پرواز فوکر 100 متوقف شد

لیلا لطفی

ساعت ۷ و ۳۰دقیقه صبح دیروز یک فروند فوکر ۱۰۰ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، هما، دچار حادثه شد. این هواپیما که به مقصد شیراز قصد برخاستن از باند فرودگاه مهرآباد را داشت از باند خارج شده و براساس گزارش خبرگزاری فارس و به گفته شاهدان عینی با شکسته شدن یکی از چرخ‌ها آتش گرفته است. در این حادثه مسافران پرواز دچار آسیب جدی نشدند. این اتفاق چندمین حادثه هوایی در سال‌جاری است. کمتر از یک ماه پیش یک فروند هواپیمای فوکر که آن هم متعلق به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی بود به دلیل ایجاد اشکالی در یکی از لاستیک‌های هواپیما دچار سانحه شد. در این سانحه که در فرودگاه بیرجند اتفاق افتاد، مسافران آسیب جدی ندیدند. همان‌طور که در حادثه فرودگاه اصفهان تلفات انسانی اتفاق نیفتاد. در تیرماه در مسیر اصفهان- تهران یک فروند هواپیمای ایرباس به دلیل نقص فنی به فرودگاه مبدا بازگردانده شد. این حوادث در کنار سانحه توپولف ۱۵۴ که در مسیر بندرعباس-مشهد در تردد بود و سایر سوانحی که در ۱۰سال اخیر اتفاق افتاده، نشانگر وضعیت نامطلوب ناوگان هوایی کشور است.

شرایط نامساعدی که ناشی از تحریم ۲۶ساله ایران در ساماندهی این ناوگان است. البته مسوولان دولتی و صاحبان شرکت‌های هواپیمایی خصوصی این وضع را صرفا ناشی از محدودیت‌های خرید هواپیما می‌دانند، در عین حال که معتقدند تحریم‌ها تاثیری بر کیفیت حمل‌ونقل هوایی نداشته‌ است.

فوکر ۱۰۰ سر خورد

به دنبال بروز سانحه هواپیمای فوکر ۱۰۰ دنیای‌اقتصاد گفت‌وگویی با حسین خانلری، رییس سازمان هواپیمایی کشوری انجام داد.

علت سانحه هواپیمای فوکر ۱۰۰ چه بوده است؟

این اتفاق سانحه نیست، بلکه یک حادثه جزئی است که بعد از بررسی‌ها دلیل آن مشخص می‌شود.

این حادثه به چه دلیلی اتفاق افتاده است؟

یخ‌بندان فرودگاه باعث شده هواپیما هنگام برخاستن سر بخورد و از باند خارج شود ولی خلبان توانسته هواپیما را در کنترل خود درآورد. اکنون نیز وضعیت مسافران مساعد است. بعد از توقف هواپیما، خلبان و کادر پرواز مسافران را همراهی کردند تا با اتوبوس به ترمینال مسافری منتقل شوند.

بررسی‌ها تاکنون به نتیجه خاصی رسیده است؟

هنوز نتایج مشخص نیست ولی کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند و در روزهای آتی اخبار را در اختیار مردم قرار می‌دهیم.

از دید شما نقص فنی منجر به شکستگی چرخ هواپیما نشده است؟

شما می‌گویید نقص فنی داشته ولی به اعتقاد من هواپیما هیچ نقص یا ایراد فنی نداشته و هواپیما با ایمنی کامل پرواز کرده است چون شرکت مربوطه بدون وجود ایمنی پرواز، اجازه بلندشدن هواپیما را نمی‌دهد.

اما یک مقام مسوول در سازمان به یکی از خبرگزاری‌ها گفته علت حادثه به‌رغم شرایط بد جوی، نقص فنی هواپیما بوده است.

من این نظریه را رد می‌کنم زیرا تا نتیجه بررسی نهایی نشود نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد و گفت نقص فنی هواپیما منجر به بروز این حادثه شده است.

ولی شما قاطعانه اعلام کردید نقص فنی نبوده است.

بله من براساس مشاهدات، «سرخوردن هواپیما» را علت حادثه خواندم و در روزهای آینده هم بعد از انجام بررسی‌ها علت قطعی را اعلام خواهم کرد.