عبدل آباد؛ پایتخت خودروهای کارکرده
محمدرضا غلام‌زاده
از میدان کشتارگاه به سمت اتوبان قم که روانه می‌شوی، نرسیده به پل شهید تندگویان یک جاده انحرافی وجود دارد که شما را به «عبدل‌آباد» معروف می‌رساند.

اینجا مکانی است برای خرید و فروش خودروهای دست‌دوم، از پیکان 49 تا کمری 2007 را می‌توان در این مکان دید.
یکی با موهای فرخورده و شلوار مشکی چین‌دار خمره‌ای کنار پیکان خود ایستاده و دیگری با کت‌و‌شلوار و کیف سامسونت بر کاپوت کمری خود لم داده است.
افراد به صورت مجردی یا خانوادگی برای خرید خودرو در این منطقه حضور دارند. عده‌ای با داشتن 2میلیون و عده‌ای دیگر بالای 20میلیون، اما یک فکر واحد بین تمام افراد است آن هم خرید یک چرخ.
در عبدل‌‌آباد فاصله طبقاتی به خوبی دیده می‌شود. عشق پیکان‌ها در منطقه‌ای جدا پاتوق کرده و بخش بزرگی از بازار را در اختیار خود قرار داده‌اند. در سویی دیگر خودروهای مدرن‌تر حضور دارند. صاحبان این خودروها بیشتر از ماشین‌هایشان قیافه می‌گیرند. اگر سر و وضع مناسبی نداشته باشید نمی‌توانید به این خودروها نزدیک شوید، اگر هم نزدیک شوید صاحب ماشین اصلا محلی به شما نخواهد گذاشت، مخصوصا اگر پسر جوانی باشید و صاحب ماشین هم یک دختر خانم مجرد!
نحوه قیمت‌گذاری خودروها
اوضاع آنچنان در این بازار به هم ریخته نیست. بلکه حساب و کتابی‌ هم در کار هست.
در این مکان کارشناسانی حضور دارند که کارشان تست ماشین و قیمت‌گذاری روی آنها است. در پارکینگ عبدل‌آباد یک مرکز معاینه فنی خودرو نیز وجود دارد تا خودروها را مورد آزمایش قرار دهد. همه چیز بر طبق روال پیش می‌رود. همین نظم موجود باعث شده تا مردم برای خرید و فروش خودرو به چنین مکانی اطمینان پیدا کنند.
چگونگی معاملات
دو نفر روبه‌روی هم ایستاده‌اند. هر دو از یکدیگر راضی به نظر می‌رسند. گویا توافقی بین آنها صورت گرفته است. خوب که جلو می‌روی متوجه خواهی شد یکی از آنها فروشنده و دیگری خریدار است. ظاهرا بر سر پراید مدل 80 معامله‌شان شده است.تا لحظاتی دیگر قولنامه‌ای بین آنها نوشته می‌شود و بعد خودرو باید در پارکینگ امانت بماند تا کارهای محضری به انجام برسد. راحتی معاملات و تنوع خودروها، عبدل‌آباد را به یک نقطه شناخته‌شده در پایتخت تبدیل کرده است. این مرکز روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 8 تا 18 میزبان خریداران و فروشندگان خودرو است.