افزایش بی‌ سرو صدای قیمت شیرخشک
صحبت از این نمی‌کنیم که شیر خشک مثل بسیاری از اقلام دارویی دیگر از کجا به ناصرخسرو رسیده، در حالی که در داروخانه‌های معتبر کمیاب شده است. تنها به این نکته باید توجه کرد که کسانی که از انواع خاصی از شیرخشک (مثل نان) برای تغذیه کودکانشان استفاده می‌کنند، نمی‌توانند از طریق شیر مادر کودکان خود را تغذیه کنند. یعنی این شیرخشک به هر قیمتی باید تهیه شود تا کودک سیر شود.

در این میان قیمت بالای شیرخشک با توجه به درآمد افراد قابل توجه است. افراد با توجه به درآمدی که دارند، آیا می‌توانند شیرخشک مورد استفاده فرزندان خود را تهیه کنند یا خیر و آیا شیرخشک که به طور مداوم باید برای تغذیه کودک تهیه شود، مثل سایر اقلام مصرفی است که بتوان برطرف شدن مشکلات آن را به چند ماه دیگر موکول کرد.
تولید یا بسته‌بندی
شیرخشک نان که در حال حاضر توسط شرکت نستله تولید و با نام تجاری نان به بازار عرضه می‌شود به دلیل برخورداری از طعم مناسب و مطبوع برای کودکان، به نوعی آنها را به خود وابسته کرده است.
کودکی که قبلا شیرخشک نان را مصرف کرده است، به سختی می‌تواند شیرخشک دیگری را استفاده کند.
در حال حاضر بعضی از انواع شیرخشک نان نایاب شده و با توجه به سابقه قبلی کمبود این نوع شیرخشک در بازار، اکثر والدین به سمت خرید شیرخشک هومانا رفته‌اند که البته بعضی از کودکان هم شیرخشک جدید را مصرف نمی‌کنند.
این در حالی است که فقط تعداد کمی از اولیا می‌توانند از سهمیه‌های دولتی شیرخشک استفاده کنند. از آنجا که شیرخشک‌های یارانه‌ای را فقط با تجویز پزشک و در مراکز خاصی عرضه می‌کنند، بسیاری از خانواده‌ها عطای شیرخشک دولتی را به لقای آن بخشیده‌اند و شیرخشک را آزاد تهیه می‌کنند. طی چند هفته اخیر شیرخشک بدون لاکتوز که در بعضی از داروخانه‌های خاص به قیمت 7هزار و 500تومان به فروش می‌رسید، نایاب شده و متقاضیان مجبورند آن را به بهای 15هزار تومان یعنی دو برابر قیمت اصلی از ناصرخسرو تهیه کنند.
با اینکه در‌حال‌حاضر به ظاهر سه کارخانه بزرگ شیرخشک در کشور وجود دارد، اما باید دقت کرد که این کارخانه‌ها تولیدکننده شیرخشک نیستند بلکه بیشتر در زمینه بسته‌بندی آن فعالیت می‌کنند و طبیعتا نمی‌توان گفت که نیاز داخلی را به طور مستقل تامین می‌کنند. شیرخشک‌های نان، هومانا، بیومیل، مولتی (مینی)، پرینال، سریلاک و آل۱۱۰ از جمله شیرخشک‌های موجود در بازار هستند که از میان آنها شیرخشک نان که به سفارش ایران و در شرکت نستله تولید می‌شود، بیشترین تقاضا را به دلیل برخورداری از طعم موردپسند کودکان دارد؛ اما مشتریان که چندین‌بار نایاب شدن آن را در بازار تجربه کرده‌اند، در صورت امکان کودکان خود را به خوردن شیر هومانا عادت داده‌اند.
هر هفته دو قوطی
یکی از مادرانی که برای تغذیه کودکش‌ از شیرخشک هومانا استفاده می‌کند، دلیل استفاده از این شیرخشک را نایاب شدن مکرر شیرخشک نان عنوان می‌کند. وی با اشاره به اینکه کودک او در دوران نوزادی و تا چهارماهگی از شیر مادر استفاده کرده و پس از آن هر هفته یک قوطی شیرخشک استفاده می‌کرده است، می‌گوید: در حال حاضر که فرزند وی به یک‌سالگی رسیده است، هر هفته دو قوطی شیرخشک مصرف می‌کند.
او دلیل این را که چرا کودکش از شیرمادر استفاده نمی‌کند، شاغل بودن خود عنوان می‌کند. او روزانه شش ‌ساعت را در محل کار می‌گذراند و طبیعتا در این مدت از فرزند خود دور است. وی اصلی‌ترین مشکل در تهیه شیرخشک مصرفی فرزندش را عدم وجود تنوع در شیرخشک‌های موجود در داروخانه‌ها می‌داند. او هر بار برای تهیه شیرخشک به داروخانه‌های زیادی مراجعه می‌کند و دست آخر با پیدا کردن نوع مورد نظر باید تعداد زیادی از آن را تهیه کند؛ چرا که هیچ تضمینی برای تهیه مجدد آن پس از اتمام شیرخشک موجود وجود ندارد.
شهرزاد علی یاری، یکی دیگر از مادرانی است که برای تهیه شیرخشک مصرفی فرزند هشت ماهه خود تا حدی با مشکل مواجه است. وی برای تغذیه کودک خود که به رفلاکمی معده دچار است، مجبور است از شیرخشک «مولتی AR» و شیر خشک نان استفاده کند.
کودک او هر دو ساعت به 60 سی‌سی شیر و در هفته از هر کدام از این شیرخشک‌ها به یک بسته نیازمند است.

چرا شیر خشک
باهره دامغانی، کارشناس تغذیه در پاسخ به علت مصرف شیرخشک به جای شیر مادر در بعضی از موارد این یادداشت را ارسال کرده است.
مصرف شیرخشک عمدتا به این دلیل است که شیر مادر به تنهایی نیازهای ویتامینی کودکان را نمی‌تواند به طور کامل تامین کند.
ویتامین D که در شیر مادر به مقدار لازم وجود ندارد و باعث بعضی مشکلات در استخوان‌بندی از جمله نرمی استخوان که همان راشیتیسم یا پرانتزی شدن فرم پاها است، می‌شود. همچنین شیر مادر نمی‌تواند به طور کامل کلسیم بدن را تامین کند و قطره‌های مولتی ویتامینی که برای کودکان تجویز می‌شود، به دلیل آهن موجود باعث کاهش جذب کلسیم شده و به همین دلیل شیرخشک می‌تواند مقداری از این کلسیم را تامین کند.