شهرک غرب و سعادت‌آباد
سما قدیری
اینجا شهرک غرب و سعادت‌آباد است. همان‌جایی که همگان از وزیر و وکیل گرفته تا شهردار و مسوول معتقدند آتش‌ گرانی مسکن از این محل و البته چند محله دیگر بلند می‌شود.

شهرک‌غرب و سعادت‌آباد در منطقه ۲ واقع شده است.
گفته می‌شود قیمت مسکن در تهران براساس ارزش معاملات املاکی در شهرک غرب، سعادت‌آباد، نیاوران، فرمانیه و تجریش انجام می‌شود، مشخص می‌شود.
کارشناسان مسکن معتقدند تهران «شهر پیشتاز» است. بدین معنی که قیمت مسکن در سایر شهرهای کشور از قیمت مسکن در تهران سرچشمه می‌گیرد.
در محله سعادت‌آباد تا حدود یک‌ و نیم‌درصد پیش جمعیت ساکن فوق‌العاده محدودی داشت.
خانه‌های یک‌طبقه در کوچه‌های این محله و زمین‌های فراوان رها شده مابین خانه‌ها از ویژگی‌های آن موقع محله سعادت‌آباد بود.
این زمین‌ها در آن زمان به قیمت خیلی ناچیز بین افراد معامله می‌شد. در محله سعادت‌آباد در آن موقع به ندرت می‌توانستیم یک نانوایی یا فروشگاه مواد خوراکی پیدا کنیم.
اما رونق آپارتمان‌سازی در محله پایین‌تر سعادت‌آباد باعث شد این محله نیز رونق بگیرد.
شهرک غرب در جنوب سعادت‌آباد قرار دارد.
اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ بود که تعاونی‌های مسکن سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و نیمه‌دولتی برای ساخت آپارتمان‌های ۴طبقه به این شهرک رو آوردند.
تا قبل از این شهرک غرب با آن خیابان‌های پهن و کوچه‌های عریض به برج‌های 30 تا 40 طبقه حافظ، سعدی، خیام و نظامی معروف بود.
این برج‌ها در فاز ۲ شهرک غرب به همراه برج‌های پرسپولیس، پاسارگاد و آپادانای فاز ۳ این محله از زمان دوران پهلوی ساخته شده‌اند که البته هنوز هم با وجود این همه برج در شهرک غرب برج‌های قدیمی شهرک، اعتبار و شاخص بودنشان را از دست نداده‌اند.
شروع تعاونی‌سازی در فاز‌های 2، 3، 4 و 5 شهرک‌غرب در دهه 70 باعث شد جمعیت قابل توجهی یک دفعه وارد محله شهرک غرب شود.
به یمن این افزایش جمعیت، محله سعادت‌آباد نیز رونق گرفت. در‌حال‌حاضر تعداد زیادی برج مسکونی و آپارتما‌ن‌های ۵، ۶ و ۷طبقه در سعادت‌آباد قد علم کشیده‌اند که البته این تعداد برج و ساختمان، ظرفیت محله سعادت‌آباد و شهرک غرب را برای پذیرای جمعیت واقعا با مشکل مواجه کرده است.
در‌حال‌حاضر شهرک‌غرب و سعادت‌آباد یکی از محله‌های پرجمعیت شهر تهران است.
خرید خانه در شهرک‌غرب و سعادت‌آباد واقعا گران است. البته زندگی در این دو محله از منطقه ۲شهرداری تهران هزینه زیادی را طلب می‌کند.
انگار همه تهرانی‌ها آرزو دارند یک روز پولشان به قدری جمع شود که بتوانند در یکی از دو محله خانه‌ای خریداری کنند و ساکن شوند.همین تقاضای فراوان است که ارزش ملک را در این محله بالا برده است.جالب است مسوولان از این قضیه اطلاع دارند، اما انگار کاری برای متعادل‌شدن قیمت مسکن نمی‌توانند بکنند.
ارزش ملک در شهرک غرب نسبت به یک‌سال گذشته بسیار بسیار بالا رفته است.
در‌حال‌حاضر فروشندگان واحدهای مسکونی در آپارتمان‌های 4طبقه قیمت 5/2 تا 4میلیون تومان را برای هر مترمربع پیشنهاد می‌دهند این در حالی است که زمستان سال گذشته هر مترمربع آپارتمان مسکونی در شهرک غرب با قیمت یک‌میلیون و نیم تا یک‌میلیون و 800هزار تومان معامله شده بود.
فاز یک شهرک غرب بورس خانه‌های ویلایی است.
در این محله ویلاها اغلب قدیمی هستند که تعدادی از آنها نیز بازسازی شده‌اند. در فاز 2، 3 و 5 نیز بیش از 60درصد خانه‌ها به صورت آپارتمان‌های 4طبقه (8واحدی) هستند که همه آنها توسط تعاونی‌های مسکن ساخته شده‌اند.
عمر این آپارتمان‌ها بیش از ۱۰سال است که در‌حال‌حاضر نمای تعداد زیادی از آپارتمان‌ها بازسازی شده است.

بانک اطلاعات املاک آرمیتا، 22351074، 22355351