجلس که روزهای آخر نمایندگی خود را می‌گذرانند و بیشتر در حوزه‌های انتخاباتی خود حضوری فعال دارند، واکنشی را که نسبت به انتصاب بذرپاش بر ریاست پارس‌خودرو نشان داده و طهماسبی را به مجلس کشاندند، این بار محرابیان را به کمیسیون صنایع و معادن احضار کرده و نسبت به ریاست قلعه‌بانی بر سازمان گسترش انتقاد کردند.

هر چند محرابیان قول بررسی و تجدید نظر در مورد قلعه‌بانی را به نمایندگان داده بود؛ اما در نهایت تصمیمی که اتخاذ کرده بود، عملی و روز گذشته نیز مراسم معارفه قلعه‌بانی با حضور گسترده خودروسازها و مدیران صنعتی کشور برگزار شد.

اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که محرابیان برای احراز پست مدیرعاملی قلعه‌بانی موافقت ضمنی نمایندگان را به دست آورده و این چنین بود که روز گذشته مراسم معارفه قلعه‌بانی برگزار شد. اما در مراسم معارفه قلعه‌بانی بسیاری از مدیران خودروساز در انتظار معرفی مدیرعامل سایپا نیز بودند. این در حالی است که اخبار درگوشی زیادی میان مدیران و خبرنگاران ردوبدل می‌شد.

با این حال روز گذشته همزمان با مراسم معارفه مدیرعامل ایدرو، حکم بذرپاش نیز به عنوان مدیرعامل شرکت سایپا قطعیت یافت.

اما این بار ظاهرا لازم نیست که محرابیان برای ارائه توضیحات و یا قول تجدیدنظر در تصمیمات خود سری نیز به مجلس بزند.